ارومیه - ایرنا - رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به کشف ۶۴ درصدی سرقت‌ها در این استان طی سال جاری گفت: این رقم سه درصد بهتر از شاخص کشف میانگین کشوری سرقت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ صادق شکری روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۱ شبکه سرقت در آذربایجان‌غربی متلاشی و ۱۲ هزار و ۲۰۰ سارق دستگیر شدند که میزان دستگیری سارقان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد بیشتر است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیشتر دستگیرشدگان سرقت ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند، ادامه داد: ۲۵ درصد از سارقان دستگیر شده در استان بار اولی بوده و ۶۷ درصد دستگیرشدگان نیز به مواد مخدر اعتیاد داشته‌اند.

سرهنگ شکری با بیان اینکه فقط یک درصد سارقان دستگیر شده در استان را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: بیشترین سرقت کشف شده طی امسال در استان با ۳۴ درصد مربوط به اماکن خصوصی و ۱۲‌ درصد لوازم داخلی و قطعات خودرو بوده است.بیشتر دستگیرشدگان سرقت در آذربایجان غربی ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند.

وی با تاکید بر اینکه امسال در آذربایجان غربی سرقت مسلحانه نداشتیم، اضافه کرد: سرقت‌های منزل و خودرو هم به ترتیب در استان ۶ و هفت درصد است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سیستم‌های بازدارنده اعم از دزدگیر و دوربین پیشگیری خوبی از سرقت دارند، گفت: خوشبختانه ۸۰ درصد طلافروشی‌ها در استان به سیستم‌ مهار وصل شده‌اند که آمار خوبی برای کاهش سرقت از این اماکن است.

سرهنگ شکری با اشاره به اینکه تا پایان بهمن امسال، ۵۲ طرح عملیاتی مقابله‌ و مبارزه با جرایم در آذربایجان‌غربی اجرا شده است، تاکید کرد: در سال جاری همچنین ۱۳ هزار و ۲۹۸ مورد انگشت نگاری و گواهی عدم‌ سوء پیشینه در آذربایجان غربی برای متقاضیان صادر شده است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تکرار جرم بویژه در حوزه سرقت مالباخته‌ها هستند، یادآور شد: برخی از مالباختگان پس از دستگیری سارقان نسبت به آنها رضایت می‌دهند که این امر موجب تکرار جرم از سوی ایشان می‌شود.اعلام رضایت برخی از مالباختگان درخصوص سارقان دستگیر شده یکی از عوامل مهم تکرار جرم در آذربایجان غربی است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای تعطیلات نوروزی در راستای کاهش جرم و سرقت خبر داد و افزود: کشف جرم در سریعترین زمان، مکاتبه با مراجع قضایی برای جلوگیری از مرخصی سارقان سابقه دار در ایام نوروز و جمع آوری سارقان معتاد به مدت سه ماه در کمپ یک هزار نفری ماده ۱۶ ( مراکز نگهداری معتادان متجاهر) در ارومیه از جمله این برنامه‌ها است.