به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ایندیپندنت»، وجود دستگاه هایی مانند تبلت، گوشی تلفن همراه، رایانه و تلویزیون موجب نگرانی والدین از تاثیر تماشای صفحات نمایش بر رشد کودکان شده است. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که زمان بالاتر نگاه کردن به صفحات نمایش در سن دو سالگی با مهارتهای ارتباطی و عملی ضعیفتر در سن چهار سالگی مرتبط است.
محققان از دانشگاه «اوزاکا» ژاپن میگویند که تشویق کودکان به شرکت بیشتر در بازیهای فیزیکی و خارج از خانه میتواند یک «راه ساده» برای کاهش تاثیرات منفی زمان نگاه کردن به صفحات نمایش باشد. این محققان در این زمینه ۸۸۵ کودک در سنین بین ۱۸ ماه و چهار سال را مورد بررسی قرار داده و ارتباط بین سه عامل اصلی شامل میانگین زمان نگاه کردن به صفحات نمایش در سن دو سالگی، میزان بازی در خارج از خانه و نیز نتایج رشد ذهنی را بررسی کردند.
نتایج آنالیز شده بطور خاص شامل تاثیرات بر روی ارتباطات، مهارت های زندگی روزمره و جامعهپذیری در سن چهار سالگی بوده است.
«کنجی جی. تسوچیا» از مولفان این گزارش تحقیقی گفت: هر چند ارتباطات و مهارتهای زندگی روزمره در کودکان چهار سالهای که در سن دو سالگی زمان بیشتری را به صفحات نمایشی نگاه کرده بودند در بدترین حالت بود، زمان بازی در خارج از خانه تاثیرات بسیار متفاوتی بر این دو نتیجه مرتبط با رشد عصبی داشته است.
وی افزود: ما شگفتزده شدیم که بازی خارج از خانه واقعا موجب تغییر در تاثیرات منفی صفحات نمایشی بر ارتباطات کودکان نمیشود اما این مساله (بازی خارج از خانه) واقعا بر روی مهارتهای زندگی روزمره تاثیر دارد.
تحقیقات حاکی است که حدود یک پنجم از تاثیرات منفی ناشی از نگاه به صفحات نمایشی بر مهارتهای زندگی روزمره، از طریق بازی در خارج از خانه کاهش یافته است. این نشان میدهد که افزایش زمان بازی خارج از خانه میتواند تاثیرات منفی صفحات نمایشی بر مهارتهای زندگی روزمره را به میزان تقریبا ۲۰ درصد کاهش دهد.
دانشمندان همچنین مشاهده کردند که جامعهپذیری در کودکان چهار سالهای که در دو سالگی زمان بیشتری را در خارج از خانه بازی کرده بودند، بهتر است. بر اساس این گزارش، این یافتهها در حال حاضر از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که قرنطینهها در جهان به علت پاندمی کرونا موجب شده که مدت زمان نگاه کردن به صفحات نمایش در بین کودکان افزایش یابد.