بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متعدد در سال جاری به مناسبت‌های مختلف با امنیت کامل برگزار شد که مورد استقبال مردم سراسر استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز یکشنبه در آخرین نشست شورای اداری استان در سال جاری مشترک با ستاد اجرایی خدمات سفر که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: دهه فجر امسال اقدامات شایسته و خوبی در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام شد و رویکرد مهم در این زمینه مردمی شدن برنامه‌ها بوده است.

وی گفت: لذا از ظرفیت تشکل‌های مردمی و خیریه‌ها استفاده کردیم و دستگاه‌های اجرایی نیز با همه توان پای کار آمدند که از محاسن برنامه‌های دهه فجر بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اجرای برنامه‌های شاد با محتوای غنی اسلامی در دهه فجر اظهار داشت: از این رو هیچ برنامه‌ای نداشتیم که اعتقادات ما را زیر سوال ببرد.

وی افزود: در حوزه عمرانی و زیربنایی همزمان با دهه فجر هزار و ۲۵۲ پروژه در سطح استان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که قابل توجه است.

طالبی با اشاره به اجرای ۶۹ عنوان برنامه توسط کمیته فرهنگی ستاد دهه فجر گفت: تهیه و چاپ مجموعه دستاوردهای ۱۷ ماهه دولت مردمی اقدام دیگری بود که در راستای اطلاع رسانی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مورد ضد امنیتی در برنامه‌های دهه فجر مشاهده نشد اظهار داشت: برنامه‌ها با امنیت کامل اجرا شد و نتیجه آن حضور کم‌نظیر مردم در روز ۲۲ بهمن بود به طوری که در هیچ سالی چنین جمعیتی با این شور و اشتیاق مسبوق به سابقه نیست و در این راستا از همه تشکل‌های مردمی باید قدردانی کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به برنامه‌های دهه مهدویت اشاره کرد و گفت: فضاسازی خوبی توسط هیات‌های مذهبی و دستگاه‌های اجرایی انجام شد و جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع) و تجلیل از جوانان برتر، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، نمایشگاه مهدویت، جشن ازدواج آسان در شهر مرزی درح و برپایی موکب از مهمترین برنامه‌های بوده است.

وی برگزاری جشنواره شاد دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس را اقدام مهم دیگری در استان برشمرد و افزود: بیش از چهار هزار دانش‌آموز در بیرجند از برنامه‌های متنوع این جشنواره بهره‌مند شدند که اقدامی ارزشی در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس است.

تامین امنیت مراسم و جشن‌ها مدنظر است

طالبی با تاکید بر اینکه موضوعات امنیتی از اهمیت بیشتری در مراسم و جشن‌ها برخوردار است گفت: در برنامه‌های دهه فجر و سایر مناسبت‌ها تاکنون با عنایت خداوند، یاری ائمه و تلاش دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشکل خاصی نداشتیم البته جریان‌ها و گروه‌هایی بودند که تصمیم به ضربه زدن داشتند ولی با همپوشانی نیروهای اطلاعاتی و انتظامی پیشگیری و خنثی شده است.

وی تاکید کرد: از این رو باید همیشه هوشیار باشیم که دشمن برنامه‌ریزی دارد هرچند با بیداری دستگاه‌های امنیتی موفق نمی‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال گفت: باید مراقبت کنیم این آیین به چهارشنبه سوزی مبدل نشود.

وی تصریح کرد: اقدامات ضد امنیتی همواره در دستور کار دشمن است البته جزو احتمالات بوده اما دستگاه‌های اجرایی در چهارشنبه آخر سال باید مراقبت لازم درخصوص تامین امنیت ادارات را داشته باشند و مسئولیت این کار با مدیر و مسئول حراست هر دستگاه اجرایی است.

