قشم - ایرنا - مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ ریزی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: توسعه مفهوم گردشگری خلاق و تجربه محور یکی از نیازهای این صنعت در جزیره قشم است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، زاهد شفیعی در پنل تخصصی گردشگری، رفاهی و خدمات نخستین همایش ملی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در جزیره زیبای قشم، صنعت گردشگری را یکی از صنایع پیشتاز در حوزه اشتغال معرفی کرد و افزود: تاکنون ۴۵۰ میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم از سوی این صنعت ایجاد شده است.

وی خواستار تهیه یک برنامه راهبردی در حوزه گردشگری جزیره قشم شد و ادامه داد: تنوع سازی مقصد و محصول گردشگری و تسری منافع حاصل از گردشگری به‌ کل منطقه با استفاده از توسعه مفهوم گردشگری خلاق و تجربه محور یکی از نیازهای این صنعت در این جزیره است.

توانمند سازی منابع انسانی، استانداردسازی زنجیره ارزش خدمات، برند سازی، تولید محتوا و معرفی بیشتر قشم در ایران و جهان از موارد دیگر مورد اشاره مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ ریزی گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در این پنل تخصصی بود.

در ادامه برگزاری این پنل تخصصی، ایوب زارعی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سازمان منطقه آزاد قشم به‌ عنوان دبیر این پنل تخصصی، بحث آموزش و توسعه بسته‌ های آموزشی را راهکاری برای بهبود خدمات و توسعه گردشگری مقصد معرفی کرد.

ناصر مشهدی زاده استاد دانشگاه، معجزه گردشگری را چرخش پول قبل از گرفتن خدمات دانست و گفت: گردشگری تنها صنعتی است که قابل پیش‌ خرید کردن نیست و باید رفت و از نزدیک آن را لمس کرد و عناصر آن قابلیت تولید ندارند.

وی توضیح داد: تجهیز مقصد یعنی مجموعه خدمات و امکانات و تسهیلاتی که منجر به آمدن، رفتن و بازگشت مجدد یا ترغیب به بازگشت مجدد گردشگر می‌ شود و در نهایت به افزایش ضریب ماندگاری گردشگر کمک می‌ کند و این موضوعی است که باید از سوی سرمایه‌ گذاران این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

مانگرو و غار نمک شاخصه‌ های جهانی قشم

فرهاد نظری عضو کمیته میراث ناملموس در آیسِسکو سخنران دیگر این پنل تخصصی نیز از تفاوت فرهنگی، تاریخ و تمدن به‌ عنوان یک مزیت و عامل تعیین‌ کننده برای جذب گردشگر یاد کرد و اظهار داشت: تنها پنج یا ۶ کشور در میان ۲۰۰ کشور جهان دارای قدمت هزاره‌ ای هستند که ایران ما یکی از آنها است و تکیه‌ بر داشته‌ های طبیعی و فرهنگی می‌ تواند ما را در جهان مطرح کند.

وی فرهنگ را پل ارتباطی بین مردم دنیا دانست و گفت: برای داشتن سرزمینی آباد و حفظ سهم آیندگان، باید روی داشته‌ هایی سرمایه‌ گذاری کنیم که انتفاع حال و آیندگان را در پی داشته باشد که این مقوله فقط در میراث طبیعی و فرهنگی قابل‌ دستیابی است.

نظری با اشاره به داشته‌ های میراثی جزیره قشم افزود: قشم با درختان حرا و غار نمک شاخصه‌ ای برای ایران در بین جهانیان است.

عبدالباسط رضوانی عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران و مدیرعامل جامعه هتلداران قشم به عنوان آخرین سخنران این پنل، ضمن بر شمردن ویژگی‌ های قشم به‌ عنوان عضو سازمان جهانی گردشگری و شبکه جهانی ژئو پارک های یونسکو اظهار کرد: قشم در حال حاضر ۷۸ مرکز اقامتی و ۸۱ بومگردی فعال دارد که تا پایان سال هفت هتل به این ظرفیت افزوده می شود و با پنج کشتی تفریحی فعال، هنوز ظرفیت بالایی در این حوزه برای جذب سرمایه گذار داریم.

بسته های تامین مالی پروژه های پیشنهادی قشم طراحی می شود

در ادامه برگزاری این همایش ملی در پنل تخصصی ابزارهای نوین تامین مالی، نعمت اله شهبازی نایب رییس هیات مدیره کارگزاری بانک صنعت و معدن به‌ عنوان دبیر این پنل تخصصی، رشد شدید نقدینگی در جامعه حاضر را یکی از معضلات بزرگ کشور دانست و گفت: متاسفانه در این حوزه، مدیریت مناسبی برای جریان سازی در بستری مطمئن وجود ندارد.

وی بر لزوم تنوع‌ بخشی به ابزار پول و سرمایه تاکید کرد و افزود: یکی از ضعف‌ های پروژه‌ ها در کشور ما نداشتن بسته تامین مالی است به همین منظور با همکاری و تایید سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ ایم تا با تشکیل کار گروهی از مشاوران خبره بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که تمایل به استفاده از طرح های عنوان شده در این همایش را دارند، بسته تامین مالی متناسب با شرایط پروژه‌ ها را طراحی کنیم.

علی اسلامی بیگدلی رییس هیات مدیره موسسه تامین مالی آرمان آتی با اشاره به روش‌ های رایج در ایران گفت: بازار پول، سرمایه و ابزارهای سنتی، به‌ ویژه بانک‌ ها، پایه ابزارهای تامین مالی در کشور ماست.

