تهران-ایرنا- تارنمای هیل نوشت: راهبرد جدیدی که دولت جو بایدن در حوزه امنیت سایبری ارائه داده است پاسخگو نیست، تاثیر فوری ندارد و به هدر رفت پول مالیات‌دهندگان آمریکایی منجر می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی در مطلبی به قلم گری بارلت کارشناس مسائل عملیات سایبری نیروی دریایی این کشور با اشاره به پیشرفت های یک دهه گذشته در حوزه سایبری، به نقایص راهبرد ملی امنیت سایبری دولت بایدن پرداخته است.

در راهبرد جدید دولت آمریکا عنوان می شود که تا پایان دهه کنونی، کشور می تواند گام های جسورانه ای به سمت آینده ای دیجیتال بردارد که به نفع همگان است.

کاخ سفید در جدیدترین تلاش خود برای تقویت امنیت سایبری از یک راهبرد جدید امنیت سایبری با مقررات سختگیرانه‌تر رونمایی کرد.

این راهبرد که برای هدایت سیاست‌های آینده در نظر گرفته شده است، بر مقررات سختگیرانه‌تر در زمینه رویه‌های امنیت سایبری کنونی در سراسر صنایع و بهبود همکاری میان دولت و بخش خصوصی تاکید دارد.

نویسنده این مقاله اشاره می کند به عنوان کسی که ۲۰ سال در زمینه عملیات سایبری تجربه دارد، امیدی به موثر بودن این طرح ندارد هر چند که برنامه هایی درباره نحوه تقویت مقاومت سایبری کشور و زیرساخت های حیاتی ارائه می دهد.

وی معتقد است با توجه به پیشرفت های سایبری از حالا نمی شود برای ۱۰ سال آینده، برنامه ریزی کرد. آمریکا باید بیش از نگرانی درباره سال ۲۰۳۳ نگران اوضاع در سال ۲۰۲۴ (سال آینده میلادی) باشد.

در این گزارش آمده است: واشنگتن سالانه میلیاردها دلار صرف باج افزارها می کند اما این راهبرد تاثیر فوری و در کوتاه مدت تاثیر مثبتی ندارد. موضوع امنیت سایبری در آمریکا یک بحران محسوب می شود و به پاسخگویی بحران نیاز دارد. سال گذشته نهادهای مالی آمریکا یک میلیارد دلار هزینه حملات بدافزارها کردند که چهاربرابر سال قبل از آن بود.

راهبرد امنیت سایبری دولت بایدن در واکنش به تلاش‌ هکرهای داخلی و خارجی علیه آمریکا در بحبوحه جنگ اوکراین ارائه شد و طبق این راهبرد، چین و روسیه برجسته‌ترین تهدیدها علیه امنیت سایبری آمریکا توصیف شده اند.

این کارشناس عنوان کرده که ضرر مالی تنها نکته راهبرد جدید بایدن نیست. ساختار زندگی روزمره آمریکایی ها در خطر است. به صورت هفتگی حملات باج افزاری سامانه های مراقبت های بهداشتی، زنجیره غذایی، شبکه های مخابراتی، زیرساخت های انرژی و موسسات مالی را هدف قرار می دهند و بخش خدمات را که زندگی همه مردم به آن وابسته است دچار اختلال می کند. اگر راهبردهایی عملی و دارای قابلیت پاسخگویی با تاثیرات فوری ارائه نشود، اوضاع بدتر خواهد شد.

به اعتقاد وی، این راهبرد جدید در اصل اهدافی قوی را از جمله در زمینه تقویت همکاری بین بخش های مختلف، نوسازی سامانه های فدرال، پیگیری مهاجمان و اختلال در فعالیت آنها، تقویت زنجیره تامین نرم افزارها و غیره را دنبال می کند اما از نظر تاکتیکی، منابع و زمانبندی دچار کمبودهایی است و دقیقا مشخص نمی کند این اهداف چه زمانی محقق خواهند شد.

این کارشناس گفت این راهبرد شدت و جدیت چشم انداز تهدید کنونی را نشان نمی دهد. آمریکا به راه حلی قوی برای رفع مشکلات در حوزه سایبری نیاز دارد. راهبرد کنونی کامل نیست و به جزییات نمی پردازد. ما به تمرکز قوی از سوی کنگره و صنایع مربوطه برای حل مشکلات نیاز داریم. آمریکا با توجه به تهدیدها علیه این کشور به ایده های قوی تر و جسورانه تر، تامین منابع، سرمایه گذاری و پاسخگویی و واقع گرایی در این حوزه نیاز دارد. در غیر این صورت، طرح های این چنینی نه تنها قابل دسترس نخواهد بود بلکه عمدتا غیرموثر هستند و تنها دلارهای مالیات‌دهندگان را هدر خواهند داد.