طالبی افزود: امنیت برون مرزی، گلوگاه‌ها و معابر رسمی در ایام نوروز مورد تاکید است و مدیرانی که برای انجام ماموریت‌های ستاد خدمات سفر در مسیرهای مواصلاتی استان به ویژه قاین تا نهبندان تردد دارند، مراقبت لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اهمیت اردوهای راهیان نور گفت: تعداد زیادی دانشجویان و دانش‌آموزان و بسیجیان محلات در این اردوها شرکت کردند که امید است بهره‌برداری خوبی از آن انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: اجتماع‌هراسی و اختلال در روند آموزشی و تربیتی مدارس از سناریوهای دشمن در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان است که به پایان نرسیده و ادامه دارد.

وی بیان کرد: در این خصوص کمیته امنیتی تشکیل و به مسئولان متولی راهنمایی‌های لازم داده شده است.

طالبی با بیان اینکه جهاد تبیین در شرایط جنگ ترکیبی دشمن مورد تاکید بوده و انعکاس اقدامات دولت سیزدهم از مصادیق جهاد تبیین است افزود: این اقدامات در راستای جهاد تبیین و امید بخشی به جامعه بوده چون دشمن مرتب به دنبال ناامید کردن مردم است.

ارائه خدمات فوق‌العاده در نوروز ۱۴۰۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: تاکید استاندار بر این است که در نوروز ۱۴۰۲ باید خدمات فوق‌العاده‌ای را به مردم و گردشگران ارائه کنیم چرا که مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند.

علیرضا عباس‌زاده افزود: از کمیته‌های ذیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان انتظاراتی است که امید می‌رود هر کمیته عملکرد خوبی را ارایه دهد و فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر تا ۱۵ فروردین ادامه دارد لذا تا آخرین روز باید اسکان مسافران، ایمنی جاده‌ها و سایر موارد پیگیری شود.

وی گفت: بیشترین تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها روی می‌دهد که این موضوع باید مد نظر قرار گیرد و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی وضعیت تصادفات در این استان را بحرانی خواند و اظهار داشت: خراسان جنوبی محل تردد بسیاری از استان‌ها به مشهد مقدس است و از این حیث ایمنی جاده‌ها و رعایت قوانین رانندگی اهمیت دارد.

وی عنوان کرد: مهمترین علت تصادفات عامل انسانی است لذا با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها می‌توانیم شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم و نوروز بانشاطی برای مردم استان و گردشگران رقم بخورد.

عباس‌زاده درباره عملکرد جذب اعتبارات در استان گفت: اعتبارات تملک دارایی سال گذشته استان به طور ۱۰۰ درصد جذب شده و امید است امسال هم عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات موفق باشد.

وی ادامه داد: پیگیری مصوبات سفر اول رئیس جمهور و سفرهای شهرستانی استاندار اهمیت دارد لذا در مجموع انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های اجرایی هم در پیگیری مصوبات و جذب اعتبار و هم در حوزه اجرای پروژه‌ها و هزینه‌کرد اعتبارات همت کافی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی باید از سوی دستگاه‌های اجرایی با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: در آستانه ابلاغ مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور، همت و پیگیری دستگاه‌های اجرایی برای اجرای پروژه‌ها مورد انتظار است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار استانداری

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اینکه اقتدار کشور وامدار ایثارگری شهداست گفت: لازم است برای حفظ جامعه، ادامه راه شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یاد و نام شهدا را گرامی بداریم.

ناصر ناصری به برگزاری اولین یادواره شهدای استانداری خراسان جنوبی در سال جاری اشاره کرد و افزود: تشییع و تدفین پیکر شهید گمنام در محوطه استانداری و برگزاری مراسم سوم، هفتم و چهلم این شهید گرانقدر از دیگر اقدامات فرهنگی مهم در سال جاری بوده است.

وی با بیان اینکه دیدار صمیمی با فرزندان شهدا و جانبازان همواره در دستور کار است تصریح کرد: انتظار از مدیران در دولت انقلابی و مردمی این است که به موضوع ایثار و شهدا توجه ویژه داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: حضور پررنگ در یادواره‌های شهدا و توجه به شهدای منتسب به هر دستگاه اجرایی مورد تاکید است زیرا برکت این اقدام فرهنگی پوشیده نیست.

