به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا اعزامی به عسلویه، محمدتقی فهیم دوشنبه شب در نشست نقد فیلم سینمایی پالایشگاه به کارگردانی مهرداد خوشبخت بدون حضور کارگردان و تهیه کننده این فیلم در دهکده مقاومت عسلویه اظهار کرد: فیلمساز، اثر مزخرفی ساخته است. او مدعی است که دانشگاه رفته است اما پی او وی (نقطه نظر) را هم تشخیص نمی دهد و قاب ها و کات ها و سوررئال آن غلط است.
وی با اشاره به سکانسی از فیلم که به رویایی درباره پالایشگاه آبادان می پردازد، خاطرنشان کرد: فیلمساز نمی تواند تشخیص دهد که این خواب از نگاه چه کسی است و مدیران ما این را نمی فهمیدند. این فیلم، قصه که ابتدایی ترین کار فیلمسازی است، را ندارد. در سینما این گونه است که اگر فیلمی خوب باشد نمی توانیم یک فصل آن را جابجا کنیم.
فهیم همچنین گفت: ۳۳ دقیقه فیلم دورریختنی است و هیچ نقشی در قصه، در شناساندن جغرافیا و حرکت رو به جلو آدم های داستان ندارد. این آدم ها حرف و داد می زنند اما عملا ارتباطی با این ها و خود فیلم نمیگیریم.
وی افزود: اگر فیلمی که درباره گذشته ساخته شده است، به درد فردا نخورد ارزشی ندارد. همه چیزهایی که درباره پالایشگاه آبادان گفته می شود در فضای مجازی هم هست و می شود خواند و از آن ها آگاه شد.
فهیم در ادامه ابراز کرد: در فیلم داستانک های کوچک بسیاری وجود دارد و درباره آن حرف زده می شود که این داستانک ها بعد از پرداختی اندک رها می شود. فیلمساز از این داستانک ها استفاده ای نمی کند.
در فیلم سینمایی پالایشگاه که پیش از این با نام گل های باوارده در جشنواره فیلم فجر اکران شد، بازیگرانی چون بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی و یاسین مسعودی حضور دارند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاههای دیگر را ترمیم کنند.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از 12 اسفندماه در شهر عسلویه آغاز شده است و تا 17 اسفندماه ادامه خواهد داشت.