زنجان - ایرنا - مدیر و دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق مطالعه انجام گرفته، برنامه‌های آموزش تغذیه‌ می تواند روشی کارآمد و کم‌هزینه در ارتقای کیفیت رژیم غذایی، مدیریت منابع مالی و فعالیت فیزیکی باشد.

جلال حجازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام چنین برنامه‌هایی در سطح گسترده همراه با ارائه‌ کمک‌های غذایی، راهکار مناسبی برای ارتقای امنیت غذایی است.

وی به اجرای طرح تاثیر برنامه جامع آموزش تغذیه بر امنیت غذایی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: در این مطالعه یک دوره آموزشی تغذیه سالم به گروه هدف برگزار و پرسشنامه‌ رفتارهای غذایی و فعالیت‌های فیزیکی، قبل و بعد از این دوره توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد.

این مسوول در خصوص محتوای آموزشی دوره، گفت: ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم، نحوه تهیه غذای سالم با توجه به بودجه افراد، مهارت‌های لازم در خرید کردن، مهارت مدیریت منابع مالی و نکات مربوط به ایمنی غذایی و توانمندسازی افراد در این دوره آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه بعد از بررسی پرسشنامه‌ها، ۶۰۰ نفر از افرادی که دارای بیشترین امتیاز ناامنی غذایی و علاقه مند به شرکت در دوره‌های آموزشی تکمیلی بودند، به طور تصادفی انتخاب شدند، افزود: طبق نتایج، زنان سرپرست خانوار شرکت کننده در این مطالعه به لحاظ کیفیت رژیم غذایی و فعالیت بدنی در وضعیت نامطلوب و به لحاظ ایمنی غذایی و مدیریت منابع مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

به گفته این کارشناس تغذیه، بعد از انجام مداخلات آموزشی ۶ درصد افزایش در امتیاز کیفیت غذایی، چهار درصد امتیاز فعالیت بدنی، پنج درصد امتیاز ایمنی غذایی و چهار درصد در امتیاز مدیریت منابع مالی اتفاق افتاد.

مدیر و دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، کمک‌های مالی به منظور افزایش ایمنی غذایی را در کنار برنامه‌های آموزشی، مهم عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا ایجاد بانک غذا که در قالب یک سازمان مردم‌ نهاد، مواد غذایی را به طور رایگان در اختیار قشر محروم قرار دهد، پیشنهاد شده است و استان زنجان با توجه به برخورداری از ظرفیت حسینیه اعظم زنجان، پتانسیل اجرای این ایده به عنوان پایلوت در کشور را دارد.