دزفول-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: پرونده ۵۷.۵ هکتار تخریب، تصرف و زمین خواری اراضی ملی تنظیم و به مراجع قضایی دزفول ارسال شد.

محمد شفیعی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعیاد شعبانیه را تبریک و ضمن گرامیداشت هفته درختکاری افزود: سال گذشته بیش از ۲۵ هکتار از اراضی ملی خلع ید و بازپس گرفته شد.

وی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته اقدامات بسیار شایسته ای انجام شده که یکی از اساسی ترین امور، اجرای عملیات حدنگار و سنددارکردن اراضی ملی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول بیان کرد: شهرستان دزفول بیش از ۴۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که بیش از ۳۷۰ هزار هکتار آن در زمره اراضی ملی است و وظیفه حفاظت از این زمین‌ها بر عهده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی افزود: پویش سنددارکردن اراضی ملی از ۲ سال پیش شروع شد که این عملیات سنگین با کار میدانی فراوان به صورت ۱۰۰ درصد انجام شد.

شفیعی زاده به اجرای همزمان طرح ممیزی مراتع در شهرستان دزفول اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی از این عملیات انجام شد و برخی مناطق سخت گذر و دورافتاده باقی مانده بود که از دیماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ هزار هکتار ممیزی مرتع شد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای ممیزی مراتع افزود: برای رفع منابع تولید، تسهیل در صدور مجوزها و همچنین جلوگیری از سوداگری زمین و مبارزه با فساد، ممیزی مراتع از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول همچنین به راه اندازی سامانه استعلامات در دزفول اشاره کرد و ادامه داد: به طور متوسط بیشترین استعلامات در دزفول انجام شده و زمان پاسخگویی به استعلامات به طور متوسط حدود یک تا ۲ ماه زمان می‌برد.

وی افزود: سال گذشته با طراحی سامانه‌ای زمان پاسخگویی استعلام را به کمتر از یک هفته رساندیم و امیدواریم این زمان نیز کاهش یابد.

شفیعی زاده اظهارکرد: طرح جامع حفاظت از جنگل‌ها نیز در زمینه حفاظت از بیشه زارها برنامه ریزی شده که هفته آینده رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به وعده دولت برای مبارزه با فساد گفت: با همکاری سازمان قضایی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درصدد سامانه‌ای برای پایش به روز اراضی هستیم که همزمان با سراسر کشور زیرساخت‌های آن فراهم شده است.پ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول اضافه کرد: سال آینده با ماهواره ایرانی خیام تمام اراضی رصد می‌شوند تا دخل و تصرفی در آنها صورت نگیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته منابع طبیعی در دزفول بیان کرد: نهالکاری در شهرهای اقماری، بیمارستان تامین اجتماعی، مدارس، خانه سالمندان و دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های هفته درختکاری در دزفول بود.

شفیعی زاده گفت: امسال بنا به دستور رییس جمهور قرار است یک میلیارد اصله نهال در بازه زمانی چهار ساله در کشور کاشته شود که بیش از ۱۵ هزار اصله نهال مختلف در این راستا بین مردم دزفول توزیع شد.