تبریز - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست، گفت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۹ هزار میلیارد تومان و بیشتر از استان‌های هم تراز است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد فرشکاران روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شایعات و شبهات ایجاد شده در زمینه بودجه استان و شفاف سازی در این زمینه، اظهار کرد: منابع بودجه(منابع تامین درآمدهای) استان در سالجاری، ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان و این منابع در اصفهان حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است؛ چرا که شرکت های دولتی بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد که درآمدهای کلان دارند منابع درآمدی استان را بالا برده اند؛ بنابراین پرداخت مالیاتشان هم سنگین است.
وی ادامه داد: در واقع اصفهان سهم درآمدی بیشتری از استان آذربایجان شرقی به خزانه کشور واریز می کند و در خزانه منابع تعریف و به مصارف بازتوزیع می شود تا هزینه ها را در کشور پوشش دهد، البته درآمدهای عادی مالیاتی استان اصفهان هم تراز و هم سطح استان آذربایجان شرقی است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید دقت شود که اگر درآمدهای آذربایجان شرقی ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان است، رقمی که در استان هزینه می شود حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان است.
فرشکاران اعلام کرد: قسمتی از اعتبارات، استانی، قسمتی هم به صورت متمرکز و ملی است؛ به طوری که حدود ۲۱ همت اعتبارات هزینه ای آذربایجان شرقی، ملی و ۱.۶ همت به صورت استانی مدیریت می شود.
وی افزود: همانطور که اشاره شد اعتبارات هزینه ای آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، حدود ۱.۶ هزار میلیارد تومان و این رقم برای اصفهان ۱.۷ هزار میلیارد تومان است.

فرشکاران تعداد شاغلان را در استان های آذربایجان شرقی و اصفهان را به ترتیب ۶ هزار و ۷۰۰ نفر و هفت هزار و ۴۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: بالا بودن اعتبارات هزینه ای اصفهان به دلیل بیشتر بودن تعداد کارکنان در این استان است.


فوق العاده های مناطق مرزی رتبه اعتباری آنها را بالا می برد
فرشکاران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به رتبه بندی اعتباری استان ها، توضیح داد: استان های مرزی از چندین مورد فوق العاده اعتباری مثل ماده ۱۱۲، مناطق جنگی، محرومیت یا بدی آب و هوا برخوردار هستند؛ در حالی که استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و تهران این فوق العاده ها را ندارند.
وی گفت: این فوق العاده ها خودبخود سرانه و رتبه اعتباری استان های مرزی را بالا می برند؛ البته عدالت توزیعی بر مبنای شاخص ها کاملا رعایت می شود و اصلا امکان ندارد در مصارف، یک استان بتواند چند برابر اعتبار دریافت کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: باید همت کنیم سطح درآمدی استان را بالا بریم و کمک حال کل کشور باشیم از طرف دیگر لازم است چرخش درآمدهای مالیاتی تاثیرات مثبتی در فعالیت های بانکی و گردش سرمایه استان داشته باشد.


اهمیت فعالیت موثر بخش خصوصی در استان
فرشکاران یادآور شد: در سطح کلان اقتصاد استان، فعالیت بخش خصوصی، ایجاد ارزش افزوده و منابعی که این بخش می تواند پای کار آورد موضوع بسیار مهمی است.
وی مدعی شد: مجموع اعتبارات عمرانی استان حداکثر سه هزار میلیارد تومان می شود در صورتیکه یک سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند این میزان اعتبار وارد استان کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر تنها ۱۰ نفر به همین میزان در استان سرمایه گذاری کنند بازتوزیع ارزش افزوده این سرمایه گذاری ها در استان می تواند ظرفیت های ناقص صنایع را تکمیل کند و اقتصاد استان به مراتب پویاتر و قوی تر شود و در سرانه درآمدی، رفاه جامعه، زندگی و معیشت مردم خود را نشان دهد.
فرشکاران گفت: از گذشته های دور پایه های فعالیت بخش خصوصی در این استان مستحکم بوده به طوری که در دوره تحریم ها تفکر تجاری این استان توانسته تولید ناخالص داخلی ( GDP) استان را حفظ کند.
وی افزود: در هر صورت نسبت به جذب سرمایه گذار هیچ گاه بی تفاوت نبوده ایم و تمام رایزنی هایی که توسط تیم اقتصادی استان و در راس آن شخص استاندار صورت می‌گیرد، باعث ورود سرمایه چشگیر داخلی و خارجی به استان شده است.