به گزارش ایرنا، طول مسیر اتوبوسرانی در مشهد ٢ هزار و ٧٠٠ کیلومتر است که ٢٣ کیلومتر آن، مسیر خطوط تندرو و بی. آر. تی است و روزانه ۹۰۰ هزار جا به جایی و سفر درونشهری شهروندان مشهدی با هزار و ٧٣٠ دستگاه اتوبوس و مینیبوس ناوگان اتوبوسرانی این شهر انجام میشود.
تقویت این ناوگان از رویکردهای اساسی مدیریت شهری است و حمل و نقل عمومی همواره از اصلی ترین زیرساختهای کلانشهرهاست و هر گونه نقیصه در این حوزه ناخرسندی شهروندان را به همراه دارد، موضوعی که این روزها در مشهد به چشم می خورد.
تاخیر تا ۴۵ دقیقه اتوبوسرانی در مشهد
طبق گزارش میدانی خبرنگار ایرنا و نیز گفته شهروندان، برخی خطوط اتوبوسرانی در مشهد تاخیر تا ۴۵ دقیقه تاخیر دارند که این تاخیرها در خطوط با مسیر طولانی بسیار بیشتر از دیگر مسیرها است.
یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که هر روز از اتوبوس خط ۸۸ استفاده می کند و خیلی کم پیش می آید که اتوبوس در زمان قانونی به ایستگاه برسد.
شبنم علیزاده افزود: دیروز، با وجود بارش برف در مشهد، بیش از ۴۵ دقیقه در ایستگاه خیام معطل اتوبوس بودم و وقتی اتوبوس رسید مملو از جمعیت بود و افراد حاضر در ایستگاه به سختی و با هل و فشار سوار می شدند.
وی اضافه کرد: من بیشتر از خطوط ۱۵، ۲۰ و ۶۲ استفاده می کنم که تاخیر این خطوط بسیار زیاد است اما تاخیرهای نیم ساعته تا ۴۵ دقیقه ای اتوبوس را دیگر به هیچ وجه نمی توان توجیه کرد.
یکی دیگر از مسافران حمل و نقل عمومی به خبرنگار ایرنا گفت: سرویس دهی این خط بسیار نامرتب است و با وجودی که دیر به ایستگاه ها می رسد، به عنوان کمکی خط های دیگر نیز استفاده می شود.
آوازه عرفانی افزود: به طور متوسط هر زمان قصد استفاده از این خط را دارم باید حدود نیم ساعت برای رسیدن اتوبوس به ایستگاه معطل بمانم.
وی گفت: از یک سو تاکید می شود که به دلیل آلودگی هوا از خودرو شخصی استفاده نشود، اما هر بار که با اتوبوس به سر کار میروم حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه دیر می رسم.
عرفانی ادامه داد: بی توجهی به وقت شهروندان و معطل گذاشتن آنان نوعی بی احترامی به آنهاست و حال آنکه انتظار آن است که سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی نظم داشته باشد.
شهروند دیگری نیز گفت: حدود یک هفته است که خودرو شخصی ام در تعمیرگاه است و به ناچار از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می کنم اما در همین چند روز بارها با تاخیر اتوبوس ها در ایستگاه مواجه شده ام.
مریم احمدی افزود: طولانی بودن مسیر برخی خطوط اتوبوسرانی در تاخیرهای به وجود آمده بی تاثیر نیست، به عنوان نمونه خط ۹۵ مسیری بسیار طولانی را طی می کند که عموما نیز تاخیر دارد.
وی گفت: در شب برفی در ایستگاه میدان تلویزیون بیش از نیم ساعت معطل خط ۹۵ بودم و این درحالی بود که اتوبوس های دیگر خطوط بارها آمد و شد داشتند.
یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: ناوگان اتوبوسرانی در بیشتر اوقات سرویس دهی مناسب و سروقتی ندارد و با وجودی که گفته می شود میانگین فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه حدود ۹ دقیقه است، اما کمتر شهروندی این شاخص را تجربه کرده است.
علیرضا حسنزاده افزود: بی نظمی این ناوگان در ساعات عصر و زمان تعطیلی مدارس بیشتر از دیگر اوقات است، با اینکه در آن زمان با توجه به تعطیلی مدارس این ناوگان باید تقویت شوند اما همیشه شلوغ ترین اتوبوس ها را در آن بازه زمانی شاهد هستیم.