وی از اوراق صکوک به‌ عنوان یکی از ابزارهای نوین مالی در کشور نام برد و با معرفی ۱۴صکوک رایج در کشور افزود: صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، خرید دین، منفعت و سلف از انواعی بسیار پر کاربردی هستند که منطقه آزاد قشم می‌ تواند با هدف تامین مالی پروژه های نیمه‌ تمام مورد استفاده قرار دهد یا فعالان اقتصادی، این اوراق را به‌ منظور خرید مواد اولیه و تجهیزات به کار ببرند.

اسلامی ادامه داد: علاوه بر ابزارهای مالی مبتنی بر بدهی، ابزارهای مالی مبتنی بر ایکوئیتی همچون صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مختلف نیز بخش دیگری از نیازهای مالی فعالان اقتصادی را می‌ تواند تامین کند که یکی از آنها، تاسیس صندوق پروژه، برای تکمیل پروژه‌ ها است.

شرکت سهامی عام پایه راهکاری در تامین مالی

مجتبی زارع مهرجردی مدیر طرح های ملی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این پنل یکی از مهم‌ ترین ابزارهای تامین مالی را شرکت سهامی عام پایه معرفی کرد و افزود: این نوع از ابزار مالی نسخه مناسبی برای منطقه آزاد قشم است، زیرا آورده این منطقه بیشتر شامل پروژه های زیرساختی است.

وی ابزارهای تلفیقی را برای توسعه شرکت‌های دانش‌ بنیان کاربردی دانست و گفت: قشم می‌ تواند در حوزه توسعه فعالیت‌ های شیلاتی به پایلوتی برای اجرای ابزارهای مالی طراحی‌ شده تبدیل شود.

به عقیده زارع، تمامی پروژه های مطرح‌ شده در این همایش، قابلیت تامین مالی مناسبی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دارند.

در ادامه مجتبی نقدی معاون سرمایه‌ گذاری مدیرکل بهبود فضای کسب‌ و کار وزارت صمت نیز با اشاره به تکیه جامعه ایرانی به بانک‌ ها گفت: وقتی صحبت از تامین مالی می شود همه نگاه‌ ها به شبکه‌ های بانکی است، در حالی‌ که بازارهای تامین مالی بسیار گسترده هستند و لازم است علاوه بر روش‌ های استقراضی، به روش‌ های مبتنی بر مشارکت هم توجه شود.

حسین بذرافشان مدیرعامل شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک به‌ عنوان آخرین سخنران این پنل تخصصی به معرفی انواع صندوق‌ های تامین مالی پرداخت و افزود: صندوق‌ ها علاوه بر اینکه محدودیت‌ های حوزه‌ ای دارند می‌ توان آنها را به مناطق نیز محدود کرد و در واقع صندوقی ویژه فعالیت در یک منطقه آزاد خاص به ثبت رساند که نیازهای مالی آن محدوده را مرتفع کند.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در قشم روز (چهارشنبه دهم اسفند ۱۴۰۱) با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی نگین خلیج فارس در سالن اجلاس هتل ارم این جزیره گشایش یافت.

برگزاری چهار پنل تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه گردشگری رفاهی و خدمات، حوزه صنایع، لجستیک و شیلات و حوزه ابزارهای نوین تامین مالی از برنامه های پیش بینی شده در این همایش ملی بود.

در این همایش ملی «کیف های سرمایه گذاری» که طرح های مطالعاتی اقتصادی آن به دقت انجام شده و زمین آن نیز جانمایی شده، به منظور تسهیل فرآیند اداری به علاقه مندان ارایه شد.

جزیره قشم با وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، برخورداری از سواحل مناسب و میدان های نفتی و گازی و قرارگیری در یکی از مهمترین آبراهه های بین المللی به عنوان سرزمین طلایی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی محسوب می شود.

ویژگی های منحصر به فرد قشم در حوزه نفت، گاز، گردشگری، صنعت، شیلات و کشاورزی هر یک به تنهایی برای توسعه اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و به زودی این جزیره به عنوان هاب انرژی منطقه و قطب اقتصاد دریا محور کشور شناخته خواهد شد.

جزیره قشم هم اکنون گنج پنهانی به حساب می آید که در آینده ای نزدیک به بهشت سرمایه گذران تبدیل خواهد شد و برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری نقش بسزایی در آشنایی سرمایه گذاران با مزایای قانونی، جغرافیایی و ژئوپلتیکی جزیره خواهد داشت.

نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در نگین خلیج فارس با هدف معرفی، فرصت ها و طرح های سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعال سازی بخش خصوصی در جهت توسعه سرمایه گذاری ها برگزار شد.

چهره‌ های شاخص صنعت کشور، بانک‌ های عامل، سرمایه‌ گذاران و فعالان اقتصادی شرکت کننده در نخستین همایش ملی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در جزیره قشم در پنل تخصصی حوزه صنایع، لجستیک و شیلات به بررسی توانمندی‌ های این جزیره پرداختند و آن را منطقه‌ ای فعال در گستره مختلفی از صنایع درآمدزا معرفی کردند.

در این همایش حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی‌ فقیه در استان هرمزگان، افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، علی وحدت رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، مهدی دسینه مدیرکل اقتصاد و دارایی استان هرمزگان، خلیل قاسمی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان، عباس مؤیدی مدیرکل جهاد کشاورزی استان هرمزگان، محمدحسین حسینی، فرماندار شهرستان قشم، به همراه جمعی از چهره‌ های شاخص صنعت کشور، بانک‌ های عامل، سرمایه‌ گذاران، فعالان اقتصادی، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و شهرستان مرزی قشم حضور داشتند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.