یاسوج - ایرنا- سال آبی جاری در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۸۰۰ میلی متر بارش باران ثبت شده که بنا بر این پاییز و زمستان امسال دومین بارندگی های ۱۰ سال گذشته در این شهر ثبت شده است.

وجود کمربند سبز بلوط در ضلع شمال شرقی شهر یاسوج از یک سو و قرار گرفتن رودخانه مفرح بشار در ضلع جنوبی غربی این شهر در مجاورت رشته کوه سر به فلک کشیده دنا یاسوج را به پایتخت طبیعت ایران مشهور کرده به همین علت باران در این شهر به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزون بر آسایش مردم نویدبخش طراوت طبیعت نیز می شود.

بارش باران در شهر یاسوج که با میانگین بلندمدت سالیانه ۷۹۶ میلی متر پربارش ترین ایستگاه هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد را در اختیار دارد طی ۱۰ سال گذشته تاکنون فراز و نشیب های زیادی داشته است.

پاییز و زمستان شهر یاسوج در دهه اخیر شاهد پنج سال باران زیر ۵۰۰ میلی متر بوده است که با توجه به میانگین بلندمدت ۷۹۶ میلیمتری این سال ها در خشکسالی سپری شده است.

نیمه نخست سه سال آبی این مدت بارندگی های کمتر از ۶۰۰ میلیمتر و ۲ سال هم بیشتر از ۷۰۰ میلیمتر بوده است.

آن طور که کارشناسان می گویند: ذخیره آب در سد شاه قاسم، تقویت سفره های زیرزمینی که از طریق سازه های آبخیزداری امکان پذیر شده و همچنین افزایش دبی رودخانه بشار و چشمه ساران از ثمرات باران در سال جاری بوده که نویدبخش بهار و تابستانی پررونق برای کشاورزان و دامپروران است.

افزایش چشمگیر بارندگی های امسال

سرپرست اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بارش باران سال زراعی آبی امسال در شهر یاسوج رکورددار بارندگی های استان نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۷درصد افزایش یافته است.

علی کرمی افزود:از ابتدای سال آبی جاری (مهر) ماه تاکنون ۷۹۶ میلی متر باران در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد باریده است این در حالی است که مدت مشابه پارسال ۵۱۲ میلی متر باران در این شهر ثبت شده بود.

وی تاکید کرد: میانگین بلند مدت ۲۵ ساله باران در این شهر تا به امروز ۶۰۰ میلی متر است که ۱۹۵ میلی متر کمتر از بارندگی های امسال است.

کرمی عنوان کرد: امسال تاکنون ۱۰۰درصد از بارندگی های بلندمدت در یاسوج محقق شده است.

بارندگی های دهه اخیر در یاسوج چگونه بود؟

سرپرست اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پاییز و زمستان امسال بیشترین بارندگی های ۱۰ سال گذشته تاکنون در شهر یاسوج به جز سال ۱۳۹۷ ثبت شده است.

کرمی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بارندگی های سال ۹۷ سیلابی بود ابراز کرد: سال آبی جاری در واقع یکی از پربرکت ترین سال های دهه اخیر در این شهر بوده است.

زمستان و پاییز سال ۱۳۹۷ شهر یاسوج شاهد رکورد شکنی ۶ ساله باران با ۸۹۰ میلی متر باران بود.

وی عنوان کرد: سال ۱۳۹۶ کمترین میزان بارندگی دهه اخیر در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۳۴ میلی متر ثبت شده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نیمه نخست سال های به ترتیب ۱۳۹۱ بیش از ۶۹۱ میلی متر،سال ۱۳۹۲ کمتر از۵۵۱ میلی متر، سال ۱۳۹۳ حدود۴۳۲ میلی متر، سال ۱۳۹۴ افزون بر میلی متر باران در یاسوج ثبت شده است.

کرمی اظهار کرد: همچنین پاییز و زمستان سال های ۱۳۹۸ حدود ۴۹۳، سال ۱۳۹۹ حدود ۵۵۰ و سال ۱۴۰۰ نیز ۵۳۸ میلی متر باران در شهر یاسوج ثبت شده است.

شهر یاسوج در بهار و تابستان تا نیمه پائیز دارای آب و هوای معتدل دارد به طوری که میانگین دمای سالانه این شهر ۱۴ درجه سانتیگراد بوده و این در حالی است که حداکثر مطلق درجه این سرزمین ۳۹ درجه سانتیگراد و حداقل مطلق آن چهاردرجه سانتیگراد زیر صفر است.

یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان بویر احمد واقع شده است، این شهر یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است و از جنوب به استان فارس، از شرق به اصفهان و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ انجام یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر جمعیت دارد.