بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی خواستار توزیع عادلانه گاز در شمالشرق کشور شد و گفت: این استان در انتهای خط لوله اصلی گاز قرار دارد و در فصل زمستان با چالش همراه می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران خراسان شمالی اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران باید شرایط آب و هوایی، تعداد مشترکان و میزان مصرف را در توزیع گاز در این خطه از شمالشرق کشور مدنظر قرار دهد و این سوخت مهم و مورد نیاز را در فصول سرد سال عادلانه تقسیم کند.

وی تصریح کرد: استان‌های شمالشرق کشور در فصول سرد سال با مشکلاتی مواجه هستند که باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: مردم این خطه زمستان سختی را پشت سر گذاشتند ولی با تلاش های مدیریت بحران استان توانست قطعی گاز را مدیریت کند ولی صنایع در این زمینه با مشکل مواجه شدند.

وی عنوان کرد: علاوه بر صنایع، سازمان ها و مراکز آموزشی نیز باید در این راستا اقدام کنند و با خرید سامانه های گرمایشی، ایجاد مخزن سوخت پیش بینی های لازم را برای فصل سرما داشته باشند.

حسین نژاد افزود: خراسان شمالی استانی پرحادثه است که در این خصوص از مدیران سازمان ها و دستگاه های می خواهیم تمهیدات لازم را برای مدیریت بحران داشته باشند و امکانات و تجهیزات خود را به روز کنند و از آموزش در زمینه های مختلف نیز غافل نباشند.

وی بر همکاری و مشارکت سازمان و دستگاه های اجرایی استان در ایام عید نوروز نیز تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا در این ایام نیز حادثه ای برای مسافران ایجاد نشود که در این راستا سازمان ها اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، مصرف گاز خانگی در خراسان شمالی با سرمای زمستان امسال و برودت هوا افزایش چشمگیری یافت و این روند فعالیت بسیاری از صنایع استان را کند کرد و تعدادی از صنایع بزرگ نیز با قطعی گاز مواجه شدند.

زمستان امسال مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و سایر صنایع و واحدهای تولیدی استان بدلیل تامین سوخت بخش خانگی قطع شد.

تاکنون به هزار و ۳۹ واحد صنعتی و ۱۶ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده است که در این حوزه، شرکت گاز خراسان شمالی رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

خراسان شمالی با یک میلون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است.