تبریز - ایرنا - «عدالت‌آموزشی» به‌ عنوان مهم‌ترین موضوع حوزه آموزش، سال‌هاست که توجه دست اندرکاران را به خود جلب کرده، موضوعی که یکی از الزامات تحقق آن وجود مراکز آموزشی مناسب از جمله مدارس باکیفیت و استاندارد است.

به گزارش ایرنا، دست اندرکاران آموزش و پرورش سال‌هاست که برای بسط توسعه عدالت آموزشی تلاش می کنند؛ مفهومی انسانی، اخلاقی و البته دینی که در صورت محقق نشدن آن، نمی‌توان انتظار رسیدن به وضعیت مناسب در آموزش‌ و پرورش داشت.

عدالت آموزشی، «دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش» است، یکی از الزامات تحقق عدالت آموزشی وجود مراکز آموزشی مناسب از جمله مدارس است مقوله ای که دولت به تنهایی از ایجاد آن برنمی آید و این موضوع مستلزم کمک خیران است.

یکی از مهم‌ترین و البته راهبردی ترین موضوع نظام جمهوری اسلامی، عدالت آموزشی است، موضوع مهمی که در سند تحول نیز یکی از راهبردهای اصلی را به خود اختصاص داده و درباره راهکارهای رسیدن به آن شرح و بسط فراوانی رفته است، مقدمه‌ای که در اسناد بالادستی و طرح‌های کلان این عرصه به آن اشاره شده این طور می‌گوید که در واقع یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعه یافته دستیابی به عدالت، هم به معنای عام آن و هم به معنای خاص آن است.

متصدیان امر بر این باورند که این عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند، پس عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت در میان مسائل نظام است.

کارشناسان امور تعلیم و تربیت معتقدند آموزش با کیفیت، زمانی حاصل می‌شود که عدالت آموزشی در ایران به درستی اجرا شود و هر دانش‌آموز در هر مدرسه‌ای فرصتی برابر برای یادگیری و پیشرفت داشته باشد و در محیط آموزشی ‌او عناصر چهارگانه‌ کیفیت معلم، کیفیت همکلاسی‌ها، کیفیت منابع یادگیری و شرایط تراکم کلاس به شکلی مطلوب فراهم شده باشد.

مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، به دنبال سال ها فعالیت افراد خیر در منطقه، با هدف جلب مشارکت و کمک های مردمی در موضوع ساخت و نوسازی مدارس به همت جمعی از خیران فعال استان در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد.
این مجمع تاکنون علاوه بر ساخت ده ها باب مدرسه در آذربایجان شرقی، چندین مدرسه نیز در استان های محروم سراسر کشور احداث کرده است.

ایرنا مرکز تبریز با رویکرد تشریح دستاوردهای مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی، گفت و گوی صمیمی با حضور جمعی از فعالان این عرصه برگزار کرده است.

آنچه در پی می آید گفتگو با خیرانی است که در مسیر عدالت آموزشی گام بر می دارند:

خیران مدرسه ساز فقط با خدا معامله می کنند

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیران مدرسه ساز به هیچ جناح و گروهی وابسته نبوده و در این کار فقط خدا را در نظر می گیرند. اظهار کرد: در طول چند سالی که در خدمت افراد خیر هستم با انسان هایی مواجه ام که علاقه شان به مادیات را کاسته اند و در جهت رضایت همنوعان شان تلاش می کنند.
مناف کسایی افزود: از سال ۱۳۸۷ که مجمع خیران مدرساز کشور تاسیس شد، سال ها در خدمت آقای مجموعه بودم و می دیدم که چگونه با خلوص نیت در امر خیر پیشقدم می شوند.
کسایی، با بیان اینکه خیران معمولا بر سر سه راهی بیمارستان سازی، مسجدسازی یا مدرسه سازی قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: استفتایی که از آیت الله مشکینی شد، با صراحت گفت در حال حاضر نیاز به مدرسه سازی است.

وی ادامه داد: تعدادی از خیران ما عرق مذهبی داشه و تمایل به ساخت مسجد دارند در حالی که راه مسجد از مدرسه می گذرد؛ یک مسجد باکیفیت مستلزم مدرسه خوب و دانش آموز، آموزش دیده است.
مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه ذهن خیران مدرسه ساز بسیار روشن است و آنها زیربنایی می اندیشند، خاطرنشان کرد: خیران مدرسه ساز آینده کشور را در گرو تربیت نسلی آگاه و با دانش می دانند به همین جهت ساخت مدرسه اولویت آنهاست.

