تبریز-ایرنا- معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان با اشاره به اهتمام دولت برای توسعه فعالیت‌های تولیدی در کشور، گفت: دولت سیزدهم حامی، خادم و پشتیبان تولید کنندگان است.

حسین فرهیدزاده روز یکشنبه در ششمین جشنواره تجلیل از حامیان حقوق مصرف کنندگان در تبریز، با تاکید بر اینکه اولویت اصلی و مهم سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پشتیبانی از هر دو گروه مزبور است، افزود: باید توجه داشت که تامین حق و حقوق مصرف کننده ها تنها از طریق حمایت از تولید میسر می شود و در این مسیر وزارت صمت اهتمام جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور در شرایط حاضر در وضعیت جنگ ترکیبی قرار دارد، اظهار کرد: بخش عمده ای از این شرایط ناشی از اعمال تحریم های ظالمانه است که آثار و نتایج آن در حوزه تولید، تجارت و صنعت به وضوح دیده می شود و برای مقابله با این حملات بخش خصوصی باید تا حد توان تقویت شود.

فرهیدزاده از تولیدکنندگان به عنوان سرداران جنگ ترکیبی یاد کرد که باید ارکان دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت از آنها حمایت کرده و برای رفع چالش ها، موانع و بورکراسی های اداری تمام تلاش خود را انجام دهند تا سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی سهل تر شود.

وی سیاست کاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را حمایت مادی و معنوی از حقوق تولید کنندگان دانست و گفت: برای تحقق آن باید ابزار و لوازم مربوطه را مهیا کنیم تا خدمات به مصرف کننده ها توسعه یابد.

فرهید زاده با بیان اینکه تنها مطالبه تولدکننده، تامین و تضمین سود معمولی از محل تولید خود است، یادآور شد: باید توجه داشت که در صورت توجه به این مطالبه می توان در کیفیت و قیمت انواع محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم شاهد آثار مثبت بود.

وی با تایید وجود انواع مشکلات در حوزه تولید، ادامه داد: ما به هیچ عنوان منکر مشکلات بزرگ همچون تامین ارز، قیمت های دستوری و نادرست و پیچ و خم های اداری و تشیکلاتی نیستیم اما بر اهتمام ویژه دولت حل و فصل این مشکلات است.

فرهیدزاده گفت: فضای کنونی در عرصه اقتصادی و تولیدی سخت و طاقت فرساست اما ما به امید توانمندی های وسیع بخش خصوصی و تولیدکنندگان، مسیر رشد و ترقی کشور را طی می کنیم و بدون تردید اگر از این شرایط دشوار عبور کنیم مسیر پیشرفت بسیار هموارتر خواهد شد.

سخنرانی عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی

* انتقاد استاندار آذربایجان شرقی از افزایش بی رویه قیمت ها توسط تولیدکنندگان

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره از عملکرد تعدادی از تولیدکنندگان به دلیل افزایش بی رویه قیمت محصولات تولیدی انتقاد کرد و گفت: اینکه با نوسانات مختلف نرخ ارز بخشی از تولیدکنندگان اقدام به افزایش چندین برابری قیمت محصولات خود می کنند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

عابدین خرم تبعات ناشی از افزایش قیمت های بی رویه را متوجه مصرف کننده و مردم عادی دانست و ادامه داد: این شرایط به واقع مردم را در تنگنا قرار داده و گذران زندگی را برای آنها سخت و دشوار می کند.

وی انرژی ارزان قیمت در کشور و بهره وری پایین را از جمله دلایل مهم در رقابت پذیر نبودن تولیدات داخلی بیان و اضافه کرد: در حال حاضر بهره وری در کارخانه ها و واحدهای مختلف تولیدی پایین است و باید مدیران این واحدها از مراکز علمی و دانشگاه و نیز بهره مندی از توانمندی های شرکت های دانش بنیان استفاده کنند.

خرم توسعه صادرات در کشور و آذربایجان شرقی را نشان دهنده توانمندی های بخش خصوصی در عرصه های مختلف تولیدی دانست و در عین حال و با طرح این پرسش که آیا تمام ارزهای حاصل از صادرات به داخل کشور و استان بر می گردد؟ اظهار کرد: انتظار داریم به همان میزان که صادرات می شود همان ارقام نه در خارج از کشور که در داخل استان سرمایه گذاری شود.

وی بخش خصوصی را افتخار و مایه مباهات هر آذربایجانی و تبریزی قلمداد کرد و افزود: اینکه بخش بزرگی از اقتصاد این منطقه توسط بخش خصوصی اداره می شود نشان دهنده توانایی و ظرفیت های بسیار بالای بخش خصوصی است که باید از این مزیت برای توسعه همه جانبه استان بهره برد.

خرم ادامه داد: باید توجه داشت که ایران قوی با بخش خصوصی قوی تر محقق می شود که برای آن باید توانمندی های این بخش به چند برابر افزایش پیدا کند.

به گفته وی تلاش برای کیفی سازی زنجیره تولید، تامین و توزیع به صورت شبکه ای باید توسط بخش خصوصی و با رقابت پذیری با سایر رقبای داخلی و خارجی محقق شود تا رضایت مندی مصرف کننده ها حاصل شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه رقابت باید حرف اول و آخر را در بین تولیدکنندگان داخلی بزند، یادآور شد: تنها عامل کیفی سازی تولیدات توجه به این امر مهم است.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از مدیران ۵۲ واحد تولیدی، صنعتی و گردشگری آذربایجان شرقی با اهدای تندیس های ویژه تجلیل شد که در میان آنها پنج واحد برگزیده ملی بودند.