به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا نشست خبری هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
در ابتدای این نشست جواد تمدنی با گرامیداشت یاد و خاطره شهرام عبدلی بازیگر فقید سینما و شهید رضا دارابی، آتش نشان قهرمان که روز گذشته در عملیات اتفای حریق به شهادت رسید برنامه را آغاز و از برگزار کنندگان این رویداد دعوت به عمل آورد.
جلال غفاری قدیر دبیر این رویداد به عنوان نخستین سخنران ادامه داد: این دوره با شعار «گفتمان مقاومت نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» کار خود را آغاز کرد و باوجود زمان کم استقبال فوق العادهای توسط هنرمندان در عرصه داستانی، مستند و پویانمایی اتفاق افتاد. بعد از دو سال فاصله در جشنواره ایجاد یک هیجان و فضای رقابتی کار سختی به نظر میرسید، ولی خدا را شاکریم میزان آثار به قدری هست که بگوییم شاهد یک فستیوال ملی و بینالمللی با موضوع مقاومت هستیم.
وی افزود: نکته اول ما توجه و اهتمام به مقاومت به مثابه مقاومت بود. ما نمیخواستیم درگیر سینمایی شدن باشیم و از مضمون مقاومت فاصله بگیریم و از ابتدا بر «مضمون گرایی» جشنواره تاکید و نگاه گفتمانی به مقاومت داشتیم، نه نگاه تک قطبی به موضوعاتی مثل داعش یا حتی دفاع مقدس.
به گفته وی، «مقاومت» این ظرفیت را داشت که تکثیر موضوعی پیدا کند و ما به همین دلیل هفده محور موضوعی را تعیین کردیم. سینمای انقلاب اسلامی، سینمای زنان مقاومت، سینمای افول آمریکا، سینمای فلسطین و ازادی قدس شریف، سینمای جبهه مقاومت، سینمای دفاع از حرم و رزمندگان بدون مرز، سینمای مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای وحدت اسلامی و سینمای جوانان و سبک زندگی مقاومت و... برخی از این ایده ها بود که مسیر و جهتدهی آینده سینما را میتوان در زیرمجموعه آنها قرار داد.
دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اظهار داشت: همین مسئله در بخشهای دیگر فراخوان جلوهگری داشت. به عنوان مثال محور فلسطین فقط مقولهای نبود که صرفا محدود به کشورهای اسلامی باشد و موضوع فلسطین از طرف همه آزادیخواهان مورد توجه بود. امروز ما در نقطهای هستیم که میگوییم سینما باید در خدمت این آزادی خواهی باشد. از طرف دیگر سینمای دفاع مقدس چون برآمده از دل تاریخ ماست توانسته آثاری را خلق کند که در دنیا راجع به آن ها صحبت شود. سینمای دفاع مقدس ما سینمای شرمنده نیست، سینمای پرافتخار است. آثاری تولید کرده که افتخار حفظ وطن را به تصویر کشیده است.
امروز در ادبیات سینمای ما در دانشگاه ها، سینمای مقاومت وجود ندارد
وی اضافه کرد: بحث بعدی ما حضور و ظهور و کشف استعدادهایی است که در چهل ساله دوم انقلاب باید به آنها توجه میشد. ما قدردان هنرمندانی هستیم که سینمای مقاومت را تا به اینجا رساندند اما این جشنواره نگاه ویژهای به جوانان داشت که باید با مضمون مقاومت انس بگیرند و آن را به عنوان نکته اصلی کار هنری خود قرار دهند. ما از جشنواره انتظار اثربخشی داریم و تلقی مان این است که یک حرکت ادامه دار باشد.
غفاری قدیر گفت: ما معتقدیم باید به زیرساختهای این جشنواره توجه شود و امسال توجه ویژهای به سوژههای آثار داشتیم چون در آسیب شناسی سینمای مقاومت و چرایی عدم خلق یک اثر هنری ضعیف با موضوع مقاومت، به عدم وجود سوژه دراماتیک رسیدیم، در حالی که در همین کشور خودمان آدم های بزرگی بودند که زندگی دراماتیکی داشتند. از شهید همت گرفته تا شهید بروجردی و شهید چمران. در پهنه بزرگ ایران از شرق تا غرب، همگی در جغرافیای زمانی و مکانی انقلاب اسلامی یا قبل از آن قصههای عجیبی دارند که به آنها توجه نشده و ما در این دوره تلاش کردیم باتوجه ویژه به اقتباس به متونی دست پیدا کنیم که میتواند پایه گذار سینمای مقاومت باشد، چون معتقدیم امروز در ادبیات سینمای ما در دانشگاه ها، سینمای مقاومت وجود ندارد.
وی یادآور شد: نکته دیگر بحث شکل برگزاری جشنواره بود. ما نمیتوانیم از کشورهای لیبرال کپی کنیم برای همین تلاش کردیم از آن فضای کاخ جشنواره و... فاصله بگیریم و ایده خلیج فارس از آنجا شکل گرفت، به همین دلیل فضا و قصههای خلیج فارس برای ما اهمیت گرفت. از حضور استعمارگرانه پرتغال و انگلیس گرفته تا داستانهای هشت سال دفاع مقدس و موقعیت های دراماتیک فراوان دیگر که در آن منطقه وجود داشته. امیدواریم الهام بخش تولید آثاری باشیم که در سالهای آینده گفتمان سینمای مقاومت را به اوج برسانند.
