گناوه - ایرنا- مدیرکل مهندسی عمران سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: توسعه بندرگناوه از پروژه‌های مهم و درجه یک در کشور به شمار می‌ رود که نقش زیادی در معیشت و اشتغال در این منطقه دارد.

جمشید عباسی راد روز جمعه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژ ، گناوه را به منطقه استاندارد تبدیل و کمک شایانی به زیرساخت‌های بندری آن خواهد کرد.

وی اظهارداشت: با اجرای این طرح امکان ورود کشتی‌های با ظرفیت پنج هزار تن فراهم و واردات و صادرات کانتینری رونق خوبی خواهد گرفت.

وی گفت: حجم حوضچه‌ای که در این طرح دیده شده است مشکل پهلوگیری شناورهای باری را که در معرض آسیب و خطرهای ناشی از حوادث از جمله آتش سوزی بودند، برطرف خواهد کرد.

عباسی راد ادامه داد: با اجرایی شدن طرح توسعه بندر گناوه و استحصال اراضی که صورت خواهد گرفت ، ورود سرمایه گذاران را به این منطقه شتاب می بخشد.

مدیرکل مهندسی عمران سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: بندرگناوه اولین بندر در کشور است که سرمایه گذار بخش خصوصی در آن ورود کرده است و با اجرای طرح توسعه شاهد افزایش بخش خصوصی خواهیم بود.

وی بیان کرد: استفاده از این طرح در حوزه گردشگری و فرهنگ دریایی بسیار مفید است و ساحل این بندر را به بهترین نقطه در جنوب کشور تبدیل خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت کران دریا و پیمانکار فاز اول پروژه توسعه بندر گناوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: طول بازوی اصلی این طرح یکهزار و ۸۰۰ متر طول، بازوی فرعی ۶۰۰ متر و میزان لایروبی آن یکهزار مترمکعب و دیوار پیرامونی یکهزار و ۸۰۰ متر است.

محمدمهدی عبدخدایی افزود: فاز اول این پروژه تا سه سال ادامه خواهد داشت و برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح توسعه بندر گناوه با ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در سه فاز پیش بینی شده که فاز نخست در مدت ۳۶ ماه اجرا می‌شود.

کیامرث جوکار افزود: این طرح شامل احداث موج شکن، دایک حفاظتی، احداث دیوار پیرامونی، عملیات لایروبی حوضچه تا عمیق منفی پنج متر است.

وی بیان کرد: احداث موج شکن، دایک حفاظتی و دیواره پیرامونی در طرح جامع توسعه بندر گناوه به ترتیب به طول ۲ هزار و ۳۸، یکهزار و ۱۲۰، یکهزار و ۷۰۰ مترمربع و حجم لایروبی آن نیز ۹۸۰ هزار مترمکعب برآورد شده است.

جوکار ادامه دادد: رویکرد اصلی این پروژه نقش‌آفرینی بیشتر بندر گناوه در عرصه تجارت بین‌المللی است که رونق اقتصاد محلی و افزایش فرصت‌های شغلی را به دنبال دارد.