وی با تاکید بر توجه به اقامه نماز اول وقت افزود: این فریضه الهی در دین جایگاه ویژه داشته زیرا موجب همدلی و همراهی شده و سعادت کارکنان در دستگاه‌های اجرایی را به دنبال دارد.

ناصری اظهار داشت: انتظار این است که مدیران در دولت انقلابی و مردمی به نماز اول وقت در دستگاه‌های اجرایی توجه کنند و بهترین راه تشویق کارکنان به نماز اول وقت، مشارکت مدیران و معاونان در نماز جماعت است همچنین دستگاه‌های اجرایی در زمینه اقامه نماز اول وقت ارزیابی می‌شوند.

وی گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی دستگاه‌های اجرایی پای کار آمدند و دانشگاه پیام نور با ساماندهی ستاد ارتباطات مردمی، ادارات کل اقتصاد و دارایی، امور مالیاتی و شهرداری همکاری بیشتری داشتند و مدیران تا پایان فروردین فرصت دارند به درخواست‌های مردمی در سفر رئیس جمهور پاسخ دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بیرجند، ادارات کل راهداری و آموزش فنی و حرفه‌ای هم مشارکت خوبی داشتند و درخصوص بحران سرما هم دانشگاه علوم پزشکی، بانک ملی و دانشگاه آزاد بهترین عملکرد برای استفاده از سوخت جایگزین را داشتند.

وی با تاکید بر اینکه حضور نیافتن مدیران در شورای اداری قابل پذیرش نیست گفت: مدیران استان باید بشخصه در جلسات شورای اداری شرکت کنند.

ناصری اظهار داشت: تذکری از نیروی انتظامی مبنی بر تخلفات رانندگان دولتی داشته‌ایم که این موضوع هم پذیرفتنی نیست زیرا رعایت قوانین و مقررات رانندگی موجب انضباط ترافیکی می‌شود و مردم انتظار ندارند خودروهای پلاک دولتی تخلف کنند لذا اخذ جریمه ۲ برابری از رانندگان خودروهای دولتی در صورت مشاهده تخلف اعمال می‌شود.

وی افزود: همچنین گزارش‌هایی از اعزام خارج قاعده و بدون مجوز کارکنان دستگاه‌های اجرایی به عتبات عالیات رسیده که نیاز است به لحاظ خطرات و تهدیدات احتمالی این موضوع مد نظر باشد.

ثبت آمار سفر به خراسان جنوبی از ۱۷ اسفند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: ۱۳۰ هزار بازدید از جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی از ۱۷ تا ۲۰ اسفند ماه انجام شده است.

هادی شاهوردی افزود: همچنین در این بازه زمانی ۲۶ هزار و ۵۲۰ نفر گردشگر در خراسان جنوبی اقامت داشتند و برای نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۱۱ پایگاه امداد خودرو را در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی مستقر کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ۱۴ کمیته ذیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان فعالیت دارند که در این بین کمیته‌های حمل و نقل، کمیته امداد و نجات و کمیته تنظیم بازار از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد ما این است که در شهرستان‌های مقصد گردشگری میزان سوخت‌گیری از کارت‌های شخصی برای خودروهای پلاک غیربومی و در حقیقت مسافران افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ۱۰ نقطه حادثه‌خیز جدید در خراسان جنوبی شناسایی شده است افزود: راه‌اندازی کمپ‌ها و سیاه چادرها در ورودی شهرها منجر به کاهش آمار تصادفات می‌شود.

شاهوردی با اشاره به نظارت بر مجتمع‌های بین راهی و نمازخانه‌ها گفت: امسال با تاکید استاندار نظارت ویژه به خصوص در مورد سرویس‌های بهداشتی مراکز بین راهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به حضور استان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و نمایشگاه ملی صنایع دستی در تهران افزود: در چهار روز برگزاری این نمایشگاه ۲۵ صنعتگر استان حضور داشتند و حدود ۴۲۰ میلیون تومان صنایع دستی به فروش رفت ضمن اینکه ۹ تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری به امضا رسید.