به گزارش ایرنا، فرودگاه بیرجند در حالی نام بینالمللی را یدک میکشد که مقصد پروازهای آن طی سالیان گذشته شهرهای تهران و مشهد بوده البته اخیرا پرواز به نجف هم اضافه شده که محدود است.
این در حالی است که خراسان جنوبی با ۶ استان کشور همجوار است و به دلیل نداشتن راهآهن در مرکز استان، تردد زمینی بیشترین سهم جابهجایی مسافر در این استان را دارد.
خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد اما سالهاست مساله کمبود و لغو پروازها در این استان مطرح بوده و هرچند مسوولان برای برقراری پرواز از سوی شرکتهای هواپیمایی پیگیری و مذاکره کردهاند اما این مساله به طور کامل حل نشده است.
با وجود آنکه مسئولان فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند اذعان دارند زیرساختهایی خوبی برای پروازهای متعدد در این فرودگاه فراهم شده همواره شاهد بینظمی پروازها هستیم به طوری که در آستانه نوروز و سفر گردشگران به استان نیز برخی پروازهای روزهای پایانی سال لغو شده است.
صرفه اقتصادی مهمترین عامل در انجام سفرهای هوایی است
به گفته مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی وظیفه فرودگاه، تامین زیرساختها برای آوردن پروازهای شرکتهای هواپیمایی به استان است لذا ماندگاری پرواز به شرکت هواپیمایی و میزان تقاضا از سوی مسافران بستگی دارد به نوعی صرفه اقتصادی پرواز مهمترین عامل در انجام سفرهای هوایی است.
عظیم طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امکانات کمک ناوبری در فرودگاه بیرجند کامل بوده و همتراز با بسیاری از فرودگاههای بنام کشور است، سامانههای کمک ناوبری در این فرودگاه بهروز بوده و همه امکانات فرودگاهی برای پذیرش پروازها فراهم است.
وی عنوان کرد: در زمینه توسعه فیزیکی فرودگاههای استان با افزایش چهار هزار و ۱۵۰ متر مربع به ظرفیت ترمینال فعلی، فضای استاندارد در اختیار مسافران قرار گرفته است لذا با این توسعه فیزیکی تا حدود ۱۵ سال آینده مشکلی در پذیرش مسافران نخواهیم داشت.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی گفت: پروژه توسعه ترمینال فرودگاه هم به اتمام رسیده است و سال آینده با برگزاری مناقصه محوطه جلوی آن و بهسازی ترمینال قدیم، این مجموعه نیز بهروز رسانی و ترمینال قدیم وارد فاز بهسازی میشود.
وی اضافه کرد: توسعه هر استان ۱۰۰ درصد به پروازها بستگی دارد و تأثیر بسزایی در جذب سرمایهگذار و رونق گردشگری دارد.
طهماسبی با اشاره به تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند گفت: در هفته ۱۵ پرواز که شامل ۳۰ پرواز رفت و برگشت است از مرکز استان انجام میشود و سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان و پارس ایر متعهد این پروازها هستند.
وی بیان کرد: ۲ پرواز مربوط به مشهد، ۲ پرواز مربوط به نجف و ۲۶ پرواز به مقصد تهران است زیرا بیشترین تقاضا را در این مسیر داریم.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی با این وجود از ابطال ۱۶۲ پرواز در برنامه زمستانی شرکتهای هواپیمایی خبر داد و گفت: شرکت ماهان ۵۱ پرواز، پارس ایر ۲۵ پرواز و ایران ایر ۸۶ پرواز خود را در سال جاری باطل اعلام کرده است.
وی افزود: علت اصلی ابطال این پروازها کمبود ناوگان هوایی از سوی شرکتهای هواپیمایی اعلام شده و برنامه پروازی تا هشتم فروردین سال آینده همین برنامه زمستانی بوده است که باطلیهای شرکتها را پس از اعلام توسط مسئولان آنها اطلاعرسانی خواهیم کرد.
طهماسبی با اشاره به اهمیت پرواز در نوروز گفت: در برنامه نوروز ۱۴۰۱ که از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین امسال بود تعداد ۴۰ پرواز انجام شد و سه هزار و ۴۹۶ مسافر جابهجا شدند.
وی درباره نیاز به افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند گفت: در حال حاضر تمامی روزهای هفته به تهران پرواز داریم و در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه یک پرواز به پایتخت داریم که در تلاش هستیم در برنامه تابستانه پروازهای روزهای یادشده را نیز مثل دیگر روزهای هفته به ۲ پرواز افزایش دهیم.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی بیان کرد: هفتههای آینده ۳۰ پرواز رفت و برگشت از فرودگاه بینالمللی بیرجند برقرار است به جز ایران ایر که پروازهای پنجشنبه و شنبه خود را به دلیل کمبود ناوگان لغو کرده و پارس ایر نیز به صورت مقطعی لغو داشته اما لغو پرواز دیگر فعلا نداریم.
با وجود اینکه درخصوص پروازهای استان نگاهها متوجه شرکتهای هواپیمایی است اما رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان خراسان جنوبی و یکی از نمایندگان شرکتهای هواپیمایی نظری متفاوت دارد و معتقد است که حل مشکلات پروازی در استان نیازمند تقویت بخش خصوصی و حمایت از شرکت های هواپیمایی است که در سطح کلان باید برای آن چارهاندیشی کرد.
محمد بهمنش با تاکید بر اینکه حمایت از سرمایهگذار نیازمند همدلی و وفاق در استان است به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر وضعیت پروازی در مرکز استان نسبت به سایر مراکز استانها پایینتر است.
