تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به روایات و آثار ارزشمندی که از امام زین العابدین(ع) باقی مانده است، گفت: خداوند برای حفظ دین و میراث امامت در نسل امام علی (ع)، شرایط را برای امام سجاد(ع) در کربلا به گونه دیگری رقم زد و آن حضرت نقش بی بدیلی را در آن دوران برعهده داشت.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب روز دوشنبه در نشست تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به به ترسیم نقش آن حضرت در حفظ دین و میراث امامت پرداخت.

وی به نمونه هایی از عنایات خداوندی از جمله حفظ عصاره خلقت، پیامبر رحمت(ص) درغار ثور با لانه سازی کبوتر و تارهای عنکبوت و منصرف شدن مشرکین و یا زمین گیر کردن دشمن با وزیدن باد در صحرای طبس در عصرامروز اشاره کرد و اظهار داشت: در قضیه کربلا باریتعالی جان سید الساجدین را حفظ کرد تا ادامه دهنده راه و علمدار پیام آور اهداف بلند امام حسین(ع) باشد.

وی به خطابه های امام زین العابدین(ع) در مجلس یزید و در مقابل ابن زیاد پرداخت و گفت: خداوند این ذخیره را برای حفظ میراث امامت، انتقال شعائر کربلا و واقعه عاشورا و بیان رسالتی که حضرت سیدالشهداء بر دوش داشت، قرار داد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه از امام سجاد(ع) علاوه بر روایات و ادعیه فراوان، صحیفه سجادیه و رساله حقوق برجای مانده است، اظهار داشت: برخی حقوق در برگیرنده واجب شرعی، برخی مسایل اخلاقی و برخی هم مسایل عرفی است.

حجت الاسلام نواب در ترسیم حقوقی که در رساله حقوق برعهده انسان آمده است، به حق خدا، حق حاکم، حقوق اعضای بدن، حقوق عبادی، حق تعلیم، حق عبد و مولی، حقوق خانواده، حقوق اجتماعی، حق مال، حق هم دینان و حق اهل ذمه اشاره کرد.

وی سپس برخی حقوق اعضا و جوارح بدن را بیان کرد و گفت: حق نفس را باید در راه اطاعت خدا بکار گرفت. حق زبان هم این است که انسان از سخن زشت برحذر باشد و گفتار نیک بکار ببرد، زبان می تواند جنگ راه بیاندازد و یا صلح ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه گوش راهی به قلب است، اظهار داشت: انسان حرف هایی را که موجب آلوده شدن می شود نباید اجازه دهد از طریق گوش وارد قلبش شود.

وی همچنین به عظمت خلقت چشم اشاره کرد و گفت: حق چشم آن است آنچه را بر انسان روا نیست نگاه نکند و در رعایت حق پا نیز ، مسیر حلال را طی کند و در صراط حق گام بردارد.

نواب افزود: انسان باید از دست خود برای بازکردن گره های مردم استفاده کند و شکم را ظرف برای حرام قرار ندهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان در بیان حقوق عبادی به فرمایش امام سجاد(ع) در رابطه با حج اشاره کرد و گفت: امام زین العابدین می فرماید:" حَقُّ الحَجِّ أن تَعلَمَ أنَّهُ وِفادَةٌ إلی رَبِّکَ و فِرارٌ إلَیهِ مِن ذُنوبِکَ و بِهِ قَبولُ تَوبَتِکَ و قَضاءُ الفرضِ الَّذی أوجَبَهُ اللّه ُ عَلَیکَ -حقّ حجّ [بر تو] آن است که بدانی حجّ، به میهمانی پروردگار رفتن و از گناهان به سوی او گریختن است. حج سبب قبولی توبه. و گزاردن فریضه ای است که خداوند آن را بر تو واجب کرده است.