گزارش ایرنا، تحول در توسعه راه های روستایی علاوه بر اینکه پیوند دهنده ارتباط روستانشینان با مناطق شهری به شمار میرود، نقش موثری درحمل تولیدات زراعی نیز دارد، چرا که راه و جاده مناسب در کاهش زمان و کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی روستانشینان برای فروش در شهرها تاثیرگذار خواهد بود.
در سالهای اخیر، توسعه راه های روستایی در مناطق مختلف کشور و دسترسی روستانشینان به شهرها با پیشرفت خوبی روبرو شده است، اما علی رغم تلاشهای انجام شده برخی از استانها همانند استان کردستان در زمینه راه روستایی جزو استانهای آخر کشور است.
استان کردستان ۶ هزار و ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی دارد که از این میزان بیش از سه هزار کیلومتر آسفالت و مابقی خاکی و شنی است.
برای آشنایی بیشتر با وضعیت راه های روستایی استان کردستان مصاحبه ای با حسن شهبازی رییس اداره ساخت و توسعه راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کردستان انجام دادهایم که مشروح آن در ذیل میآید.
ایرنا: به عنوان نخستین سوال بفرمایید وضعیت فعلی راههای روستایی استان کردستان چگونه است؟
شهبازی: کل طول راه های روستایی ما در استان ۶ هزار و ۱۸۱ کیلومتر است که از این میزان سه هزار و ۳۲۴ کیلومتر آسفالت و ۲ هزار و ۸۵۹ کیلومتر شنی و خاکی است.
ایرنا: در حال حاضر چه برنامهای برای آسفالت این میزان راه روستایی شنی و خاکی دارید؟
شهبازی: هدف سازمان برای آسفالت راه، روستاهای بالای ۲۰ خانوار است و از دی ماه سال ۱۳۹۸ که راه روستایی از راه و شهرسازی منفک و به راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه شد سیاست سازمان به این سمت پیش رفت که آسفالت راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت باشد.
ایرنا: هم اکنون درصد برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته چه میزان است؟
شهبازی: درصد برخورداری از راه آسفالته روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان در حال حاضر ۶۷.۲ درصد است که این میزان در کشور ۸۲ درصد است درصد برخورداری از راه آسفالته روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان در حال حاضر ۶۷.۲ درصد است که این میزان در کشور ۸۲ درصد است و ما نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم.
نیاز است مسئولان استانی این بخش را بیشتر مورد توجه قرار دهند، چرا که بخش راه روستایی از لحاظ کشاورزی، باغداری، محصولات کشاورزی شیلات و غیره برای استان بسیار مهم است و ما باید بتوانیم جاده ای مناسب برای این روستاها درست کنیم که سطح سرویسدهی بالا برود و محصولی که در این روستاها تهیه و تولید میشود با کمترین زمان به دست مصرفکننده برسد.
ایرنا: در حال حاضر چه تعداد روستای بالای ۲۰ خانوار استان فاقد آسفالت است؟
شهبازی: ۴۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالته نیست و به صورت میانگین برای آسفالت این میزان هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در خوشبینانهتر حالت بتوانیم سالی ۲۰۰ کیلومتر را اجرا کنیم که با این حساب آسفالت این روستاها حدود هفت تا هشت سال طول میکشد.
البته این ظرفیت را داریم که اگر اعتبار تامین باشد و به موقع برنامه ریزی انجام شود می توانیم این کار را انجام داد.
ایرنا: در سفر رییس جمهوری چه مقدار اعتبار به راه های روستایی اختصاص یافت؟
شهبازی: در سفر رییس جمهوری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرقته شد و تعهد ما آسفالت ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی با استفاده از این میزان اعتبار در طول سه سال است.
در سفر رییس جمهوری هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرقته شد و تعهد ما آسفالت ۳۷۵کیلومتر راه روستایی با استفاده از این میزان اعتبار در طول سه سال است.
بر این اساس قرار است هر سال ۱۲۵ کیلومتر از راه روستاهای بالای ۲۰خانوار آسفالت شود.
ایرنا: از این میزان اعتبار مصوب شده چه میزان تخصیص پیدا کرده و چند کیلومتر از این تعهد تاکنون انجام شده است؟
شهبازی: براساس برنامهریزی انجام شده از مجموع این اعتبار قرار شد هر سال ۵۰۰ میلیارد تومان شامل ۳۰۰ میلیارد تومان استانی و ۲۰۰ میلیارد تومان ملی، تخصیص پیدا کند اما تاکنون ۱۷۴ میلیارد تومان آن برای سال اول تخصیص داده شده است در حالی که امسال ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی احداث شد و رتبه اول را در کشور کسب کردیم ضمن اینکه با احداث این میزان راه تعهد سال اول و مقداری از سال دوم را انجام دادهایم.
ایرنا: به نظر شما با این وضعیت اعتباری میتوان امیدوار بود که این میزان تعهد در زمان مقرر به سرانجام برسد.
شهبازی: به هرحال برای هر پروژهای تامین اعتبار حرف اول را میزند و حال اینکه از کل اعتبارات مصوب شده برای این بخش در سفر رییس جمهور فقط ۱۲ درصد تحقق یافته است در حالیکه پیشرفت فیزیکی ما ۷۳ درصد است و اختلاف پیشرفت فیزیکی و ریالی حدود ۶۰ درصد است.
این اختلاف ۶۰ درصدی مطالبات پیمانکاران است و از همین الان اعلام کردند که اگر وضعیت اعتباری اینگونه باشد سال آینده نمی توانیم کار کنیم و حق هم دارند با این وضعیت اقتصادی نمی توان از کسی انتظار داشت که بدون هزینه کار کند.
ایرنا: در مجموع وضعیت استان در بخش راه روستایی در کشور چگونه است؟
شهبازی: هم اکنون از نظر آسفالت راه روستایی جزو پنج تا ۶ استان آخر کشور هستیم و وضعیت خوبی نداریم و از مسئولان انتظار میرود به این بخش بیشتر توجه کنند.
ایرنا: و سخن آخر...
شهبازی: با توجه به اینک در زمینه سطح برخورداری جاده روستایی در کشور عقب هستیم از مسئولان استانی انتظار پیگیری ویژه داریم تا اعتبارات جهشی به این بحش اختصاص یابد.
استان کردستان هزار و ۶۹۱ روستای دارای سکنه دارد و بیشتر این روستاها مربوط به شهرستانهای بیجار، سقز و دیواندره است.