غلامحسین ولدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۶ هزار تن کالا توسط ناوگان حمل ونقل ریلی شمال۲ بارگیری شده که نسبت به ۹۵۸ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: همچنین از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه بیش از یک میلیون و ۵۷۴ هزار تن بار در ناحیه شمال۲ تخلیه شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش ۱۸ درصدی تخلیه کالا است.
وی؛ خاک، کلینگر سیمان، محصولات صنایع فولادی و مواد شیمیایی را ازعمدهترین کالاهای بارگیری شده و نیز نهادههای دامی، شمش فولاد، مصالح خاکی پروژههای راهسازی و لولههای فولادی را از بیشترین کالاهای تخلیه شده راه آهن شمال۲ برشمرد.
وی با اشاره به اینکه راه آهن یکی از عوامل توسعه است، گفت: با تکمیل پروژه راه آهن رشت _ انزلی و رشت _ آستارا و تکمیل سایر زیرساخت ها نقش آفرینی راه آهن در سطح استان و حتی منطقه افزایش خواهد یافت.
مدیرکل راه آهن شمال۲، مرکبات، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی و مواد غذایی را عمده کالاهای صادراتی عنوان کرد که از طریق این خط ریلی به کشور آذربایجان حمل شدهاند ضمن اینکه چوب، الوار، کاغذ، عدس و غیره نیز مهمترین کالاهای ترانزیتی و وارداتی محسوب می شوند.
به گزارش ایرنا، راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرینسو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.