تهران- ایرنا- کاخ ریاست‌ جمهوری روسیه روز سه‌شنبه با تکرار مواضع مسکو مبنی بر آمادگی روسیه برای مذاکره به منظور پایان دادن مناقشه در اوکراین تاکید کرد که نمی‌توان «واقعیت‌های سرزمینی» جدید را نادیده گرفت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت: روسیه مواضع خود را در خصوص چهار منطقه الحاقی که سال گذشته و پس از برگزاری همه پرسی به خاک روسیه پیوسته‌اند، تغییر نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این چهار منطقه واقعیت‌های مشخص و مرتبط به امور داخلی روسیه هستند ادامه داد قانون اساسی فدراسیون روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت. مسکو هرگز قادر نخواهد بود در این مورد مصالحه کند، این‌ها حقایق حائز اهمیتی هستند.

این گزارش به نقل از پسکوف می‌افزاید: در صورتی که کی‌یف الحاق این چهار منطقه به خاک روسیه را بپذیرد، مسکو آماده مذاکرات [برای پایان دادن به جنگ] خواهد بود.

سخنگوی کرملین با اشاره تاثیر رویکرد طرفین در روند مذاکرات،‌خاطر نشان کرد: با یک نگرش مناسب از طرف اوکراینی‌ها، این مساله [جنگ] بر سر میز مذاکره حل و فصل خواهد شد.

روسیه در ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی یک همه‌پرسی برگزار و چهار منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق و زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین را که تحت کنترل درآورده بود، به خاک خود الحاق کرد.

بر اساس این گزارش،‌ نیروهای روسیه به طور کامل این مناطق را کنترل نکرده و به گفته مسکو، این کشور در تلاش برای آزادسازی آن‌ها از سلطه گروهای نئونازی اوکراین است.

کی‌یف و متحدان غربی‌اش اما دلایل مسکو را بی اساس خوانده و آن‌ها را دستاویزی برای حمله روسیه به اوکراین توصیف می‌کنند.

اوکراین می‌گوید پیش از در نظر گرفتن هرگونه برنامه صلح، نیروهای روسیه باید خاک اوکراین را از جمله چهار منطقه الحاقی و همچنین شبه جزیره کریمه ترک کنند.