به گزارش ایرنا، نویسنده و کارگردان این فیلم شنبه شب در نشست نقد و بررسی بعد از نمایش آن، گفت: موضوع فیلم "دوار" روانکاوانه و درباره بیماری "دمانس" یا زوال عقل است، ایده اصلی این فیلم برای من زمانی شکل گرفت که در حال خواندن مقاله ای خارجی درباره این بیماری بودم و متوجه شدم که شیوع "دمانس" به سنین زیر ۴۰ سال رسیده و ابتلا به آن در حال افزایش است.
میثم حسن زاده ادامه داد: عمق این بیماری تا حدی است که فرد اتفاقات پیش افتاده روزمره خود را هم فراموش می کند، این الکن بودن ذهن برای من ایده اولیه و جذابی شد که احساس کردم می توان آن را در فیلمنامه و تصویر به خوبی نمایش داد.
وی افزود: فیلم درباره موسیقی دانی است که دچار بیماری "دمانس" شده و در زندگی شخصی با نامزدش دچار چالش های جدی می شود، برای من بسیار مهم بود که این فیلم فقط صرفا برای جشنواره ساخته نشود بلکه مخاطب عام هم درک اولیه خود را از آن داشته باشد، در این راستا در تدوین این فیلمنامه دچار چالش جدی بودیم، شاید بیش از ۳۰ مرتبه تدوین این کار تکرار شد تا نسخه نهایی بدست آمد.
وی بیان کرد: این فیلم یک روایت غیرخطی دارد که ساخت آن اساسا ترسناک بوده، روایت غیرخطی پر از چالش و ادغام مختلف خاطرات است که خیلی کار را سخت می کند. "دوار" فیلم صدا است و صدا در آن اهمیت زیادی دارد، اتفاقاتی در فیلم می افتد که غیرخطی است و در بخشهایی مخاطب آن را پس می زند.
کارگردان فیلم دوار گفت: استفاده از دوربین موبایلی چالش خیلی سختی است که من تعمدا در فیلم از آن استفاده کردم تا در برخی بخشها صبر مخاطب را به چالش بکشم، این فیلم راوی ناموثقی دارد که مخاطب نمی تواند به آن اعتماد کند و در بخشهایی دچار سوء ظن می شود.
یک کارشناس و منتقد سینما نیز در این نشست گفت: اصولا حرف زدن در مورد فیلمی که ایده اصلی آن عدم قطعیت و ناماندگاری و شکل نگرفتن یا عدم انباشت خاطره و لحظه است، کار سختی است. شاید این فیلم ساخته شده برای اینکه ما را با یک ناتوانی و غیرقابل قضاوت بودن مواجه کند لذا صحبت کردن درباره آن مشکل است.
سید محمد مداح حسینی اظهار داشت: اولین سکانس فیلم جمله ای دارد که می گوید "تکرار یک داستان واقعی" یعنی در همان ابتدا این جمله یک آشنایی زدایی برای من مخاطب انجام می دهد، برخلاف همیشه که ما در فیلمها می شنویم یا می بینیم که فیلم براساس یک داستان واقعی یا الهام گرفته از یک داستان واقعی فیلمی ساخته می شود.
وی با بیان اینکه ما دائما در حال تکرار هستیم و هیچ تکراری اصل نیست و همه تکرارها نتیجه بازی و تفسیر ما با خاطرات است، اظهار داشت: فیلم "دوار" در لحظه نخست تماشاگر را با خانه ای مواجه می کند که در حال ترک شدن است، اسباب ها نیمه چیده است و آدمها دارن ترک سکنی می کنند، با شخصیتی مواجه می شود که فیلم دائما دارد از آن شخصیت زدایی می کند و تمام امکاناتی که ممکن است در مورد شناخت کلاسیک شخصیت فیلم به تماشاگر بدهد را از آن نفی می کند، فیلم دائما از نشانه هایی استفاده می کند که آن را فاقد معنا می کند.
این کارشناس سینما گفت: در واقع ما در فیلم "دوار" با یک راوی نامعتبر و ناموفق مواجه می شویم که به ما اطلاعاتی می دهد اما به مرور به این نتیجه می رسیم که این اطلاعات اشتباه است و ما را گمراه می کند، در واقع این فیلم اشاره مستقیمی به علم زیباشناسی دارد و درباره "دیگری" صحبت می کند؛ "دیگری" چیزی در بیرون است که همیشه ما را تحت نظارت دارد و ما از طریق آن معنا پیدا می کنیم و خودمان را می فهمیم، "دیگری" برخی اوقات در قالب سینما، آیینه یا حتی فتوسلفی ها به ما نشان داده می شود.
مداح حسینی اظهار داشت: شخصیت اصلی فیلم "دوار" دائما در بازی بین خودش و دیگری در جریان است که در نهایت این تکرار یا شبح استحاله پیدا می کند و به همان ایده اولیه بازمی گردد که همه متن ها شبحی هستند از متن هایی که قبل از این بودند و ما با واقعیت سر و کار نداریم، بلکه ما با متن هایی سر و کار داریم که خودمان را دائما را از طریق این اشباح می فهمیم.
وی اضافه کرد: قصه از جایی در این فیلم شروع می شود که واقعیت در حال تکرار است، فیلم از طریق تلفیقی که بین قاب هایی که از طریق موبایل گرفته شده و یا از طریق صحبت بین شخصیتها گرفته شده است ما را در برهوتی پرت می کند که امکان فهم قضیه را از ما می گیرد.
وی بازی بازیگران در فیلم "دوار" را بسیار خوب و تدوین آن را از نقاط قوت فیلم ذکر و بیان کرد: در این جنس کارها بازی گرفتن از بازیگران خیلی سخت است، زیرا معمولا به دلیل کمبود زمان یا کمبود امکانات و شاید تجربی بودن ساختار فیلم، شاید بازی ها چندان قابل توجه نشود اما به نظر من بازیگران فیلم "دوار" بسیار موفق بودند بویژه خانم اکبرپور(نقش مهسا در فیلم) توانایی خاصی دارد در نقش هایی که شما نباید در آن بازی کنید و نباید با محرکهای حسی کار کنید.
به گزارش ایرنا، نمایش فیلم سینمایی «دوار» به کارگردانی میثم حسنزاده و تهیهکنندگی علیرضا علویان از ۱۷ اسفند در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر تجربه آغاز شده است، "میلاد خزاعی، مهسا اکبرپور، راحیل کافی، رضا سنایی و مصطفی امیری" بازیگران «دوار» هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛ "میلاد موزیسینی است که فراموشی دارد. او برای اینکه بیماری فراموشی برایش مشکلساز نشود تمام برنامههای زندگیاش را بوسیله یادآوریهای آلارم گوشیاش تنظیم کرده است. قصه از جایی در خاطر میلاد شکل میگیرد که مهسا نامزدش رفته؛ او به دنبال کشف ماجراست در این بین میلاد مدام خود و سرنوشتش را با مِری کوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه میکند"