تهران- ایرنا- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که در جریان دادرسی بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر شد توجه دارد و تصمیمات این دیوان درباره کریدور لاچین را الزام‌آور می‌داند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری آرمن پرس به نقل از استفان دوجاریک گفت: دبیر کل از اعتماد دولت های ارمنستان و آذربایجان به دیوان بین المللی عدالت با درخواست از آن برای رفع اختلافات شان استقبال می کند.

وی یادآور شد که تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری الزام آور است و اطمینان داد که دو طرف دستورات آن را از جمله مربوط به اقداماتی برای اطمینان از حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در طول کریدور لاچین در هر دو جهت اجرا خواهند کرد.

ارمن پرس نوشت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که ارمنستان و آذربایجان به همکاری برای تقویت روابط دوجانبه ادامه دهند و قویا دو طرف را به مذاکرات سازنده تشویق کرده است.

وزارت امور خارجه هلند اجرای تصمیم دادگاه لاهه در مورد کریدور لاچین را مهم دانست

وزارت خارجه هلند نیز اعلام کرد دیوان بین المللی دادگستری تصمیمی در مورد اقدامات موقت در پرونده ارمنستان در مقابل آذربایجان اتخاذ کرده است. مهم است که این رویه قانونی اجباری اجرا شود و آذربایجان حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله ها را از طریق کریدور لاچین تضمین کند.

به گزارش ایرنا، دیوان بین‌المللی دادگستری حکم قانونی و الزام آور (با شماره ۱۳-۲) را در مورد آخرین درگیری‌های حقوقی در منازعات طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ صادر کرد.

این دیوان به جمهوری آذربایجان دستور داد تا موانع موجود در تنها جاده میان ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را که به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است، بردارد.

حکم روز چهارشنبه این دیوان در مورد جاده مسدود شده معروف به کریدور لاچین، کمی بیش از ۲ سال پس از پایان جنگ میان دو کشور همسایه در قره باغ کوهستانی که در جریان آن حدود ۶ هزار و ۸۰۰ سرباز کشته و ۹۰ هزار غیرنظامی آواره شدند، صادر شد.

کریدور لاچین از ۲۱ آذر مسدود شده است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و آنتونیو گوترش روز پنجشنبه در تماس تلفنی درباره امکان اعزام یک هیات حقیقت یاب سازمان ملل به قره باغ و کریدور لاچین گفت و گو کردند.

دولت ارمنستان در بیانیه‌ای گفت: در این گفت و گو، دو طرف بحران انسانی در قره باغ ناشی از محاصره غیرقانونی کریدور لاچین توسط آذربایجان و راه‌های غلبه بر آن را مورد بررسی قرار دادند.

پاشینیان روز ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) به عنوان یکی از جدیدترین طرح‌های خود برای ایجاد صلح بیان کرد که ارمنستان ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف قره باغ با تضمین‌های بین‌المللی را پیشنهاد کرده است.