خرم‌آباد - ایرنا - مدیر اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۳۷ میلیون دلار کالای تولیدی در این استان طی ۱۱ ماهه امسال از طریق گمرک خرم‌آباد به ۲۳ کشور جهان صادر شده است.

محمد طولابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۵۷ هزار تن کالای تولید شده در استان شامل ۴۰ قلم محصولات امسال از گمرک خرم آباد صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۵ درصد کاهش و از نظر ارزش مالی ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: بیشترین حجم سید صادراتی لرستان شامل محصولات پتروشیمی به ارزش حدود هفت میلیون دلار بوده و مابقی محصولات نیز پودرهای معدنی، آهک، محصولات پلاستیکی، کشاورزی و لبنیاتی است.

وی ادامه داد: ارمنستان، ترکیه، بلغارستان، صربستان، عراق، لهستان، هلند، گرجستان، مونته نگر، اتریش، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، امارات، قطر، روسیه، عمان، تاجیکستان، قرقیزستان، سوریه، ازبکستان و کویت بازارهای هدف لرستان در سال جاری بوده اند که بیشترین حجم مبادلات به ترتیب با عراق و افغانستان صورت گرفت.

ارزش ۲۴۰ میلیون دلاری صادرات لرستان/ ۹۰ درصد صادرات از گمرکات جنوب

مدیر اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت لرستان همچنین گفت :۹۰ درصد حجم تجارت جهانی از طریق دریا است و در مورد استان نیز ۹۰ درصد صادرات از طریق گمرکات جنوبی کشور صورت می گیرد و تنها ۱۰ درصد توسط گمرک خرم آباد انجام شده است.

طولابی اظهار داشت: پارسال ۶۰ قلم کالای تولیدی لرستان به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار و وزن ۷۵۳ هزار تن به کشورهای مختلف صادر شد و که این رقم طی ۱۱ ماهه امسال معادل ۲۴۰ میلیون دلار بوده است اما تا پایان سال به عدد سال قبل افزایش می یابد چراکه برخی محصولات کشاورزی در پایان سال به مرحله صادرات می رسند.

عدم شناسایی بازارهای بالقوه/مشکل اصلی سبد صادرات غیرنفتی لرستان

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ تا ۸۰ واحد صادراتی در لرستان گفت: بر اساس بررسی مجمع جهانی صادرات از اظهارنظرهای صادرکنندگان، سبد صادرات غیرنفتی کشور با چهار مشکل عمده مواجه است که این موارد در خصوص لرستان نیز صدق می کند.

طولابی بیان کرد: بر این اساس ۱۹.۴ درصد مشکل صادرکنندگان محصولات غیرنفتی ایران عدم شناسایی خریداران و بازارهای بالقوه است که این درصد در لرستان بیشتر می باشد به نحوی که تولید انبوه یک محصول با رکود بازار مواجه می شود و کالاها خریدار ندارند و باید به قیمت بسیار نازل تر به فروش برسند.

وی گفت: مشکل دوم با فراوانی ۱۹.۱ درصد مربوط به عدم دسترسی صادرکنندگان به منابع مالی تجاری و مشکل سوم با ۱۲.۲ درصد فراگیری نیز در خصوص نبود فناوری، مهارت تولید، دانش کارگران، ماشین آلات فرسوده و در نتجیه کاهش بهره وری است.

طولابی ادامه داد: چهارمین مشکل صادرکنندگان غیر نفتی، قیمت های غیر رقابتی است به این معنا که تولیدکنندگان نمی دانند رقبای آنها چه اقدامی برای ارزان تر شدن تولید صورت داده اند که برای رفع این مشکل باید واحدهای تحقیق و توسعه کارخانجات و شرکت ها را بیش از پیش فعال کرد.

وی تصریح کرد: سایر مشکلات سبد صادراتی لرستان شامل نبود استانداردهای خارجی محصول، موانع تعرفه ای خارج از کشور، هزینه بالای تولید و حمل و نقل، زمان بالای حمل و نقل و برخی قوانین سخت در مرزها هستند.