۳۲۰ مدرسه خیرساز نیمه تمام در آذربایجان شرقی وجود دارد

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۲۰ مدرسه نیمه تمام خیرساز در استان وجود دارد، گفت: تکمیل آنها منوط به تامین هزینه از سوی دولت است چون طبق بخشنامه دولتی، اگر خیری ۵۰ درصد هزینه ساخت مدرسه را تقبل کند، بقیه آن را دولت تکمیل می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۵ مدرسه نیمه تمام در استان وجود دارد، اظهار کرد: پیشنهاد ما به خیران این است که قبل از شروع پروژه جدید، مدارس نیمه تمام را تکمیل کند.

کسایی، شاخص های مدرسه سازی در مناطق را براساس اعلام نظر کارشناسان فنی و آموزشی، آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: بیشتر خیران خواهان ساخت مدرسه در شهر و روستای زادگاه خود هستند، اما معیار آموزش و پرورش براساس تعداد دانش آموز یک منطقه و نیاز آن به مدرسه است .

سعید جلالی، رییس هیات مدیره انجمن خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی

مدرسه سازی تنها عمل خیر ماندگار و نسلی است

رییس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با بیان اینکه خیران استان پیشگام مدرسه سازی از نظر ساخت تعداد مدرسه در ایران هستند، گفت: فردی به نام «حاج جلیل خسروشاهی» بالای ۵۰۰ مدرسه در ایران احداث کرده که رکورددار مدرسه سازی است و اجازه نداده حتی اسمش هم بر روی مدارس گذاشته شود.

سعید جلالی از تعهد ۶۵۰ میلیارد تومانی خیران آذربایجان شرقی و مقیم تهران در سال جاری خبر داد و افزود: این رقم نسبت به سال ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی از اسکان دایم ۶۶ مدرسه کانکس مستقل (بالای ۱۰ دانش آموز) در روستاهای استان خبر داد و گفت: تنها سه کانکس مانده که منتظر مکان یابی هستیم و این یک موفقیت بزرگ برای مجمع خیران آذربایجان شرقی است.

رییس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه ساز آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه خیران مدرسه ساز به دنبال بسط توسعه فرهنگی و آموزش هستند، خاطرنشان کرد: کودک فقیر چند مشکل دارد که بخش اعظم آن فقر آموزشی و فضای آموزشی است که خیران به دنبال رفع این مشکل هستند و پیام ما

به مردم این است که مدرسه سازی تنها خیر ماندگار و نسلی است.کودک فقیر چند مشکل دارد که بخش اعظم آن فقر آموزشی و فضای آموزشی است که خیران به دنبال رفع این مشکل هستند و پیام ما به مردم این است که مدرسه سازی تنها خیر ماندگار و نسلی است.

جلالی با بیان اینکه طبق تجربیات کشورهای پیشرفته اموزش خشک هیچ بازدهی ندارد بلکه باید قبل از آموزش بازی و شادی در مدارس باشد، گفت: خیران مدرسه ساز علاوه بر مدرسه سازی به فکر ایجاد فضاهای آموزشی فرهنگی و مفرح در مدارس هستند از این رو ساخت و تجهیز کتابخانه در مدارس نیز جزو اولویت های ما می باشد.

خلیل استادی، خیر مدرسه ساز

آرزویم این بود نام مادرم همیشه گفته شود

حاج خلیل استادی، جوانمرد ۸۶ ساله ای که به گفته خودش اصلا ثروت چندانی نداشته بلکه مدرسه را با عشق به ماندگاری نام مادرش و عشق به آموزش و موفقیت دانش آموزان روستایش که همگی را فرزندان خود می داند بیان کرد و گفت: شاید فکر کنید برای ساخت مدرسه حتما باید پول کلانی داشته باشید در حالی که من یک نجار ساده هستم و پول زیادی نداشتم.

وی با بیان اینکه چون مادرم زحمت زیادی برای من کشیده بود و همیشه مدیون زحمت های این بزرگوار بودم، آرزو می کردم کاری کنم تا نام مادرم «شوکت» همیشه سرزبان ها باشد، افزود: از این رو با اندک پولی که داشتم تصمیم گرفتم یک مدرسه سه کلاسه در روستای «سراسکند» هشترود محل تولدم بسازم و نام مادرم را بر روی مدرسه بگذارم که با تشویق مدیران آموزش و پرورش و اعلام اینکه به مدرسه ۶ کلاسه در آنجا نیاز هست؛ با یاری خدا مدرسه را ۶ کلاسه ساخته و تحویل دادم.

حاج خلیل با بیان اینکه از دیدن ۱۲۰ دانش آموز در این مدرسه همیشه حس شادی به من دست می دهد، خاطرنشان کرد: هنوز هم ارتباطم را با این مدرسه حفظ کرده ام و هر ساله اول مهر بسته های آموزشی برای بچه ها می فرستم.