تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت آوانامه با بیان اینکه می‌توان گفت «کلیدر» بزرگترین پروژه ادبیات شنیداری است، ادامه داد: برخی اعتقاد دارند که «کلیدر» مهم‌ترین رمان ادبیات فارسی است، همچنین در تهیه این کتاب صوتی از موسیقی متن کیهان کلهر استفاده شده است.

دامون آذری با اعلام اینکه ضبط کتاب صوتی کلیدر نوشته محمود دولت‌آبادی به اتمام رسیده است، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: تهیه این کتاب صوتی از یک سال و نیم پیش شروع شد و تا ۶ یا هفت ماه آینده ادامه خواهد داشت. اعلام شد که این کتاب صوتی در نوروز ۱۴۰۲ در دسترس عموم قرار می‌گیرد، به این معنی که پیش‌فروش دو جلد، از کتاب ۱۰ جلدی کلیدر آغاز شده و این بخش ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. در ماه‌های آینده، هر ماه دو جلد دیگر آن منتشر خواهد شد.

مدیرعامل و موسس شرکت آوانامه با تاکید بر اینکه محمود دولت‌آبادی یکی از گویندگان این پروژه بود، ادامه داد: او پروژه را شنید و می‌توان گفت که این کتاب صوتی مهر تایید او را دارد. بیش از ۱۰۰ گوینده در تهیه این کتاب صوتی همکاری کردند. پروژه تهیه کتاب صوتی کلیدر به یک سال و نیم تا دو سال پیش باز می‌گردد. در ابتدای این روند گفت‌وگوهای ابتدایی انجام شد. این پروژه دو تولید کننده دارد و با مشارکت آوانامه و رادیو گوشه انجام شده و فقط در فیدیبو ارائه شده است. فیدیبو بخشی از سرمایه‌گذاری را انجام داده و بخش هنری و اجرایی این پروژه بر عهده آوانامه و رادیو گوشه بود.

او با تاکید بر اینکه در تهیه کتاب صوتی کلیدر با بهترین‌های دوبله، کتاب صوتی و اساتید رادیو همکاری شده است، افزود: این پروژه را با وسواس بالا شروع کردیم. یک مشاور ادبی هم داشتیم که در تلفظ اصطلاح‌های بومی به ما کمک کرد. آرمان سلطان‌زاده سرپرست گویندگان کتاب صوتی کلیدر بود همچنین گروه تدوین از بهترین‌های آن حوزه بودند.

آذری درباره روند تولید این کتاب صوتی توضیح داد: قبل از اینکه بخواهیم این پروژه را شروع کنیم دوران پیش تولید مفصلی داشتیم و درباره کتاب و آثار آقای دولت‌آبادی تحقیق کردیم. همچنین اعضای کلیدی تیم مانند مدیر تولید، سرپرست گویندگان و تدوین‌گر حدود ۱۰ روز در روستای کلیدر مستقر شدیم تا با فضای داستان بیشتر آشنا شویم. آنجا با روستاییان صحبت کردیم تا متوجه شویم که فضای کار به چه شکل است.

این کتاب صوتی مهر تایید دولت‌آبادی را دارد

آذری با بیان اینکه کتاب‌های صوتی در سبک‌های مختلف تولید می‌شوند، ادامه داد: برخی از کتاب‌های صوتی را فقط یک گوینده می‌خواند، برخی را چند گوینده می‌خواند. سبک دیگری با نام full-cast وجود دارد که گویندگان آن را اجرا می‌کنند. این سبک، کتاب صوتی، با اجرای نمایشی است. در این سبک مو به موی کلمات کتاب خوانده می‌شود و هر شخصیتی که تغییر می‌کند، گوینده دیگری آن را می‌خواند.

مدیرعامل و موسس شرکت آوانامه با بیان اینکه از موسیقی کیهان کلهر در متن این کتاب صوتی استفاده شده‌است، گفت: برای فضاسازی کتاب از موسیقی استاد کلهر استفاده کردیم. او اجازه داد تا از تمام اجراهایشان در ساخت این کتاب صوتی استفاده کنیم. خودشان هم روند پروژه را چک می‌کردند و فضاسازی را با او هماهنگ می‌کردیم. در نهایت این پروژه آماده شد. تقریبا می‌توان گفت کتاب صوتی کلیدر بزرگترین پروژه ادبیات شنیداری است زیرا برخی اعتقاد دارند که کلیدر مهم‌ترین رمان ادبیات فارسی است.

او با بیان اینکه کتاب صوتی کلیدر فقط در اپلیکیشن فیدیبو ارائه می‌شود، افزود: کتاب‌هایی که تولید می‌کنیم معمولا در اپلیکیشن کتابراه، طاقچه و ... ارائه می‌شود اما به این دلیل که یکی از شرکای تولید این کتاب فیدیبو است فقط در این اپلیکیشن ارائه می‌شود. امنیت فیدیبو نسبتا خوب است اما مساله این است که اگر یک هکر بخواهد به فایل‌های یک کتاب صوتی دسترسی داشته باشد ظاهر این امکان وجود دارد؛ زیرا بسیاری از کتاب‌هایی که صوتی شده اند بعد از مدتی از شبکه‌های مجازی سر بر می‌آورد. این یکی از مشکلات صنعت است. البته فیدیبو سعی کرده‌است امنیت فایل‌ها را حفظ کند.

به گفته مدیرعامل و موسس شرکت آوانامه مردم باید توجه داشته باشند، از سایت‌های غیر معتبر کتاب صوتی و الکترونیک تهیه نکنند، تا زحمات دیگران نادیده گرفته نشود.

در ادامه قسمت‌هایی از این کتاب صوتی با اجازه شرکت تولیدکننده در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3