ارومیه - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه داشته‌ها و هویت ما، میراثی ماندگار از بزرگان و گذشتگان است، گفت: نظامی گنجوی بخش مهمی از تاریخ و هویت فرهنگی ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا نوروزی روز شنبه در نشست مطبوعاتی برگزاری همایش ملی نظامی افزود: عزم راسخ دولت صیانت از این میراث است که این مهم نیازمند جهاد تبیین و توسعه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه گرامیداشت نظامی گنجوی به عنوان یک میراث مذهبی و ملی ضرورت است، اظهار کرد: به منظور شناساندن اشعار و آثار پرمحتوای این شاعر بزرگ برای تمامی علاقمندان شعر و ادب این همایش برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین برای جذابیت بیشتر همایش، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری هم در نظر گرفته شده است.

نوروزی بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی، باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ی نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی را از محورهای این همایش برشمرد.

رییس دانشگاه آفاق ارومیه هم در این جلسه گفت: نه تنها نظامی بلکه تمام شعرای ایران زمین همانند سعدی و مولوی شهرت و اعتبار جهانی دارند.

پیر محمدی با بیان اینکه نظامی در فلسفه، فقه و در علم نجوم در زمان خودش بی نظیر بود، افزود: بازخوانی آثار این شاعر برجسته وظیفه ما دانشگاهیان است و باید به این مهم توجه شود که نسل امروز غافل از آثار مفاخر گذشته است.

وی اضافه کرد: نسخه‌های خطی آثار نظامی به جای کشورمان در موزه‌های فرانسه، پنسیلوانیای آمریکا و جاهای دیگر نگهداری می‌شود در حالیکه جای این آثار در موزه‌های کشورمان است.

به گفته وی، تاکنون ۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی نظامی گنجوی ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ۲۳ اسفند جاری در ۱۰ محور در ارومیه برگزار می‌شود.

سیری در اندیشه و تفکر نظامی، باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ی نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی را از دیگر محورهای این همایش است.

مقاله‌های ارایه شده در سایت‌های Civilica و isc ثبت خواهند شد و احتمال چاپ این مقاله‌ها نیز در کتاب وجود دارد.

حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است.

وی در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سرآمدان ادب فارسی ‌است. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

نظامی، «مخزن الاسرار»، نخستین اثرش، را در جوانی سرود. او از شاعرانی است که تاثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.

نظامی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.