تهران- ایرنا- نویسنده، بازیگر، تهیه‌کننده و مدیر تولید چند برنامه تلویزیونی در شبکه‌های مختلف سیما معتقد است سینمای ملی ما از حیث محتوا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

پرویز رادی دهنوی در گفت وگو با خبرنکار سینمایی ایرنا اظهار داشت: در دهه ۶۰ آثار فاخری تولید شد که با آرمان‌های نظام و انقلاب همخوانی داشت و در بحبوحه جنگ تحمیلی بود اما به مرور برداشت‌ها متفاوت و تعداد احزاب بیشتر و آثار حزبی ساخته شد.

وی افزود: هر حزبی روی آثار سرمایه گذاری و فیلمسازهایی را زیر چتر حمایت خود قرار داد و فیلم‌هایی ساخته شد که بعضا از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفتند و این روند می توان گفت با شتاب ادامه دارد.

رادی دهنوی با بیان این که فاصله سینمای ملی ما از سینمای منطبق بر آرمان‌های انقلاب هر روز بیشتر می‌شود، افزود: همیشه فضایی بر سینمای ما حاکم بود که به زعم برخی تحمیلی بود. در فیلم‌های سینمایی چادر را زیاد می‌دیدیم و رفته رفته این را کمتر می‌بینید و این به معنای فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب است.

وی گفت: سینما به طور خزنده به سمت و سوی دیگری در حال حرکت است و ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد که این با سیاست و خودخواسته از سوی برخی افراد انجام می‌شود. این گونه نیست که مسیری اتفاقی باشد، اما از نظر محتوا سینمای ملی ما حرف برای گفتن بسیار دارد.

رادی دهنوی اظهار داشت: در هالیوود فیلم‌هایی که ساخته می‌شود با پروداکشن‌های عظیم بوده و پلان ها با ۶۰ تا ۷۰ دوربین گرفته می‌شود. اما فیلم‌های ما اعم از داستانی، مستند و داستانی کوتاه بسیار کارهای ارزنده‌ای هستند که این آثار در جشنواره‌های خارجی ورای غرض ورزی‌ها دیده می‌شوند.

وی گفت: این بدان دلیل است که ما محتواهای خوبی داریم اما از نظر تکنیک از آنها ضعیف تریم. این یعنی این که آنها خوراک محتوایی کم دارند و خوراک محتوایی ما بسیار قوی و غنی است.

وی درباره جشنواره فیلم مقاومت هم گفت: همیشه آثاری که بخصوص در جشنواره سالانه و دو سالانه دفاع مقدس ارائه می‌شود و بعد از این قرار است دبیرخانه آن دائمی شود در هر دوره ای نسبت به دوره قبل خیلی متفاوت است و این دوره هم تفاوت زیادی نسبت به دوره های گذشته از نظر کیفی سازی دارد.

رادی دهنوی گفت: دو نوع اثر در این جشنواره‌ها اعم از دولتی و شخصی ساز ارائه می‌شود که تولیدات دولتی به دلیل برخورداری از امکانات مالی بیشتر نسبت به محتوا تولیدی قوی دارند و شخصی‌سازها که در برخی موارد کارگردان طلاهای همسرش را فروخته و با آن فیلم ساخته، باید در فضای مجزایی مورد قضاوت قرار گیرند.

وی تاکید کرد: وجه تمایزی بین این دو نوع تولید باید قائل شویم. فیلمی که با ۳۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان ساخته می شود چگونه می تواند مورد قضاوت قرار گیرد؟