تهران- ایرنا- ترکیه و امارات متحده عربی با هدف تقویت مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل، توافق‌نامه شراکت جامع اقتصادی با چشم‌انداز تجارت سالانه ۴۰ میلیارد دلاری امضا کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه، این توافق‌نامه به امضای وزیر بازرگانی ترکیه و وزیر مشاور در امور تجارت خارجی امارات متحده عربی رسید.

بر اساس این توافق نامه، مبادلات تجاری دو کشور ظرف پنج سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در جریان امضای این توافق نامه از طریق ویدئو کنفرانس گفت که امضای این توافق نامه موجب ایجاد پل اقتصادی استوار، از اروپا تا شمال آفریقا می‌شود.

وی روابط امارات متحده عربی و ترکیه را در حال پیشرفت در همه عرصه‌ها عنوان و اضافه کرد: با امضای این توافق‌نامه، مناسبات دو طرف وارد مرحله تازه‌ای شده است.

«محمد موش» وزیر بازرگانی ترکیه نیز در حساب کاربری خود در توییتر گفت که این توافق‌نامه به افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه کمک خواهد کرد.

به گزارش ان.تی.وی، «ثانی بن احمد الزیودی» وزیر مشاور امارات در امور تجار خارجی نیز با اشاره به آغاز اجرای این توافق‌نامه از سه تا ۶ ماه دیگر اعلام کرد: با اجرای آن ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در ترکیه و ۲۵ هزار فرصت شغلی در امارات متحده عربی ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: ترکیه سالانه ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ را از امارات جذب می‌کند، اما توافق مشارکت اقتصادی جامع درهای فراوانی را باز خواهد کرد زیرا سازوکارهای مناسبی را برای انتخاب پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فراهم خواهد ساخت.

ثانی بن احمد الزیودی افزود: ترکیه فرصت زیادی برای رشد دارد و یکی از بزرگترین اقتصادهای نوظهوری است که در ۲۰ سال آینده بر بازارهای جهانی تسلط خواهد داشت، بر همین اساس، مناسبات اقتصادی دو طرف در بخش‌های مختلف راهبردی از جمله کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی پاک و همچنین همکاری‌های مستمر در پروژه‌های ساخت‌وساز و املاک و مستغلات توسعه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، تجارت دوجانبه بین ترکیه و امارات متحده عربی در سال گذشته میلادی با ۴۰ درصد رشد نسبت به سال ما قبل، به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسید.

ترکیه هم‌اکنون ششمین شریک تجاری امارات متحده عربی در عرصه تجارت غیرنفتی محسوب می‌شود.

پیشتر «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی نوامبر گذشته به ترکیه سفر کرد و از آن زمان صفحه اختلاف‌های بین دو کشور بسته شد و تحولی ملموس در روابط دو کشور از جمله انعقاد تعدادی تفاهمنامه و یادداشت‌های تفاهم برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به وجود آمد.
ترکیه و امارات در سفر رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به ابوظبی در ماه فوریه، ۱۳ موافقتنامه در زمینه های سرمایه گذاری، دفاعی، حمل و نقل، بهداشت و کشاورزی امضا کردند.