به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز شنبه در نشست خبری گفت: براساس طرح جامع مطالعات حمل و نقل کلانشهر شیراز، ایجاد خط تراموا در این کلانشهر کاری غیرممکن و شعاری است، زیرا عرض خیابانهای بافت تاریخی فرهنگی شیراز کم است و تملک اراضی در مسیر اجرای تراموا نیز شدنی نیست و گزینه پیشنهادی برای سهولت دسترسی به نقاط مرکزی و بافت تاریخی این شهر ایجاد ٤ خط مترو و بیآرتی است.
علی اکبر سلطانی افزود: یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای دسترسی مناسب به بافت تاریخی فرهنگی این کلانشهر ساخت زیرگذر حضرتی به طول هزار و ٨٠٠ متر است.
وی با بیان اینکه احیای بافت تاریخی از همه ابعاد در دستور کار مدیریت شهری است،گفت: در حال حاضر شهرداری شیراز بیشترین اعتبار را در بین شهرداریهای مناطق در بافت مرکزی این کلانشهر با رویکرد بهسازی، دیواره سازی، جداره سازی و نورپردازی هزینه کرده است.
سلطانی یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای دسترسی مناسب و مطلوب به بافت تاریخی فرهنگی شیراز را اجرای زیرگذر حضرتی اعلام کرد و افزود: این زیرگذر یکهزار و ٨٠٠ متری، عملکرد شریانی نداشته و زمینه دسترسی مناسب و کاهش بار ترافیکی در محور زندیه را فراهم میکند.
وی با اشاره به اینکه راهاندازی اتوبوسهای برقی در مرکز شیراز مدنظر است، اظهار داشت: عملیات اجرای زیرگذر حضرتی در دو سطح دنبال میشود و در زمان اجرای طرح به هیچ عنوان این محور مسدود نخواهد شد.
وی اضافه کرد: مدت زمان اجرای این طرح ٢٤ ماه و هزینه پیش بینی شده برای این طرح هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: هزینه اجرای پروژه زیرگذر حضرتی با اولویت یک در بودجه عمرانی سال آتی شهر شیراز دیده شده است و مشکلی در بحث تامین هزینه این پروژه نیست.
وی ادامه داد: بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال آینده، هشت هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان خواهد بود که در سه محور توزیع عادلانه، اجرای پروژههای مبتنی بر طرح جامع مطالعات و اجرای با سرعت و کیفی تعریف شده است.
وی در خصوص تعیین تکلیف کمربندی شمال شرق شیراز نیز گفت: بر اساس تفاهمنامه مبادله شده بین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی فارس، ١٨ کیلومتر از ٤٢ کیلومتر مسیر کمربندی واقع در محدوده طرح تفضیلی شیراز توسط شهرداری، ایمن سازی مدیریت بهره برداری و نگهداری خواهد شد و مابقی مسیر نیز در اختیار شرکت زیرساخت است.
سلطانی با بیان اینکه شهرداری و راه و شهرسازی در موضوع کمربندی شیراز مسئولیت دارند، از نهایی شدن تقاطع غیرهمسطح سفیر-قائم خبر داد و با بیان اینکه قرار است عید سعید فطر این پروژه توسط راه و شهرسازی آغاز شود، گفت: در محور کمربندی شیراز ٣٠ درصد کل کار بر عهده شهرداری و مابقی بر عهده راه و شهرسازی است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه ایمن سازی مطلوب در محور کمربندی برای این ١٨ کیلومتر دو هزار میلیارد تومان بدون هزینه تملک خواهد بود که توسط شهرداری تامین می شود و ٨٠ درصد به ایمنی این محور کمک خواهد کرد.
علت بهره برداری نصف و نیمه خط ۲ مترو شیراز
فاز یک خط دو مترو شیراز در ایام دهه فجر امسال به بهره برداری رسید اما حدود یک ماه بعد از این مراسم مسافرگیری در این خط انجام نشد و دلیل آن نیز عدم قرارداد با شرکت بیمه گر عنوان شد.
در چند روز اخیر مسافرگیری در این خط تنها با یک قطار و پنج واگن و خدمات سه ساعته در طول شبانه روز به شهروندان آغاز شد که رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در این باره توضیحاتی ارایه کرد.
سلطانی در خصوص علت بهره برداری فاز یک خط دو مترو شیراز علی رغم کمبود واگن و تکمیل نبودن این مسیر، گفت: فاز نخست این طرح، از نظر عملیات اجرایی جلوتر از خطوط مترو در سایر کلانشهرها بود و لزوم ایجاد مسیر دسترسی مردم از شرق به غرب و پر ترافیک بودن محور انقلاب، موجب شد متولیان به این نتیجه برسند که این فاز را با زمان بندی استفاده کوتاه مدت وارد فاز عملیاتی کنند تا تامین واگن نیز با سرعت بیشتری برای این خط اختصاص یابد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شیراز اضافه کرد: در حالت عادی تامین واگن برای این خط به دو سال زمان نیاز داشت اما امروز با این افتتاح، وزارت کشور بخشی از واگنهای این خط را تامین کرده و شهرداری شیراز نیز از کانالهای دیگر به دنبال خرید ٥٠ واگن است.
سلطانی با اشاره به مصوبه افزایش ٦٠ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر شیراز گفت: این اقدام با هدف کاهش فاصله بین نرخ کرایه تاکسی در شیراز و سایر کلانشهرها انجام شده است، در واقع این افزایش باید ١٠٠ درصدی باشد اما شهرداری برای ممانعت از افزایش بیشتر کرایه، تامین اقلامی نظیر باطری، روغن و لاستیک را حمایت میکند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این نشست خبری گفت: تسهیل تردد از مسیر جنوب به پارکینگهای پیرامون حرم مطهر شاهچراغ(ع) از طریق ایجاد زیرساختهای حمل و نقلی از جمله تقاطع قائم-رحمت، دوربرگردان قائم، میدان شهید فهمیده، زیرگذر حضرتی و پارکینگ شهید دستغیب عملیاتی خواهد شد.
محمد امین با بیان اینکه بخشی از مشکلات ترافیکی در بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز از طریق خط یک و چهار مترو حل خواهد شد، افزود: برابر مطالعات جامع ترافیکی شهر شیراز و نیازسنجیهای انجام شده، پارکینگ های مورد نیاز در این محور پنج مجموعه خواهد بود که یکی از آنها پارکینگ زیر سطحی شهید دستغیب با ظرفیت تردد خودروهای سواری و گردشگری است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: پیاده محوری، تامین پارکینگ، امکان دسترسی به مترو و اتوبوس برقی، روشنایی معابر، بهسازی و بازآفرینی فضای شهری از جمله اقداماتی است که در راستای کمک به احیای بافت تاریخی و فرهنگی شیراز دنبال میشود.
امین در خصوص اجرای پروژه زیرگذر حضرتی نیز عنوان کرد: طی ١٤ سال گذشته چهار مشاور در زمانبندیهای مختلف، در خصوص تعریف مسیرهای دسترسی به بافت تاریخی و فرهنگی پیشنهاداتی ارایه کردهاند که در اکثر این طرحها بر اجرای پروژه زیرگذر حضرتی تاکید شده اما به دلیل مسائل غیرفنی این پروژه تاکنون اجرایی نشده است.