سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: رسانه‌ها به عنوان حلقه تکمیلی و بازوی اطلاع‌رسانی، نقش ویژه‌ای در نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد شریفی‌پور روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج اظهار کرد: امروز میراث‌دار منابع طبیعی از گذشتگان و امانتدار آن برای آیندگان هستیم که همه باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم و در این میان مشارکت رسانه ها برای نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی الزامی است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات حفاظت از عرصه‌های طبیعی در کنار گستردگی منابع طبیعی کردستان افزود: در دنیای کنونی حفاظت تنها با قوه قهریه ممکن نمی شود و خبرنگاران به عنوان قشر تاثیرگذار در جامعه می توانند در نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی نقش مهمی ایفا کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه یکی از شئون بارز استقلال هر کشوری امنیت زیستی و غذایی آن است، افزود: چهار مولفه مهم آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا به عنوان منابع پایه توسعه پایدار زیر بنای این امنیت هستند که اگر به آن توجه نشود تمامی ابعاد زندگی بشر مشکل خواهد شد.

شریفی‌پور با بیان اینکه ۸۲ درصد پهنه کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد افزود: بالاترین رسالت سازمانی ما در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع پایدار است اما بیشترین وقت صرف رفع تداخلات و اختلافات زمین می شود و به مباحث حفظ و احیا کمتر رسیدگی شده و منابع طبیعی از همین ناحیه دچار خسران می‌شود.

وی به مشکل ریزگردها و بیابان زایی هم اشاره کرد و گفت: اکنون همه به این باور رسیده اند که این منابع طبیعی است که در چرخه طبیعت بالاترین و بزرگترین نقش را ایفا می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه جنگل های زاگرس به عنوان مهمترین منبع غنی منابع طبیعی کشور به شمار می رود که ۴۰ درصد آب شیرین را تامین و به عنوان سدبزرگی در برابر ریزگردها به شمار می‌رود اظهار داشت: اکنون توان این جنگل های حاوی گونه های نادر بلوط کمتر شده و باید برای رسیدگی همه وارد عمل شویم.

وی تاکید کرد: بدون مشارکت آحاد جامعه و اهل رسانه منابع طبیعی حرفی برای گفتن ندارد چرا که باید ارزش و اهمیت همه اینها در جامعه تبیین شود.

شریفی‌پور برگزاری دومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را گام مهمی برای بکارگیری ظرفیت رسانه در حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و میراث مهم منابع طبیعی اعلام کرد.

بهره برداری غلط و نادرست، دست اندازی زمین خواران و قاچاقچیان چوب به منابع از جمله گرفتاریهای منابع طبیعی بود که شریفی پور به آن اشاره کرد و گفت: بدون هم افزایی رسانه ای و ترویج فرهنگ نهادینه کردن حفاظت از ارزش های طبیعی، راه به جایی نخواهیم برد.

وی از شهروندان خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امانتی برای آیندگان، گزارش تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

بهزاد شریفی‌پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان و پیمان فتاحی مسوول روابط عمومی این اداره کل روز دوشنبه از ایرنا مرکز سنندج بازدید کردند.