تهران- ایرنا- رئیس انجمن آشوریان تهران گفت: ما بیش از سه هزار سال در ایران بودیم و دو هزار سال است به عنوان مسیحی در این کشور زندگی می‌کنیم. با ورود اسلام به ایران جزو افرادی هستم که اجداد من با امام علی(ع) عهدنامه بسته‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، یوناتن بت‌کلیا در آیین گرامیداشت عشق و مهر ایرانی با حضور نمایندگان ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی اظهار داشت: این عهدنامه یک منشور بین‌الملل است و در موزه چهل ستون اصفهان نگهداری می‌شود. این عهدنامه باید به زبان‌های مختلف زنده جهان ترجمه شود تا ادب، احترام، انسانیت، مدیریت و رهبریت را بفهمند.

وی ادامه داد: من از نوادگان امپراتوری آشوریان هستیم؛ امپراتوری بزرگی که شاید اولین امپراتوری جهان بوده و ۶۷۷۲ سال پیش ایجاد شده و ۶۱۲ سال قبل از میلاد سرنگون شد. محبت برای ما از منشور کوروش به وجود آمد. بعد از سقوط امپراتوری آشوری‌ها در ایران، آشوری‌ها ۶۱۲ سال خودمختاری داشتند و این نشان ‌دهنده محبت آشوری‌های ساکن ایران با متولیان امپراتوری آن روز ایران است و افتخار من این است که از نوادگان افرادی هستم که اولین ملتی در امپراتوری ایران بودند که مسیحیت را پذیرفتند.

نماینده جامعه آشوریان در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های ششم تا دهم گفت: ما ۱۴۰۰ سال است که در کنار برادران مسلمان کشور زندگی می‌کنیم بدون این که احتیاجی به قیم داشته باشیم و بدون این که انتظار داشته باشیم مدعیان دروغین دموکراسی و حقوق بشری که همه چیز را در فکر و ذهن خود می‌دانند برای اداره و زورگویی هایی که می‌خواهند انجام دهند یاد بگیرند ما چگونه اینجا در کنار هم زندگی می‌کنیم.

سردار سلیمانی مردم ما را در عراق نجات داد

وی افزود: داعش کل تاریخ هزاران ساله ما را تخریب می کردند و سردار سلیمانی مردم ما را در عراق نجات داد و با ۱۵۰ نیرو داعشی ها را که به ۴۰ کیلومتری آنکاوا که شهرکی با ۳۰ هزار نفر در کنار اربیل است رسیده بودند را از منطقه بیرون راند و یک قطره خون از دماغ هیچ کدام از مسیحیان آنجا ریخته نشد.