اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از تشدید نظارت بر مراکز خرید و فروش گونه‌های گیاهی و جانوری در این استان در آستانه عید نوروز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن قاسم پور روز پنجشنبه در جمعه خبرنگاران گفت: با توجه به‌ روزهای پایانی سال و تجارب سال‌های گذشته مبنی بر افزایش خرید و فروش برخی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض با متخلفان برخورد می‌شود.

وی افزود: در روزهای پایانی سال خرید و فروش برخی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض مانند سمندر لرستانی، لاله واژگون، مار آبی و لاک‌پشت از سوی برخی افراد فرصت‌طلب در سطح معابر افزایش می باید و برای همین گشت‌های منظم یگان حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به خرید و فروش حیوانات نامتعارف در بازار شب عید بیان کرد: با متخلفان زیست محیطی از جمله فروش حیوانات غیرمجاز در آستانه سال نو برخورد قاطع خواهد شد.

فروش حیوانات حیات وحش جرم است

قاسم پور با تاکید بر اینکه فروش حیوانات حیات وحش جرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این راستا استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تنویر افکار عمومی به منظور کاهش سطح تخلفات زیست محیطی از دیگر رویکردهای اداره کل محیط زیست استان می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: حفاظت و حراست از محیط زیست و حیات وحش و نگهداری آن برای نسل‌های آینده وظیفه همگانی است.

وی از دوست‌داران محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موارد را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، ۳۵۷ گونه مهره‌دار شامل ۲۵۷ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، ۲۹ گونه خزنده و ۱۹ گونه ماهی و آبزی تا کنون در این استان شناسایی شده است که ۳۰ درصد از مجموع گونه‌های کشور را شامل می‌شود و از این میان ۱۷ گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند.