تهران - ایرنا - مشاور شهردار تهران و فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از راه اندازی یگان حفاظت بانوان در سال آینده در صورت تصویب شورای شهر خبر داد و گفت: در تهران ۹ بوستان بانوان وجود دارد و باید حتما از یگان حفاظت بانوان نیز استفاده کرد تا از بروز مزاحمت در بوستان‌ها برای بانوان جلوگیری کرد.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ سید هادی موسوی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در سال ۱۳۹۰ در پی هماهنگی شهردار وقت با ستادکل نیروهای مسلح و فراجا، یگان حفاظت شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ دستورالعمل تشکیل یگان با یک اصلاحیه به شهرداری ابلاغ شد و براساس این دستورالعمل، یگان حفاظت شهرداری تهران وظیفه حفاظت از تاسیسات، اماکن و اموال منقول و غیر منقول شهرداری را عهده دار شد.

وی افزود: بخشی از بدنه یگان حفاظت از افسران آموزش دیده انتظامی و بخشی از همکاران غیرنظامی هستند و به طور کلی، حدود پنج هزار نفر در این یگان مشغول انجام وظیفه هستند.

موسوی اضافه کرد: یگان حفاظت شهرداری، وظیفه حفاظت از یک سری اماکن را دارد که دارای طبقه بندی هستند همچنین وظیفه یگان حفاظت مراقبت از این رده‌های حفاظتی است.

امنیت ۱۵ بوستان با یگان حفاظت شهرداری است

وی تاکید کرد: از شهردار تهران و مجموعه شهرداری به دلیل حمایت از یگان حفاظت تشکر می‌کنم. یکی از مشکلات یگان حفاظت، نداشتن کارت ضابطی بود که با پیگیری هایی که خرداد امسال انجام شد، به همکاران نظامی شاغل در یگان کارت ضابطیت داده شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی که با دادستانی کل کشور داشتیم؛ در ابلاغیه‌ای به دادسرا و دادستانی عمومی شهر تهران، احکام مرتبط با یگان حفاظت شهرداری از طریق همکاران در مجموعه یگان اجرایی شد.

سرهنگ موسوی با اشاره به وظیفه یگان ادامه داد: در سطح شهر تهران وظیفه ما مقابله و پیشگیری است و امنیت حدود ۱۵ بوستان بزرگ همچون ولایت و سرخه حصار را بر عهده داریم.

یگان حفاظت بانوان در تابعیت یگان حفاظت شهرداری تهران را سال آینده در صورت تصویب شورای شهر رونمایی خواهیم کرد و بحث دیگری که دنبال می‌کنیم تشکیل یگان احتیاط برای پشتیبانی ماموریت‌های یگان حفاظت است.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی در یک سال گذشته انجام شد؛ موضوع ابلاغ آرای قضایی در کمیسیون های داخلی به تعداد ۴۸ هزار و ۱۰۸ مورد و ساماندهی دستفروشان با همکاری شهرداری انجام شد که براساس آن، یکهزار و 150 مورد ساماندهی شدند همچنین ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر افراد بی‌مکان جمع آوری شدند.

سرهنگ موسوی اضافه کرد: کشف حدود سه کیلو مواد مخدر که بیشتر در بوستان‌ها بود و کشف مشروبات را داشتیم علاوه بر این تعداد ۱۶ خودرو و هفت دستگاه موتور سیکلت سرقتی کشف شد همچنین هفت قبضه سلاح گرم و سلاح سرد و مواد منفجره هم کشف کردیم.

وی تاکید کرد: جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ۱۹ که متخلفان در زمین های دولتی و شهرداری اقدام به ساخت و ساز کرده بودند با هماهنگی دستگاه قضایی تخریب انجام شد همچنین یگان حفاظت شهرداری در سال آینده ماموریت های بهتری انجام خواهد داد.

سرهنگ موسوی در مورد بکارگیری افرادی خاص برای انجام عملیات تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: تا به حال خودم این موضوع را ندیدم و نشنیدم و اینها شایعه سازی است. در تمام مناطق یگان حفاظت وجود دارد و اکنون نیروهای یگان حفاظت درحال مقابله با سودجویان هستند.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران تاکید کرد: در راستای اجرای احکام قضایی بخشی از افراد بانوان هستند و این افراد مقابله‌هایی را انجام می‌دهند و برای جلوگیری از بروز مشکلات و چالش‌ها به دنبال به کارگیری نیروهای بانو هستیم و در ابتدای برنامه حدود ۲۰۰ نفر جذب خواهند شد.

از بروز مزاحمت‌ها برای بانوان‌ها با کمک یگان بانوان جلوگیری می‌کنیم

به گفته وی، در تهران ۹ بوستان بانوان وجود دارد و باید حتما از یگان حفاظت بانوان نیز استفاده کرد تا از بروز مزاحمت در بوستان‌ها برای بانوان جلوگیری کرد.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در مورد امنیت مترو گفت: یگان حفاظت مترو در سال آینده تقویت خواهد شد و هم در زمینه دستفروشان و ایجاد مزاحمت‌ها برای سال آینده برنامه جامع و کاملی خواهیم داشت. پلیس مترو باید وجود داشته باشد و پلیس وظیفه تخصصی خود را انجام می‌دهد و وظیفه مراقبت از تأسیسات و اماکن مترو نیز با یگان حفاظت است. در حوزه مترو ۱۶ مأموریت در حوزه یگان حفاظت و ۲۲ مأموریت در حوزه پلیس مترو تعریف شده است.

نوروز گشت زنی‌ها قوت می‌گیرد
سرهنگ موسوی در مورد گشت زنی نیروهای یگان حفاظت در بوستان‌ها گفت: وظیفه ما برقراری امنیت برای شهروندان است و برهمین اساس گشت زنی‌های خود را در سطح شهر و بوستان‌ها انجام می‌دهیم. در نوروز نیز گشت زنی‌های با قوت ادامه خواهد داشت.

وی در مورد میزان آسیب دیدگی ابنیه شهر گفت: در اغتشاشات اخیر پا به پای نیروهای انتظامی در میدان بودیم و مورد خاصی در حوزه تخریب اماکن و تأسیسات نداشته‌ایم و در این حوزه فرد یا افرادی دستگیر نشدند.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد برنامه یگان حفاظت برای نوروز گفت: از اکنون برنامه‌های خوبی برای بساط گستران و دستفروشان در دستور کار قرار داده‌ایم و برنامه خاصی برای ساماندهی بوستان‌ها در دستور است.

وی خاطرنشان کرد: برای جمع آوری معتادان تنها کمک می‌کنیم اما برقراری امنیت در مراکز شهرها برعهده یگان حفاظت نیست البته از آنجایی که شهرداری تهران معتادان را جمع آوری می‌کنند یگان حفاظت در مواردی وارد می‌شود.