تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه در روزهای کاری نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه غذای دانشجویی پرداخت می‌کند و این درحالی است که بودجه تخصیص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه ناچیز است و تنها یک پنجم نیازهای مالی دانشگاه را در بخش تغذیه تامین می‌کند.

سید محمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره هزینه و کیفیت تغذیه دانشجویی دانشگاه تهران اظهار داشت: آنچه که به عنوان پرداختی از سوی سازمان برنامه و بودجه و در قالب قانون بودجه به دانشگاه پرداخت می شود نزدیک به یک پنجم نیازهای مالی دانشگاه را در بخش تغذیه تامین می کند.

وی بیان این که باوجود پیگیری ها به نتیجه ای نرسیده ایم، یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت های مواد غذایی در طول سال در زمینه تغذیه دانشجویی با مشکلات بسیار عدیده ای روبرو هستیم که انتظار داشتیم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تمهیداتی برای رفع این مشکل درنظر گرفته شود، با بودجه پیش بینی شده برای دانشگاه ها در سال آینده این مشکل تشدید می شود.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: تقریبا در روزهای کاری نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه غذای دانشجویی است و به نظر می رسد در این زمینه مجلس و دولت باید تدبیر خاصی بیندیشند و برای تامین هزینه غذای دانشجویی مرجعی مانند وزارت جهاد کشاورزی مانند گذشته سهمیه مواد غذایی در اختیار دانشگاه ها قرار دهد.

مقیمی افزود: بودجه ای که برای تغذیه دانشجویان تخصیص داده می شود بخش ناچیز و محدودی را در این زمینه تامین می کند بنابراین باید غیر از این که بحث منابع مالی افزایش پیدا کند، دولت و سازمان برنامه و بودجه مکانیزیمی در نظر بگیرد که به هر حال مدیران دانشگاه درگیر مسایل پشتیبانی، خدماتی و رفاهی نشوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از وقت مدیران دانشگاه صرف فراهم کردن زمینه های لازم برای تغذیه مناسب دانشجویی صرف می شود، مساله دیگر رفاهی دانشجویان، وضعیت خوابگاه ها است که در جای خود بسیار مهم است، بنابراین روند موجود روند خوبی نیست و حتما باید بودجه رفاهی دانشگاه ها اصلاح شود که مدیریت دانشگاه را درگیر یک سری فعالیت های خدماتی سطح پایین نشود چرا که این درگیری ها ما را از ماموریت های اصلی دانشگاه دور کرده است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: تدابیر خاصی در این زمینه باید اندیشیده شود و ما هم آمادگی لازم را برای این کار داریم و حتی در این زمینه طرح هایی را ارایه کرده ایم.

مقیمی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی که این روزها در حال بررسی و نهایی کردن لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور هستند باید برای خروج از بحرانی که دانشگاه ها برای تغذیه دانشجویان گرفتار هستند و در سال آینده هم این مشکل تشدید می شود، منابع مالی کافی را پیش بینی کنند.

وی باردیگر افزایش بودجه دانشگاه ها را ضروری دانست و افزود: با افزایشی که در هزینه های سال آینده دانشگاه تهران پیش بینی می شود،‌قطعا این بحران تشدید می شود و به نظر می رسد فعالیت دانشگاه را دچار رکود کند.

مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، کمبود بودجه را از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها بدهی‌ انباشته دارند که اگر فکری به حال آن نشود، دیگر نمی توانند خدمات رفاهی به دانشجویان ارائه دهند.

وی درباره بودجه امسال دانشگاه علامه طباطبائی از سازمان برنامه و بودجه، ‌دولت و مجلس خواست که به داد دانشگاه ها برسند. دانشگاه ها در سال گذشته بدهی‌های انباشته بسیار فراوانی دارند که اگر فکری به حال آن نشود حتما خدمات رفاهی خود را نمی توانند، ادامه دهند چرا که تا چه زمانی می توان بودجه قرض کرد و با وضعیت تعهدی کار کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بودجه این دانشگاه تناسبی با مخارج آن ندارد، اظهار داشت: هر آنچه که توسط دولت از بودجه عمومی به این دانشگاه اختصاص داده می شود، همه صرف حقوق و دستمزد می شود و حتی دانشگاه باید پولی را روی آن بگذارد تا بتواند هزینه ها را پرداخت کند چرا که بخشی از نیروهای دانشگاه شرکتی هستند و حقوق آنها در بودجه دانشگاه پیش بینی نشده است.

واحدی یادآور شد: سایر بخش های دانشگاه علامه طباطبائی مانند بخش دانشجویی، تغذیه، خوابگاه، حوزه فرهنگی که باید سه درصد بودجه را به آن اختصاص دهیم، همچنین بخش پژوهش، گرنت استادان، حقوق اساتید حق التدریس سایر اموری هستند که دانشگاه برای آنها به بودجه نیاز دارد، از طرف دیگر درآمدهای اختصاصی دانشگاه هم در حدی نیست که کفاف هزینه ها را بدهد.