وی افزود: فرودگاههای تهران و مشهد مشکل پرواز ندارند چون بیش از ۹۰ درصد پروازهای آنها توسط بخش خصوصی برنامهریزی میشود لذا در فرودگاه بیرجند هم چاره کار همین است تا از طریق پروازهای چارتری انگیزه بخش خصوصی افزایش یابد.
نماینده شرکت پارس ایر در فرودگاه بیرجند حل مشکلات پروازی در استان را نیازمند اقدام جدی و ریشهیابی اساسی دانست و گفت: حمایت از بخش خصوصی در زمینه ورود ایرلاینهای جدید میتواند کارساز باشد و با پروازهای چارتری میتوان بخشی از مشکلات فعلی را حل کرد اما همه این اقدامات نیازمند ارایه تسهیلات دولتی است.
به گفته وی با ۱۵ میلیارد تومان میتوان پرواز دائمی سالانه به ظرفیت ۱۳۰ نفر، چهار پرواز در هفته راهاندازی کرد که نیاز استان را برطرف کند.
تنها ایرلاین ثبت شده خراسان جنوبی بدون پرواز
بهمنش درباره موضوع لغو پروازهای شرکت هواپیمایی پارس ایر گفت: هوایپمایی پارس ایر از ابتدای سال ۱۴۰۱ ارایه خدمات پروازی را در فرودگاه بیرجند آغاز کرد که ابتدا با ۲ پرواز و سپس به ۱۸ پرواز رفت و برگشت در هفته افزایش یافت.
وی با بیان اینکه پارس ایر در ماه ۷۲ پرواز از فرودگاه بیرجند انجام میدهد افزود: این تعداد پرواز نسبت به پروازهای ماهان و ایران ایر در فرودگاه بیرجند قابل توجه است یعنی در کنار ۲ شرکت بزرگ هواپیمایی از جمله ماهان و ایران ایر پرواز انجام میدهد که از لحاظ ناوگان و بودجه قابل قیاس نیستند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دیده شده که برخی افراد از امتیازاتی که شرکت پارس ایر در استان گرفته، حرف به میان میآورند در صورتی که هیچ امتیاز، کمک و تسهیلاتی به این شرکت داده نشده و این شرکت هواپیمایی صرفا برای خدمت به مردم پروازهای خود را از فرودگاه بیرجند برنامهریزی کرده است.
وی گفت: از ابتدای بهمن ماه سه پرواز پارس ایر لغو شده که ۲ مورد به دلیل بدی آب و هوا و دیگری به دلیل نقص فنی بوده است.
بهمنش درخصوص قیمت پرواز شرکت پارس ایر عنوان کرد: قیمت بلیط این شرکت هواپیمایی متناسب با نوع ناوگان و خدماتی است که ارایه میدهد لذا در مقایسه با دیگر شرکتهای هواپیمایی، قیمت متعادلتری دارد.
وی با بیان اینکه پارس ایر از فرودگاه بیرجند با ظرفیت ۴۸ مسافر پرواز دارد افزود: هزینه این پرواز تقسیم بر ۴۸ اما هزینههای ایران ایر تقسیم بر ۱۰۰ میشود در حالی که هزینههای هواپیمای پارس ایر چهار برابر ایران ایر است.
نماینده شرکت پارس ایر در فرودگاه بیرجند گفت: سودی که این شرکت هواپیمایی از هر صندلی به دست میآورد بسیار کمتر از سایر شرکتهای هواپیمایی بوده در حالی که شرکت خصوصی است و از هیچ امتیاز و کمکی استفاده نکرده است.
وی که هواپیمایی کویر به عنوان تنها ایرلاین خراسان جنوبی را به ثبت رسانده است ادامه داد: در صورتی که دولت با ارایه تسهیلات از این ایرلاین حمایت کند به صورت دائمی با پایینترین قیمت بلیط پروازهای روزانه و منظم در استان انجام خواهد شد.
بیش از ۸۰ درصد پروازهای خراسان جنوبی اداری است
بهمنش گفت: در حال حاضر این شرکت هواپیمایی غیر از پنجشنبه برای بقیه روزها از فرودگاه بیرجند پرواز دارد و معمولا اگر تعطیل نباشد ظرفیت پرواز تکمیل میشود.
وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که روزهای تعطیل رسمی پرواز لغو میشود به خاطر نبود یا کمبود مسافر است زیرا از یک سمت پرواز تکمیل میشود اما از سمت برگشت با ۱۰ یا ۱۲ نفر هواپیما بر میگردد.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان خراسان جنوبی افزود: دلیلش این بوده که بیش از ۸۰ درصد پروازهای خراسان جنوبی اداری است یا موضوع معالجه بوده لذا روزهای تعطیل با کمبود و نبود مسافر مواجه هستیم.
وی گفت: در نوروز نیز همین طور است لذا شرکت خصوصی در صورت نبود مسافر در هر پرواز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باید ضرر متحمل شود و از قبل برای روزهایی که مسافر نیست یا کم است برنامهریزی انجام شده و پروازی تعریفی نمیشود.
بهمنش افزود: برای همین موضوع در تعطیلات نوروز پرواز برنامهریزی نمیشود چون طبق آمارها شرکت هواپیمایی دچار ضرر میشود، افرادی که ادعا دارند گردشگران به خاطر نبود پرواز به استان سفر نمیکنند همین الان درخواست دهند و هزینه آن را تضمین کنند بلافاصله پرواز برنامهریزی میشود.
وی گفت: آخرین پرواز شرکت پارس ایر در فرودگاه بیرجند ۲۸ اسفند است و تا ۱۳ فروردین پروازی برنامهریزی نشده لذا به معنای لغو نیست در روزهای باقیمانده سال هم ۲ روز پرواز نداریم که علت آن کمبود ناوگان است.