بوشهر- ایرنا- وزیر نیرو گفت: استفاده از آب‌های غیر متعارف مانند آب دریا به عنوان سیاست جدید وزارت نیرو برای رفع نیازآبی کشور است.

به گزارش ایرنا؛ علی اکبر محرابیان روز جمعه در آیین افتتاح طرح‌های بزرگ صنعت آب و برق استان بوشهر با حضور رئیس جمهور اظهار کرد: دولت برای مدیریت منابع آب در دو بخش توسعه زیرساخت های صنعتی مختلف در حوزه آبریز کشور و متنوع سازی منابع برنامه وسیعی در دستور کار دارد.

وی افزود: پیش از این عمده پروژه ها و تکالیف مدیریتی وزارت نیرو، استفاده از آب های سطحی و منابع زیر زمینی بود که با کاهش نزولات جوی و افزایش تقاضای مصرف، سالانه شاهد تحلیل این منابع در سطح کشور بوده‌ایم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حالی که ۷۰ درصد از جمعیت جهان در سواحل مستقر هستند و از آب دریا برای مصارف صنعتی و شرب استفاده می کنند اما به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب، کشور برای استفاده از این منابع خیلی موفق عمل نکرده است.

وزیر نیرو گفت: برای مدیریت منابع آب به طور کلی ۲ موضوع مهم شامل توسعه زیرساخت‌های صنعت آب دربخش‌های مختلف و در حوزه‌های آبریز کشور اعم از مهار آب‌ها، ساخت سیل بندها و سدها، خطوط انتقال، کانال‌ها، شبکه‌های آبرسانی، تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های توزیع و متنوع سازی منابع آبی از مسائلی مهمی است که امروز در دستور کار دولت قرار دارد.

 محرابیان  افزود: شاید قبل از این عمده پروژه‌ها و تکالیف دولت در مهار آب‌های سطحی  و مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی بود که به مرور زمان با رشد اقتصاد و افزایش مصرف و تقاضای بسیار زیاد برای منابع آبی کشور ما سالانه شاهد تحلیل این منابع هستیم.

وی اظهار کرد: استفاده از آب‌های نامتعارف از برنامه‌های مهم دولت و وزارت نیرو است که یکی از این منابع استفاده از آب دریا است.

محرابیان گفت: در حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان عمدتا در سواحل مستقر هستند و استفاده از ظرفیت آب دریا برای مصارف آب شرب و بهداشتی و صنعتی معمول است و بسیاری از کشورها از این منابع بهره برداری کرده اند.

وی اظهار کرد: به دلیل نبود برنامه ریزی در کشور برای استفاده مناسب از این منابع شاید تا امروز ما خیلی موفق نشده‌ایم که از این منابع به خوبی برای مصارف خود استفاده کنیم.

محرابیان گفت: امروز در وزارت نیرو استفاده از این ظرفیت بعنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت در دستور کار و پروژه‌های متعددی در حال اجرا است و پیش بینی شده نیمی از این ظرفیت در شهرها و نواحی ساحلی و نیمی هم برای انتقال به داخل سرزمین به ویژه فلات مرکزی و استان‌های واقع دراین منطقه است.

به گفته وزیر نیرو در همین رابطه ابرپروژه‌هایی در کشور در حال اجرا است که مهمترین آنها خط انتقال آب سیستان و بلوچستان و در ادامه خراسان جنوبی و رضوی است که این پروژه امروز در کمتر از یک سال ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: این پروژه و خط انتقال آبرسانی بعنوان یک ابرپروژه عظیم است و شاید در منطقه مشابه آن را نداشته باشیم.

محرابیان گفت: در کنار این پروژه خط دوم انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد است که به تازگی عملیات اجرایی آن با دستور رئیس جمهور آغاز و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

وی اظهار کرد: خط سوم خط اختصاصی استان اصفهان است که به ویژه در منطقه اصفهان با سرعت بی‌نظیری  پیش می‌رود و امید می‌رود با اجرای این خط و سایر خطوط دیگر بخش عمده ای از مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی این استان‌ها تامین شود.

وی گفت: همچنین در استان فارس نیز ۲ خط پیش بینی شده  که یک خط آن با سرعت و پیشرفت خوبی در حال اجرا است.

