تهران- ایرنا- یکی از رهبران انصارالله و عضو هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در واکنش به موضع دوگانه آمریکا در قبال تجاوزگری رژیم سعودی به یمن و جنگ اوکراین خطاب به «آنتونی بلینکن» گفت که آیا خون کسانی که در جنگ اوکراین کشته می شوند با خون مردم بی دفاع یمن فرق دارد؟

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره کننده یمن در واکنش به رد طرح صلح پکن برای بحران اوکراین توسط آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این طرح می گوید که کشوری نمی تواند از صلح صحبت و در عین حال از روسیه حمایت نظامی کند.

العجری در مورد خود آمریکا که از متجاوزان سعودی به یمن حمایت می کند و در عین حال از صلح در این کشور سخن می گوید، افزود: بسیار خوب، پس کشورهایی که در مورد صلح یمن صحبت و از ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان حمایت نظامی و سیاسی می کنند چطور؟ آیا خون آنها، خون است و خون ما آب؟ 

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها، در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواهان پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

طرح صلح چین همزمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین منتشر شده است.