وی ادامه داد: همانگونه که سرویس دهی قطارشهری به صورت مرتب و سروقت انجام می شود، اتوبوسرانی نیز می تواند در این خصوص برنامه ریزی مناسب و قابل اتکایی داشته باشد.
حذف تابلوهای زماننمای سیر اتوبوس
این شهروند مشهدی گفت: در سالهای قبل تابلوهایی برای اعلام زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه وجود داشت اما اینک از آن تابلوها اثری نیست که البته فکر می کنم به دلیل بیبرنامگی زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه ها این تابلوها حذف شده اند.
شهروند دیگری نیز اظهار کرد: تاخیر خط ۱۵ در ساعات ظهر حدود ۴۵ دقیقه است که همیشه نیز شهروندان از این خط گلایه دارند.
الهه اکبری افزود: وقتی شکایت این تاخیر را به رانندگان اتوبوس می کنیم با لحن بدی می گویند که به ما ربطی ندارد و می توانید اعتراض خود را به ۱۳۷ اعلام کنید.
وی گفت: اگر اتوبوسرانی مشهد نمی تواند خدمات دهی اتوبوس ها را سامان دهد دستکم اعلام کند که سرویس دهی در بازه زمانی ۴۵ دقیقه تا یک ساعته انجام می شود، تا شهروندان تکلیف خود را بدانند.
نیاز مشهد به افزایش حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس
کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر است اما برای این حجم از زائران تنها حدود هزار و ٧۵٠ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در ناوگان سرویس دهی حمل و نقل عمومی شهر به کار گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای رفع نیاز مشهد در حوزه حمل و نقل عمومی باید حدود ٢ هزار دستگاه اتوبوس دیگر به این ناوگان اتوبوسی اضافه شود.
علی اصغر نیشابوری افزود: از تعداد اتوبوس های فعال در مشهد، ٧٠٠ دستگاه فرسوده است و میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد حدود ٩ سال است.
وی اضافه کرد: در بهمن ماه امسال ۲۹ دستگاه اتوبوس به ۱۶۷ خط فعال در سطح شهر افزوده شد و قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز منعقد شده است که در نیمه اول سال جدید وارد خط میشود.
میانگین زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه ۹ دقیقه است
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد، ترافیک را یکی از مهمترین دلایل تاخیر برخی خطوط اتوبوسرانی عنوان و خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا جابه جایی روزانه یک میلیون مسافر توسط این ناوگان با کمترین مشکل انجام شود.
نیشابوری ادامه داد: میانگین زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه در مشهد حدود ۹ دقیقه است، کمترین سرفاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه مربوط به خطوط بی آر تی با ۲ دقیقه و بیشترین زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مربوط به خطوط شهری با زمان ۱۸ دقیقه است.
طول مسیر ربطی به تاخیر ندارد
مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طول مسیر ربطی به تاخیر اتوبوس ها ندارد و شریانهای ترافیکی در معابر اصلی منجر به تاخیر خطوط، به خصوص در زمان اوج سفرهای شهری می شود.
عباس اتحادی افزود: حدود ۵۰ نفر در قالب گشت انتظامات برای بررسی عملکرد اتوبوسرانان در سطح شهر فعال هستند و نماینده سازمان نیز در مرکز کنترل ترافیک مستقر است که در صورت بروز مشکلی برای ناوگان، هماهنگی لازم را با روسای خطوط برای اعزام اتوبوس کمکی انجام می دهند.
وی اضافه کرد: شهروندان نیز می توانند گزارش تاخیرها و شکایات خود را از طریق تماس با شماره ۱۳۷ و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۸ اعلام کنند تا رسیدگی لازم صورت گیرد.
تاخیر زیاد ناوگان اتوبوسرانی در مشهد موضوع جدیدی نیست و همیشه گلایه از نحوه سرویس دهی ناوگان وجود دارد که امید است مسوولان مربوطه گوش شنوایی برای شنیدن این گلایه ها و چاره اندیشی در این خصوص داشته باشند.