تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴

تهران- ایرنا- جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نمود عینی رویدادی است که سینمای ایران توانسته آن را به‌شکلی بومی، در دل خود پرورش داده و با بسط مقولات آن به مختصات جهانی سینما، سینماگران بین‌المللی بسیاری را به سمت خود جذب کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، تا چند روز دیگر، هفدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت، آغاز به کار می‌کند. جشنواره‌ای که در این دوره، پذیرای ۳۰۰ سینماگر از ۴۰ کشور جهان است.

سینمای مقاومت، در طول سالیان اخیر، تولیدات بسیاری داشته است. تولیداتی که با توجه به نظم نوین جهانی که نمود بارز آن در منطقه خاورمیانه است، توانسته شکل مستندی از این اتفاقات و تاثیرات آن را در سطح بین‌المللی به نمایش گذاشته و توصیف درستی از یک وضعیت ملتهب را به تصویر بکشند.

این جشنواره، رویکردهایی را مورد توجه قرار داده که می‌تواند تاثیرگذاری‌های درستی را در حوزه سینما و مفهوم مقاومت و البته اشاعه این فرهنگ در ترازی بین‌المللی به تصویر بکشد.

نخستین موهبت این جشنواره، پرهیز از نگاه صرفا سینمایی به آثار این حوزه است. جشنواره مقاومت یکی از بهترین نمونه‌های جشنواره‌های کنونی کشورمان است که هم‌چنان اصل را بر مضمون‌گرایی قرار داده است که این پارامتر می‌تواند اصالت این رویداد را غنی‌تر نموده و آن را از نگاه تک‌قطبی سینمایی برهاند.

اتفاق مهم دیگری که در این جشنواره رخ داده، دوری از محدودیت‌های رایجی است که درابتدا تصور می‌شد این جشنواره تنها در مضامینی چون دفاع مقدس یا داعش خلاصه می‌کند. این تکثرگرایی مضمونی سبب شده تا استقبال سینماگران زیادی از سراسر جهان، نسبت به مفهوم مقاومت (که در اقلیم‌های مختلف، متفاوت است) صورت گرفته و به همین دلیل، سالانه بر تعداد هنرمندانی که از کشورهای گوناگون در این رویداد شرکت می‌کنند، افزوده می‌شود.

ازجمله رخدادهای مبارکی که با جشنواره مقاومت صورت گرفته است، آشنایی هنرمندان بسیاری از سراسر جهان، با مضامینی در سینمای ملی است که دربردارنده مفهوم مقاومت است. این جریان فارغ از داده‌های هنری، یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی با هژمونی رسانه‌ای است که علیه مفهوم مقاومت در کشورمان به راه افتاده است. جشنواره مقاومت، یکی از بهترین ظرفیت‌هایی است که طی آن، فرهنگ‌سازی درستی برای هنرمندان بین‌المللی حاضر در آن صورت می‌گیرد که این شکل هدف‌مند، می‌تواند تاحدود زیادی، انگیزه‌های سیاسی و غیرفرهنگی رسانه‌های غرب که علیه کشور ما به راه انداخته شده را باطل کند.

همچنین مامنی خواهد بود برای فیلمسازان کشورمان که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در رویدادهایی چون جشنواره فجر حضور یابند تا اثر خود را ضمن محک برای طیف مخاطبان حاضر در این جشنواره، به یک رقابت درست و حرفه‌ای با آثار حوزه خود هدایت کنند. اینکه آثار حوزه مقاومت بتوانند در ترازی صحیح با آثار مشابه داخلی و بین‌المللی مورد داوری تخصصی قرار بگیرند، خود امتیاز بزرگی است که به دلیل تنوع گونه‌ها، در دیگر جشنواره‌های سینمایی امکان‌پذیر نیست.

جشنواره فیلم مقاومت، غنیمت بسیار خوبی برای سینمای ایران است. خدماتی را به سینمای مقاومت ارائه می‌دهد و انگیزه‌های خوبی را به فعالان این حوزه منتقل می‌کند که می‌تواند مسیر سینمای مقاومت را در این سینما تداوم بخشیده و این گونه اصیل ایرانی که وارداتی غرب نیست را با تعدد تولیدات مواجه نماید.