به گزارش خبرنگار ایرنا، عزت اله ضرغامی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی با اشاره به اینکه نام سید جمال همچون نگینی در پهنای ایران می درخشد و در همه جای دنیا افتخار آفرین است، افزود: اگر سید جمال مرد ایجاد وحدت در بین مردم و جهان اسلام بود که هست امروز اگر بود چه می کرد، امروز حکومت داریم.
وی یادآورد: شاید تفاوت امام بزرگوار با سید جمال این بود که امام تمرکز را روی مردم گذاشت و نتیجه گرفت سید جمال بعدا متوجه شد بخشی از عمرش را به خاطر این خطای راهبردی تلف کرد.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگر گفت: امروز حکومت اسلامی و در راس حکومت ولی فقیه عادل ، مدیر و مدبر داریم و رهنمودهای ایشان در کنار رهنمودهای امام موقعیت را متفاوت می کند با موقعیتی که سید جمال در آن می زیسته.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم راه سیدجمال را ادامه بدهیم باید در داخل آحاد مردم ایران وحدت ایجاد کرد؛ سخنرانی نیست که رهبر معظم انقلاب در این مورد تذکر و هشدار ندهند به کسانی که بیخود و بی جهت تفرقه افکنی می کنند.
ضرغامی گفت: وحدت اقتضائات دارد و فقط شعار نیست، بر اساس اقتضائات باید وحدت شکل بگیرد ، یک جاهایی باید کوتاه بیایید یک جایی مصلحت را ببینید چون اصل وحدت مهم است
وی با اشاره به اینکه حجاب معاصرت نمی گذارد که خیلی از بزرگان در همان زمانی که هستند ارزش و اعتبارشان درک شود، افزود: زمان می گذارد و در قرون و اعصار بعد می فهمند سید جمال چه آدمی بوده که در بین نخبگان تاریخ این را داریم که به آن حجاب معاصرت می گویند.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: کسی که بخواهد تحول ایجاد کند مثل این مرد بزرگ سختی هایش را باید تحمل کند، راه سنگلاخ است و هموار نیست بعدا هموار و پایدار می شود.
وی یادآور شد: اگر کسی فکر کرد همیشه برایش کف و سوت می زنند و تجلیل و تقدیر می کنند ضمنا یک اصلاح گراست یک خیال باطل است .
ضرغامی ادامه داد: امام راحل بالاترین اهانت ها را تحمل کرد، دستگیر شد ،زندان رفت و تبعید شد، اهانت ها را شنید تا آن مقاله نهایی که مربوط به سید هندی در مورد ایشان نوشته شد و مردم تحمل نکردند.امام همه اینها را به جان می خرد چون دنبال یک کار بزرگتر است.
وی با اشاره به اینکه اصلاح طلبی و راه تحول آبرو می خواهد و باید آبرو باید گرو گذاشت، تصریح کرد: خیلی ها فکر می کنند اگر چند سالی آبرویی کسب کردند، آن را باید در صندوقی بگذارند و درش را ببندند و بگویند بگذارید این آبرو را تا آخر عمرحفظ کنیم.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: آن آبرویی که خدا به شما داده باید خرج کنی، برخی محتکر آبرو هستند، احتکار فقط در چند کیسه برنج نیست، آنکه خدا بهش آبرو داده نباید آبرو را احتکار کند و آنجایی که لازم است بیاید میدان، آبرویش را بگذارد اگر چند تا جمله باید بگوید، بگوید.
وی ادامه داد: در فتنه ۸۸ خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش می دادم ، صداوسیما در آن زمان پرچمدار مبارزه با فتنه بود، برخی بزرگان صاحب نام که آبرویشان را از نظام و رهبری داشتند، به آنها گفتم به خصوص در روزهای اول که امشب در برنامه زنده صحبت و روشنگری کنید در مورد فتنه گران و بگویید تقلبی در کار نبوده، بگویید، اینها برنامه ای است برای بهم ریختن کشور، برخی از آنها با صراحت گفتند می آییم فقط بگذارید اوضاع کمی روشن شود که به آنها گفتم اگر روشن شود کاری به شما نداریم، آمده ایم شما روشن کنید شما مرد زمانهای روشن هستید.
ضرغامی با اشاره به اینکه آبرو آنجایی که لازم است باید هزینه شود،، گفت: مریم مقدس نماد این آبرو دادن برای خدا است و اولین کسانی که آن حضرت را مسخره کردند اتفاقا خودی ها بودند.
وی ادامه داد: آن وقت امثال ماها به خاطر پست هایی که به خاطر خون شهدا داده شده آبرویی کسب کرده ایم، چرتکه بینداریم که حالا به ما چی می دهند، برخی تریبونها را از دست می دهیم و عده ای که خود را هوادار ما حساب می کنند، از دور ما پراکنده می شوند.
یک عده کلا دنبال سوداگری هستند؛ اما سید جمال وقتی پای در میدان می گذارد آماده است که تنزه طلبی و مقدس مابی را کنار بگذارد و وظیفه اش را انجام دهد شهیدمطهری هم قهرمان همین تفکر است به ایشان گفتند چرا کتاب داستان راستان می نویسی، گفت نیاز بچه ها است آنها کتاب داستان ندارند.
وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: امروز نیاز به حکیم و مصلح داریم، باید بدعت ها را کنار بگذاریم و به دنبال اسلام اصیل سلفی برویم.
وی با تاکید بر اینکه امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند روشنگری است و باید سراغ وحدت حول ارزشهای اسلامی و حول اسلامی که رهبری و امام به ما یاد داده اند، برویم و نه بر اساس آنچه که به ما تحمیل میکنند، گفت: باید وحدت داشته باشیم و ابتدا در جامعه خود وحدت ایجاد کنیم و سپس منادی وحدت در دنیا باشیم.
به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود. نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان ها به آفاقی دیگر سوق می داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج دردها و رنج ها افتاد.
او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش های لازم در زمینه های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت. آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.
سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا راهی مصر و فرانسه شد. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.
این اندیشمند سیاسی سال های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد. سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند.
۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشور به نام روز «بیداری اسلامی» نام گذاری شده است.