یزد- ایرنا - نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه نامتوازن منشاء بسیاری از معضلات استان است، گفت: وضعیت توسعه کنونی استان مبنای آمایش سرزمینی ندارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از دفتر نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، محمد صالح جوکار در نشست هم اندیشی با استادان و روحانیون استان یزد افزود: بسیاری از جوانان اهل روستا و شهرهای کمتر برخوردار به واسطه اینکه نقشه راه درستی برای استان نداشتیم، به سمت یزد مهاجرت کرده اند و جمعیت بسیاری از شهرستان های استان در حال کاهش و در مقابل جمعیت مرکز استان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه جمعیت حاشیه نشین در شهر یزد به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است، تصریح کرد: توسعه نامتوازن سبب بروز بسیاری از مشکلات اساسی در استان یزد شده این در حالی است که در استان شهرستان ها و روستاهایی وجود دارد که بستر سرمایه گذاری در آنجا وجود دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده شود و در زمینه توسعه تمرکز روی یک یا چند شهرستان نباشد.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید در زمینه افزایش سرمایه گذاری، سیاست گذاری کند، افزود: درگذشته سند آمایشی در استان تدوین شد که کامل هم نبود و در اجرا نیز به درستی انجام نشد.

جوکار با تاکید بر اینکه شفافیت یکی از الزامات توسعه است، تصریح کرد: اگر شفافیت وجود داشته باشد، شاهد رانت و فساد نخواهیم بود، برهمین اساس طرحی از سوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با عنوان شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی پیشنهاد شده است.

وی درخصوص مشکلات مسکن و زمین در کشور نیز اظهار داشت: ۶ سال در دولت گذشته مسکن و زمین واگذار نشد و به نوعی فعالیت های این بخش را تعطیل کردند، ولی دولت کنونی اهتمام ویژه ای به احیای مسکن دارد و در این خصوص برنامه های مختلفی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

جوکار با تاکید بر اینکه دولت باید در زمینه افزایش سرمایه گذاری، سیاست گذاری کند، افزود: درگذشته سند آمایشی در استان تدوین شد که کامل هم نبود و در اجرا نیز به درستی انجام نشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اصلاح نقشه راه توسعه استان، افزود: کارهایی در این یکسال صورت پذیرفته و در حوزه شرکت های دانش بنیان و فناور که ظرفیت خوبی در استان وجود دارد، می توان مسیر توسعه را تغییر دهیم.

وی صنعت ایجاد شده در استان یزد را صنعت سخت افزار محور دانست و گفت: استان های همجوار یزد در عرصه دیجیتال تحول عظیمی ایجاد کرده درحالیکه ما در استان به دنبال صنایع فولادی رفتیم.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با بیان اینکه دانش آموختگان استان یزد در حال مهاجرت به استان های دیگر هستند، افزود: ما به یک استان مهاجرپذیر تبدیل شده ایم که ترکیب جمعیتی استان را بهم زده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر تشکیل کارگروهی از استادان، روحانیون و طلاب در استان، خاطرنشان کرد: کارگروه هایی باید تشکیل شود تا از نظرات و پیشنهادات صاحب نظران در عرصه های مختلف برخوردار شویم و نباید به جلسات پرسش و پاسخ اکتفا کرد چون بخشی از مطالبات نیاز به کارهای پژوهشی و مطالعاتی دارد.