زنجان – ایرنا – شاخصه و ویژگی برجسته سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و سربازان گمنام امام زمان(عج) در مقایسه با سرویس‌های اطلاعاتی دنیا مردمی بودن آن است.

به گزارش ایرنا، در دنیای امروز کشوری در مسیر آرامش و ثبات و توسعه معنوی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار می گیرد که فرایند دولت و ملت سازی در آن شکل بگیرد به طوری که مردم، دولت را از آن خود بدانند و دولت نیز هدف خود را کسب منافع عمومی قرار دهد و رابطه دو طرفه میان طرفین شکل بگیرد.

در اکثر نظام های حاکم بر کشور های جهان فرایند صحیح دولت و ملت شکل نگرفته و ملت ها عموماً ابزار قدرت حاکمان هستند تا اهداف آنها را برآورده کنند ولی در یک نظام مترقی از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت ها ابزار مردم هستند تا خیر عمومی را جاری و ساری سازند.

در این راستا شاهدیم مقام معظم رهبری تاکید دارند وظیفه دولت خدمت به مردم است: «شاخص دوم دولت اسلامی مسئله خدمت به خلق است، روحیه خدمت که این گفتمان اصلی دولت اسلامی است اصلاً فلسفه وجود ما جز این نیست؛ ما آمده‌ایم خدمت کنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند».

لازمه خدمت رسانی بهتر به مردم، مردمی بودن مسئولان و کارگزاران دولتی است که در این رابطه مقام معظم رهبری می فرمایند: «مردمی بودن مسئولان و ارتباط نزدیک آنان با مردم و خود را خدمتگزار مردم دانستن و دچار غرور نشدن و حفظ پاکدامنی و مسئولیت شناسی از جمله وظایف سنگین مسئولان در رده های مختلف است».

با توجه به این موضوع، وزارت اطلاعات یکی از مهمترین بخش‌های دولت است که خدمات آن به مردم بیشتر در حوزه حفاظت از امنیت ملی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است به طوری که مقام معظم رهبری از آن به عنوان «سنگری بسیار مهم و حساس» و «چشم بینا و بیدار نظام اسلامی» یاد کردند که یکی از الزامات کارآمدی و موفقیت در انجام بهتر مأموریت‌ها و وظایف آن مردمی بودن آن است.

این نهاد اطلاعاتی و امنیتی تاکنون با اتکا به مردم توانسته بسیاری از چالش‌ها و بحران های امنیتی کشور را مدیریت و کنترل نماید.

در دوران گذشته هر نهاد اطلاعاتی و امنیتی که از امکانات سخت‌افزاری و برتری اطلاعاتی و امنیتی برخوردار بود می‌توانست در حل چالش ها و بحران ها موفق عمل کند ولی امروزه به غیر توان سخت افزاری، توان نرم افزاری یعنی پشتوانه و حمایت مادی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار شده به طوری که به عامل مهم در مدیریت چالش ها و بحران ها تبدیل شده است.

آن چیزی که از مردمی بودن وزارت اطلاعات به ذهن اکثریت متبادر می‌شود کمک و اطلاع رسانی مردمی به ستاد خبری و همچنین همکاری مردمی با بخش های اطلاعاتی و امنیتی است.

این برداشت از مردمی بودن ضمن اینکه یک برداشت سطحی است به نوعی یک طرفه بودن بهره برداری از عنصر مردم برای بهبود عملکرد نهادهای امنیتی است یا به عبارتی دیگر استفاده از مردم برای کسب اطلاعات و اخبار در یک روند یک طرفه است ولی باید گفت برداشت فوق از مردمی بودن وزارت اطلاعات تنها بخشی از نمود مردمی بودن آن است و این رابطه یک رابطه دو طرفه است.

مردمی بودن وزارت اطلاعات و ناپیدایی آن بر اساس شاخص‌های بومی سازی امنیت و تولید آن با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، برخورداری مردم از احساس امنیت و امنیت عینی و محسوس، برتری یافتن به نسبت کشورهای همسایه و پیرامونی، پشتیبان سازی دستگاه از درون جامعه و مردم، سخن گفتن در منطقه حساس غرب آسیا از سر اقتدار و عظمت، فراهم‌سازی آرامش روانی و فکری برای مردم جامعه تا ایجاد هراس و نگرانی و دیگر مواردی که عینیت آن تجربه شده است و همچنین وجود امنیت پایدار است که می‌تواند حاصل ده‌ها و صدها اقدام از سر اخلاص و دلبستگی ایمانی دستگاه امنیتی و سربازان آن باشد و هیچ وقت مطرح نگردد و سخنی از آن به میان نیاید.

وزارت اطلاعات با توجه به وظایف ذاتی خود در حفظ امنیت و همچنین بر اساس گزارش های دریافتی و تحلیل های تخصصی تولیدی در این وزارتخانه، یک ارتباط تنگاتنگ با مردم دارد و با مشکلات ایشان آشنا است.

این وزارت در راستای حل و برطرف کردن مشکلات و همچنین ارائه خدمات به مردم تلاش کرده تا در چارچوب اهداف و مأموریت‌های تعریف شده اقداماتی همچون انهدام گروه‌های تروریستی، مقابله با خرابکاری های امنیتی، اقتصادی و زیرساختی در کشور، مقابله با عوامل ایجاد رعب و وحشت، انهدام باندهای قاچاق کالا، ارز، مواد مخدر، انسان و میراث فرهنگی، انهدام باندهای آدم ربایی، انهدام شبکه های فساد سیاسی و اقتصادی و همچنین اخلالگران در تامین کالاهای اساسی، رصد و مقابله با اقدامات جاسوسی و خرابکارانه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی خارجی را انجام دهد و در این راه بیش از ۲۰۰ شهید تقدیم مردم ایران کرده است این در حالی که به دلیل ذات غیر آشکار اقدامات اطلاعاتی و امنیتی اکثر اخبار مهم آن به سمع و نظر مردم نمی رسد.