وی با تاکید بر اینکه اختتامیه در خلیج فارس برگزار میشود و در طی این مراسم برگزاری کارگاه های آموزشی را با حضور فیلمسازان برجسته خواهیم داشت، تصریح کرد: فضاهای تخصصی نقد سینمای ایران و جهان را نیز برگزار میکنیم، همزمان، در ۳۱ استان اکرانهای سراسری خواهیم داشت. خوشبختانه ظرفیتهای ملی در این دوره درگیر شدند، چون سینما با در کنار مردم بودن معنا پیدا میکند. این فیلم ها در ۳۵۴ نقطه از کشور اکران می شوند و در نهایت آثار برگزیده معرفی میشوند.
دبیر جشنواره مقاوت تاکید کرد: در بخش اصلی که «جایزه شهید سلیمانی» نام دارد، ۶۷۴ اثر داخلی دریافت شده است. در بخش «نسل روایت» که مربوط به آثار کوتاه است، ۲۹۱ اثر دریافت شد. در بخش جایزه دفاع مقدس ۳۵۲ اثر، در بخش فلسطین با حضور سینماگران داخلی ۱۴۹ اثر به دبیرخانه رسید. حدود ۴۰۰ فیلمنامه و بالغ بر ۲۰۰ اثر پژوهشی نیز به جشنواره امسال رسید. در اکثر بخشها کار داوری تمام شده و در همین روزها نامزدهای جشنواره اعلام خواهند شد.
سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم ابراز داشت: شاید بتوان گفت این جشنواره مهمترین جشنواره کشور است. جشنوارهها میتوانند زمینه ای فراهم کنند تا رویکرد تولید آثار در یک موقعیت جغرافیایی یا کل دنیا به سمت و سوی مدنظرشان برود. همانطور که فستیوالهای الف دنیا این رویکرد را دارند و آنها با هدایتگری و جوایز و توجه به هنرمندان زمینه را طراحی میکنند تا آثار با توجه به خواستهای آنها ساخته شود. سینما یکی از دستاوردهای جدی انقلاب ماست که شخصیت و طعم متفاوتی دارد، و جایگاه خود را در سینمای جهان پیدا کرده است. فیلمهای ایرانی به نسبت تولیدات جهان به شدت ارزان و به شدت شبیه خود سینماست.
وی ادامه داد: شما وقتی در فضای هنری حرفی میزنید که از جنس بی مرزی، انسانیت و شکوه و عظمت سرزمینی مثل ایران است، حتما همه آدمهای اهل هنر جذب آن میشوند و اصلا فیگور سینمایی در آن وجود ندارد و این چیزی است که جشنواره مقاومت را متفاوت میکند. بعضی جشنوارهها ایدیولوژی خود را اعلام و بعضی روی آثار اعمال میکنند، جشنواره مقاومت هم جزو آن دسته است که اعلام میکند و میگوید من پشتیبان آزادیخواهان دنیا هستم. لیبراسیم برای این جشنواره نمیتواند دلفریبی کند و هنرمندی که در این دسته است جای مشخصی دارد و شما تکلیفتان با او معلوم است. از این جهت جشنواره فیلم مقاومت را یک جشنواره ممتاز میدانم.
محمدعلی مومنیها مسئول کمیته بینالملل با ارائه آمار بهش جهانی این رویداد گفت: از بیش از ۵۰ کشور دنیا آثاری به دبیرخانه ارسال کردهاند. بیش از ۳۰۰ فیلمساز غیر ایرانی در این دوره آثاری دارند و در مجموع ۵۰۰ اثر به نمایش درمیآید. در این دوره از بیش از ۲۰ کشور دنیا مهمانهایی داریم و برخی از عزیزان به صورت برخط و وبینار در خدمتشان خواهیم بود. مدرس برخی نشست ها نیز هنرمندان خارج از کشور هستند. در این دوره چهار هیئت داوری از کشورهای سوریه، ترکیه، لبنان و یمن حضور داشتند و هیئت سوری درخواست داشتند که دوره آینده در کشور سوریه برگزار شود.
وی ادامه داد: ما در برنامه ریزیها این بحث را داشتیم که «شبهای فیلم مقاومت» را برگزار کنیم که با بیش از ۱۰ کشور تعامل داشتیم. قرار بود در سوریه و ترکیه قبل از جشنواره این رویداد را داشته باشیم که به دلیل زلزله اخیر این برنامه به تعویق افتاد و احتمالا بعد از ماه رمضان در این کشورها برگزار خواهد شد. در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره از برخی شخصیتهای بین المللی حوزه مقاومت و سینما تجلیل به عمل می آید که نام این عزیزان در آینده اعلام میشود.
محسن جوادی مدیر کمیته امور استانها آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: این کمیته با هدف کشف و جذب استعداد آغاز به کار کرده است. این کمیته بخشی به نام «نسل روایت» دارد؛ در این بخش ۲۹۱ اثر دریافت کردیم. ما در این بخش یک شرطی داشتیم که جوانها و نوجوانهای متولدین سال ۶۸ به بعد در این قسمت حضور پیدا کنند. بخش دیگری هم برای اکران آثار در نظر گرفتیم که در صبح خاص دانش آموزان است، سانس بعدازظهر دانشجویان و اصحاب رسانه هستند و هر شب هم یک فیلم سینمایی داریم که برخی از آثار دفاع مقدس که در جشنواره فجر اکران شدند در این دوره حضور خواهند داشت. جوادی یادآور شد: در هر دوره جشنواره ما بخشهایی به نام فیلمساز جوان و بسیجی داشتیم، ولی امسال هدف ما این بود این عزیزان را شناسایی کنیم و با برنامههای متنوع آموزشی و تخصصی این بچهها را گام به گام در کنار جشنواره هم قدم کنیم تا نسل جدیدی از فیلمسازان انقلابی را تربیت کنیم.