بیرجند - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: این استان با وجود اینکه در رده‌های آخر جمعیتی قرار دارد اما در سال جاری با اهدای بیش از ۹۰ هزار جلد کتاب، رتبه سوم اهدای کتاب توسط مردم را کسب کرده است.

محمود حاجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آستانه سال نو و رونق خانه تکانی‌ در جامعه طرح شهروند واقف (کتاب تکانی) در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: در قالب این طرح شهروندان می‌توانند کتاب‌های بلااستفاده موجود در منازل را به نزدیکترین کتابخانه عمومی محله تحویل دهند و در این وقف ماندگار و سنت حسنه شریک شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی از اهدای کتاب به عنوان یک صدقه جاریه یاد کرد و افزود: این طرح با هدف افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در آستانه نوروز اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به ۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: به همین مناسبت هشتک «کتابخانه‌ای شو» در استان راه‌اندازی می‌شود و در قالب یک نشانی کتابخانه‌ها را به مردم، مسئولان، نخبگان، ورزشکاران، هنرمندان و سایر اقشار جامعه معرفی می‌کنیم.

حاجی با اعلام اینکه اجرای این طرح از فردا آغاز می‌شود گفت: از این طریق تمامی قشرهای جامعه با فعالیت کتابخانه‌ها از نزدیک آشنا می‌شوند و گفتمان کتابخوانی، آگاهی و علم بین مردم ترویج می‌یابد.

وی از برگزاری جشن میلاد امام زمان (عج) در بوستان الهیه جنب کتابخانه نیز خبر داد و گفت: همچنین برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی شامل کتابخوانی، معرفی کتاب، مسابقه و قرعه‌کشی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: شب میلاد امام زمان تا پایان ماه شعبان عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان خواهد بود.

اکنون بیش از ۶۰ هزار و ۳۵ نفر در کتابخانه‌های خراسان جنوبی عضویت دارند که از این تعداد ۴۳ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند.

۸۴ کتابخانه در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۱ مورد مشارکتی و بقیه مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی است.