به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی روز یکشنبه در جمع تعدادی از کارآفرینان دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف حضور یافت. در این نشست تعدادی از کارآفرینان و فعالان حوزه فناوری که فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند، با وی به گفتوگو پرداختند. به طور کلی کارآفرینان و فعالان حوزه دانش بنیان که فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستند، به صورت ماهانه گردهم میآیند تا در قالب یک جمع تعاملی و گفتوگومحور، به بیان دغدغهها، تجربیات و راهکارهای نوآورانه خود بپزدازند.
روح الله دهقانی در این نشست اظهار داشت: بهرهمندی از ظرفیت و توانمندی استعدادها و نخبگان ایرانی در دنیا، نیازمند یک رویکرد دانشبنیان در حکمرانی است. در نگاه جدید به نخبگان ایرانی در قالب برنامه کانکت، رویکرد به ایرانیان غیرنخبه، رویکردی حمایتگرانه است و از افرادی که مهاجرت میکنند، باید به عنوان یک نقطه پیوند و اتصال با دنیا استفاده کرد. نخبگان ایرانی می توانند سفیران علم و فناوری و نوآوری ایران در سایر کشورهای جهان باشند.
وی، با بیان اینکه توجه به نخبگان و استفاده از ظرفیت و توان علمی آنان دغدغه اصلی و مسأله راهبردی دولت است، اظهار داشت: بر اساس رویکرد حکمرانی دانشبنیانی و نخبهمحوری، باید نخبگان در بخشهای حساس و راهبردی کشور مانند اقتصاد، مجال نقش آفرینی داشته باشند. در این راستا، دولت با استفاده از بازوی بنیاد ملی نخبگان تلاش میکند تا گامی جدی در مسیر دخیل کردن نخبگان صورت بگیرد و فعالیتهای بخشی و محدود، به اقدامات راهبردی و کلان تبدیل شوند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با یادآوری اینکه بنیاد ملی نخبگان خود را مسئول توسعه و تثبیت گفتمان نخبگانی در کشور میداند، گفت: برای حمایت از اندیشکدهها و تولیدکنندگان فکر و ایده، سرمایه گذاری و حمایت میکنیم؛ چراکه علوم انسانی و اندیشه محور، در راستای تحقق حکمرانی دانشبنیان و نخبهمحور حائز اهمیتی راهبردی است.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: هدف ما این است که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان و بنیاد ملی نخبگان، قله سازی صورت بگیرد؛ در این راستا، رسانه یکی از حوزههایی است که مأموریت و رسالتی سنگین بر دوش دارد. در این حوزه به کار جدی رسانهای نیاز داریم و باید از ظرفیتهای رسانه برای ترویج این گفتمان استفاده کنیم.
وی با اشاره به شکلگیری ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان و تحول در روندهای ارزیابی شرکتهای دانشبنیان و نیز معیارهای نخبگی، عنوان کرد: در حال تحول در نظام ارزشیابی دانشبنیان هستیم و این نظام حمایتی در حال پختهتر شدن و قرار گرفتن بر مینای معیارهای پیشرفته و نوآورانهتر است. همچنین در بحث نخبگی، معیارهای کلانتری به کار برده میشوند که محور و مبنای آنها تاثیرگذاری یک فرد در جامعه به شمار می رود.