تهران - ایرنا - با هدف ایجاد حمکرانی و توسعه روستاها و مهاجرت معکوس، یک تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و قرارگاه جهادی وزارت کشور به امضاء رسید.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، تفاهمنامه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی، مطالعاتی و سرمایه‌گذاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و قرارگاه جهادی وزارت کشور به امضای داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، مجید بکائی جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور و مهدی سلیمی رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسید.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در نشست امضای این تفاهمنامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد مردمی عهده‌دار بخش اعظم بار آموزش عالی کشور است، گفت: این دانشگاه همواره با تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود در خدمت حل مسائل کشور بوده است.

داریوش جاوید ادامه داد: هر زمان در هر نقطه‌ای از کشور مسائلی ازجمله سیل، زلزله و... رخ می‌داد، دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان در صحنه حضور داشته و اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی همچنین گفت:در حال حاضر نیز با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و قرارگاه جهادی وزارت کشور، گام مثبت دیگری توسط دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر نیل به اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد.


جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور نیز به ارائه مباحث مفصلی درخصوص تاریخچه روستاها، مسائل و معضلات زندگی روستایی در کشور و... پرداخت و با تأکید بر اهمیت وجود حکمرانی روستایی، گفت: با انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه آزاد اسلامی، قدم جدی در توسعه روستاها برداشته خواهد شد.

مجید بکائی اظهارامیدواری کرد در صورت ایجاد حکمرانی در روستاها، مهاجرت معکوس به سمت روستاها اتفاق بیفتد.

مدیرکل توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: همکاری این دانشگاه با وزارت کشور از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در نمایشگاه «عصر امید» آغاز شد.

سمیه قدیری افزود: پس از برگزاری این دوره، مقرر شد یک تفاهمنامه همکاری بین دو نهاد منعقد شود.

وی بیان کرد: با توجه به نیاز وزارت کشور و نیاز به آموزش دهیاران و همچنین وجود ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، مقرر شد رشته حکمرانی روستایی در این دانشگاه ایجاد شود.

به گفته قدیری، پس از برگزاری نشست‌های تخصصی با کارگروه‌های علمی و با حضور اساتید برجسته رشته جغرافیای شهری و روستایی و مدیریت، رشته حکمرانی روستایی راه‌اندازی و قرار شد پذیرش دانشجو در برخی واحدها صورت گیرد.

وی همچنین در این نشست به ارائه گزارشی از سرفصل‌های دروس رشته حکمرانی روستایی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

بر اساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهمنامه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی، مطالعاتی و سرمایه‌گذاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و قرارگاه جهادی وزارت کشور با اهداف ایجاد و توسعه همکاری‌های علمی، مطالعاتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای اهداف و سیاست‌های کلان سازمان، قرارگاه و دانشگاه منعقد شده است.

بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، ایجاد بستر همکاری پیرامون اولویت‌های تحقیقاتی، همکاری و مشارکت جهت انجام مطالعات راهبردی و میان‌رشته‌ای و... از دیگر اهداف انعقاد این تفاهمنامه بود.