سردار سید کمال هادیانفر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شرایط ترافیکی شهرهای کشور بهویژه تهران را نامساعد توصیف کرد و افزود: در چند سال اخیر، نادیده گرفتن پیوست ترافیکی بهخصوص در حوزه ساختوساز به دلیل درآمدزایی برای شهرداریها بیشتر شده است.
وی این اتفاق را در تهران به دلیل حجم جمعیت و خودرو محسوستر عنوان کرد و ادامه داد: البته در دوره جدید، نظارتها بیشتر شده است اما در دورههای قبل بیشتر شاهد بیتوجهی به پیوست ترافیکی در مجوز ساخت یا تغییر کاربری بودیم.
رئیس پلیس راهور فراجا تشریح کرد: شهرداریها به دلیل کسب درآمد بیشتر حتی برای املاک مسکونی، مجوز تجاری صادر میکنند و این تغییر کاربری بدون رعایت مبلمان شهری و و بدون رعایت پارکینگ و محل توقفگاه چه برای خودروهای مالکان و چه برای مشتریان رستورانها و فروشگاهها و اماکن تجاری شرایط سختی ایجاد میکند.
سردار هادیانفر تاکید کرد: این مسئله انتظار مردم را از پلیس افزایش میدهد که البته انتظار مردم در رعایت حقوق شهروندی و آرامش انتظاری به حق است ولی از طرف دیگر برای مالکان که در دریافت مجوز هزینه پرداخت کردند نیز حق ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه مردم برخورد با بار ترافیکی ناشی از ساخت و سازها و تغییر کاربریهایی که فاقد پیوست ترافیکی هستند را انتظار دارند، گفت: از طرفی پارکینگهای عمومی در حداقل ممکن قرار دارد و ظرفیت پارکینگ عمومی اکنون همان میزانی است که در قبل بوده و چیزی به آن اضافه نشده است.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، این مسئله باید در وزارت کشور مورد توجه قرار گیرد و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در این حوزه وارد میدان شوند و بر ساخت و ساز و دارابودن پیوست ترافیکی نظارت بیشتری داشته باشند.
سردار هادیانفر به مراحل دریافت مجوز ساخت و ساز انتقاد کرد و گفت: برخی ساخت و سازها و تغییر کاربریها در کمیسیونهای مختلف شهرداری مانند کمیسیون ماده ۵ مبادرت به اخذ مجوز میکنند و این درحالیست که بدون مجوز شورای ترافیک این مجوزها داده میشود.
کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری موظف به بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن است؛ چنانچه تغییرات نقشه های تفصیلی در اساس طرح های تفصیلی موثر باشد باید به تایید شورای عالی شهرسازی برسد همچنین این کمیسیون موظف به بررسی هرگونه تغییر کاربری املاک واقع در محدوده شهری است.