تهران- ایرنا- دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از منابع مهم فرهنگ که به اجتماعی شدن ما کمک می‌کند دین است؛ دین و ارزش‌های دینی در حوزه فرهنگ بسیار پررنگ است حتی جوامع لاییک و سکولار هم تحت تاثیر منابع دینی در حوزه فرهنگ هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی رنانی در آیین گرامیداشت عشق و مهر ایرانی با حضور نمایندگان ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی که در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد اظهار داشت: سرمایه تمدنی ایران، شامل ایران قبل از ورود اسلام دوره پارسیان و پارتیان، بعد از ورود اسلام و دوره ظهور انقلاب اسلامی بیش از هشت هزار سال قدمت دارد که هر سه یک پیوستار مشترکی دارد و آن روحیه ایرانیان در طول تاریخ بوده که هم دانش دوست بودند و به علم و دانش شهره جهانی داشتند و هم انسان دوست بودند و روحیه احترام به دیگران در تاریخ ایران پررنگ است.

وی افزود: فرهنگ مفهومی است که تعاریف خیلی زیادی دارد و اشتراک تعریفی هم راجع به آن وجود ندارد و در طول ادوار تاریخی دچار تطور شده و معنای آن ثابت نبوده است.

عاملی گفت: امروز وقتی از فرهنگ صحبت می شود می گویند آن چیزی است که با آن زندگی می کنیم و به تعبیر من فرهنگ امور خاصی است که با آن زندگی می کنیم. خاص گرایی در فرهنگ وجود دارد و ضمن این که استمرار دارد و مقطعی نیست مثل خود من شخصی است. محتوای «منِ هویتی» عوض می‌شود اما «من» عوض می شود. اگر ادامه پیدا نکند دچار خودفراموشی و بیماری می شویم.

وی افزود: فرهنگ ها هم امروز دچار بیماری شده‌اند به دلیل این که نمی‌توانند خود را پیدا کنند.

عاملی با بیان این که خیلی از فرهنگ شناسان امروز از اختلال در حوزه فرهنگ صحبت می کنند، گفت: برخی قائل به پایان فرهنگ به دلیل چند رگه‌ای شدن آن و چند گانگی در این حوزه هستند و منشا این گم‌گشتگی فرهنگی را در بی فرهنگی به معنای جداکننده می دانند و عنصر جدا کننده تکیه بر امور خاص دارد.

وی تصریح کرد: یکی از منابع مهم فرهنگ که به اجتماعی شدن ما کمک می کند دین است، دین و ارزش های دینی در حوزه فرهنگ بسیار پررنگ است حتی جوامع لاییک و سکولار تحت تاثیر منابع دینی در حوزه فرهنگ هستند.