تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

تهران- ایرنا- مسابقات کشتی پهلوانی کشور با غیبت جابر صادق‌زاده و کسب بازوبند پهلوانی توسط احمد میرزاپور همراه بود تا این پهلوان خراسانی بعد از حدود یک دهه دوباره به بازوبند برسد.

به گزارش ایرنا، مسابقات کشتی پهلوانی کشور روزهای ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه و همزمان با سیزدهم رجب سالروز ولادت حضرت علی (ع) برگزار شد. یکی از مهمترین و برجسته‌ترین نکات این مسابقات غیبت رکوردار بازوبند پهلوانی در این دوره از پیکارهای پهلوانی بود. جابر صادق‌زاده که هفت عنوان پهلوانی کشور را در اختیار دارد در سال ۱۴۰۱ در مسابقات کشتی پهلوانی حضور نداشت. صادق‌زاده نخستین بار در سال ۱۳۹۱ موفق به کسب عنوان پهلوانی شد و هفت مرتبه این عنوان مهم را از آن خود کرد تا از رکورد علیرضا سلیمانی پهلوان باشی ایران عبور کند.

زنده‌یاد سلیمانی ۶ عنوان پهلوانی کشور را از آن خود کرده است.

غیبت صادق‌زاده زمان مناسبی برای سایر رقبا بود تا بتوانند بار دیگر برای کسب بازوبند پهلوانی تلاش کنند. یکی از مهمترین مدعیان، احمد میرزاپور بود که سابقه پیروزی در فینال این رقابت‌ها را داشت. وی در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب نخستین بازوبند خود شد و برای تکرار آن بیش از ۹ سال منتظر مانند. میرزاپور در فینال مسابقات پهلوانی کشور مصطفی طغانی را شکست داد.

امیررضا معصومی پسر فردین معصومی از پهلوانان ایران نیز در این رقابت‌ها حضور داشت که به مصطفی طغانی باخت و حذف شد.

میرزاپور پس از کسب عنوان پهلوانی کشور، بازوبند و عنوان آن را یک نماد برای پهلوان دانست و گفت: بیش از آنکه این نمادها پایدار بماند، مرام و منش پهلوان در بین مردم ماندگار خواهد شد و راز پهلوانانی مانند پوریای ولی و غلامرضا تختی در مردمی بودن آنان است. جا پای این بزرگان گذاشتن سخت است اما باید بدانیم که مسیر ماندگاری راحت نیست. مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که مدال و عنوان مهم نیست اما قهرمان و پهلوان ماندن بسیار مهمتر از این عناوین است. اگر می‌خواهیم مانند این بزرگان ماندگار شویم باید مرام و منش پهلوانی داشته باشیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خدا را شکر که بعد از ۹ سال دوباره عنوان پهلوان کشور را از آن خود کردم. من در سال ۱۳۹۲ و در سن ۲۰ سالگی به بازوبند پهلوانی رسیدم و در آستانه ۳۰ سالگی نیز این عنوان را به خود اختصاص دادم. خوشحالم در سالروز ولادت امیرالمومنین (ع) به این عنوان مهم رسیدم و پهلوانی من عیدی خوبی برای مردم خراسان بود. البته خراسان در یک سده گذشته نامدارانی در کشتی پهلوانی داشته و بزرگان آن حتی پهلوان سه باره کشور شدند. تاریخ خطه خراسان بزرگ با پهلوانی گره خورد است و خوشحالم من نیز به عنوان یکی از این پهلوانان، نام خود را در تاریخ پهلوانی خراسان ثبت کردم.

راز موفقیت خطه خراسان در پهلوان‌پروری چیست؟ وی در پاسخ به این سول گفت: کشتی بخشی از تاریخ خراسان است و این ورزش در خراسان بزرگ مانند سراسر ایران محبوبیت زیادی دارد. حتی در جشن‌ها و اعیاد مختلف کشتی بخشی از مراسم بوده است. این خطه یک کشتی خاص به نام کشتی باچوخه دارد که از سده‌های دور به یادگار مانده است. این کشتی حتی به توسعه کشتی آزاد و جودو نیز کمک می‌کند. کشتی با چوخه در زمره میراث معنوی و ورزشی خراسان است و با زندگی مردمان این دیدار عجین شده است. علاقه مردم به کشتی با چوخه نیز از همین میراث سرچشمه می‌گیرد.

پهلوان ایران زمین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میرزاپور برای چند بازوبند دیگر برنامه دارد؟ عنوان کرد: من رقابت‌های پهلوانی را خوب شروع کردم اما مشکلاتی به وجود آمد و نتوانستم به پهلوانی برسم. هدفم عبور از رکورد جابر صادق‌زاده پهلوان هفت ساله کشور است. اکنون ۲۹ سال دارم و تا ۳۵ سالگی برای این رکورد تلاش می‌کنم. امیدوارم بتوانم افتخارات بیشتری برای خطه خراسان کسب کنم.

میرزاپور از آن دسته ورزشکارانی است که علاقه فوتبالی خود را نیز پنهان نمی‌کند. وی در گفت وگو خود با خبرنگار ایرنا افزود: با تمام احترامی که برای تیم‌های دیگر لیگ برتر ایران قائل هستم، باید بگویم که علاقه قلبی من استقلال است و از بچگی بازی‌های این تیم را دنبال می‌کردم. تیم محبوب من سال گذشته یک رکورد منحصر به فرد در فوتبال ایران خلق کرد و بدون شکست قهرمان شد. امیدوارم جشن قهرمانی پسران آبی امسال نیز تکرار شود. من احترام زیادی برای تمام بزرگان فوتبال ایران قائل هستم اما دوست دارم استقلال همیشه در صدر باشد.