به گفته محرابیان در استان بوشهر پیش بینی شده که تا پایان دولت ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین کن‌ها آب شیرین شده در شبکه توزیع شهرهای استان استفاده شود.

وی ادامه داد: در ایتدای کار دولت سیزدهم کل ظرفیت آبشیرین کن در استان بوشهر ۳۵ هزار مترمکعب بود و از سال گذشته تاکنون این ظرفیت به ۱۰۲ هزار مترمکعب رسیده است.

محرابیان با تاکید براینکه ارتقای ظرفیت آبشیرین کن ها در استان بوشهر به ۲۴۰ هزار مترمکعب یک برنامه شدنی و منطقی است گفت: با این اقدام شاهد هیچ تنش آبی در استان بوشهر نخواهیم بود هرچند در زمان حاضر هم به نسبت سال قبل مردم تصدیق می کنند که مدیریت آب بهتر انجام شد.

وی یادآور شد: به طور حتم با افتتاح آبشیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی و خط‌ها و آبشیرین کن‌های دیگر شرایط استان خیلی بهتر می‌شود.

محرابیان با اشاره به آبشیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی مپنا بوشهر گفت: این پروژه با ارزان ترین و بهترین فناوری اجرا و میزان املاح آب از ۴۴ هزار به ۴۰۰ رسیده و به معنی این است که آبی کاملا گوارا تامین می‌شود.

وی با اشاره خط انتقال سیراف – جم گفت: قرار است با اجرای  این خط آب از آبشیرین کن سیراف به جم منتقل شود.

محرابیان ادامه داد: در منطقه جنوب کشور اجرای خط آبرسانی سیراف – جم سخت ترین پروژه اجرایی است که تا به حال اجرایی شده و به پول امروز هفت هزار مییلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: خط آبرسانی جم به طول ۴۲ کیلومتر خط ۹۰۰، اجرای  ۳۳ کیلومتر خط برق، پنج ایستگاه پمپاژ، ۴۰ کیلومتر شبکه توزیع اجرا شده است.

محرابیان یادآور شد: پروژه آبرسانی جم سال ۸۶ مصوب شده تا سال ۸۹ و ۹۰ پیشرفتی داشت و پروژه به خاطر سختی کار و تامین مالی متوقف شد.

وی اضافه کرد: در سفر قبل این پروژه مصوب شد و با حمایت خوب وزارت نفت پروژه خط انتقال آبرسانی جم تامین مالی شد و این پروژه در کمتر از هشت ماه آماده بهره‌برداری شده و آب شهر جم که سالها مردم آن رنج می بردند تامین می‌شود.

محرابیان با اشاره به آبگیری ۲ سد مهم باغان و اخند در استان بوشهر گفت: سد باغان تخصیص شرب، صنعت و کشاورزی دارد که در سفر قبل ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داست و امروز آبگیری می‌شود.

وی با تقدیر از بانک صادرات به دلیل افتتاح اعتبار اسنادی این پروژه   یادآور شد: پروژه سد باغان از محل فاینانس چین تامین مالی شده و در کمترین زمان امروز به مرحله آبگیری رسیده است.

محرابیان گفت: سد اخند سد کوچکی است که  نقش مهمی در کنترل سیلاب دارد و در گذشته با کمترین بارش شاهد خسارت‌های زیادی به شهرستان و تاسیسات نفتی و گازی وارد می کرد.

وی گفت: سد بتنی اخند افزون بر مهار سیلات امکان تامین آب شهرستان عسلویه را دارد.

محرابیان با اشاره به سد دالکی در استان بوشهر گفت: مطالبه بسیار زیادی از سوی مردم برای اجرای سد بزرگ دالکی وجود دارد که پیشرفت فیزیکی آن در سفر قبل ۱۸ درصد و امروز به ۴۵ درصد رسیده است.

وی ضمن تقدیر از قرارگاه خاتم به دلیل اجرای سد دالکی گفت: با دوربین مداربسته به صورت دائم روند اجرای سد دالکی  رصد می شود و با توجه به اعتبارات مناسب تخصیص داده شده به این پروژه در سفر آتی شاهد آبگیری و افتتاح این سد بزرگ باشیم.

وی با اشاره به افتتاح طرح‌های برقی مهم در استان بوشهر گفت:  استفاده از نرم افزار داخلی برای دیسپاچینگ برق بوشهر از جمله پروژههای برقرسانی در این استان است.