ساری - ایرنا - اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با صدور اطلاعیه ای با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی، نسبت به بارش برف و باران، کاهش محسوس دما و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در این استان که با احتمال آسیب به سازه‌های کم مقاوم نیز همراه خواهد بود، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر تغییر جریانات گرم جنوبی به غربی که با کاهش محسوس هفت تا ۱۴ درجه ای دمای هوا نیز همراه خواهد بود، به شهروندان توصیه کرد که در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی کنند تا با احتمال کاهش هشدار و یا قطعی گاز مواجه نشوند.

مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به تداوم فعالیت این سامانه بارشی تا روز چهارشنبه نسبت به وزش باد نسبتا شدید تا شدید و احتمال خسارت به سازه های کم مقاوم و تابلوهای تبلیغاتی، کاهش دید، لغزندگی سطح جاده ها و خطر ریزش سنگ در محورهای کوهستانی این استان هشدار داد.

در این اطلاعیه ضمن توصیه به صاحبان سالن های پرورش گل و گیاه و واحدهای مرغداری نسبت به تنظیم دمای هوا و تقویت استحکام پوشش این واحدها به شهرداران نیز تاکید شده است با توجه به وزش باد نسبتا شدید تا شدید، نسبت به بازدید، مقاوم سازی و ایمن سازی سازه های موقت و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

به رانندگان وسایل نقلیه نیز توصیه شده است هنگام تردد از محورهای کوهستانی به ویژه محورهای هراز و کندوان ضمن به همراه داشتن تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و لباس گرم، با کسب اطلاع از مسیر و توجه به هشدارهای پلیس راه و عوامل راهداری، جوانب احتیاط را رعایت کنند.

مدیریت بحران استانداری مازندران ضمن توصیه به طبیعت گردان و کوهنوردان برای خودداری از صعود به مناطق مرتفع و کوهییمایی و انجام فعالیت های کوهنوری در طی این مدت، از دستگاه های امدادی و خدماتی نیز خواست ضمن آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات، برای هرگونه عملیات امداد و نجات و همچنین خدمات رسانی، همانند گذشته آمادگی لازم را داشته باشند.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی در مناطق غربی ابری گاهی با بارندگی، کاهش محسوس دما و در مناطق کوهستانی با بارش برف و وزش باد نسبتاً شدید و در سایر مناطق استان نیز نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده باران، وزش باد نسبتا شدید و کاهش محسوس دما و در روز چهارشنبه نیز نیمه ابری گاهی ابری در اواخر وقت در ارتفاعات غربی با بارش پراکنده باران پیش بینی کرده است.

شرایط جوی مازندران در روزهای پنجشنبه و جمعه در مناطق غربی نیمه ابری تا ابری با بارندگی و وزش باد و در مناطق کوهستانی با بارش باران و برف، در مناطق شرقی نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده باران و در روز شنبه آینده نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی شده است.

داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که ساری با ۳۵.۵ و رینه لاریجان با ۱۶.۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم‌ترین ساعت به ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر می‌رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته ۱۲ درجه کاهش خواهد یافت.

وضعیت دریای خزر در روز جاری نیز مواج و طوفانی همراه با باد متوسط پیش بینی شده است.