بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۶۰ هکتار از باغ های شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد دچار آفت شپشک و سوسک چوبخوار شد.

محمد محمدزاده روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بادام در این استان وجود دارد که ۲ هزار و ۶۰ هکتار آن در شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد واقع است.

وی خشکسالی و کاهش منابع آبی را عامل اصلی آفت در باغ های بادام دانست و افزود: کشاورزان به علت مشکلات اقتصادی توانایی مبارزه شیمیایی با آفات ندارند و متاسفانه بعضا باغ ها را رها کرده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: کشت انواع درخت های کم آب طلب از جمله پسته و بادام در این استان به ویژه در شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد رونق گرفته است ولی این باغ ها بدلیل خشکسالی در معرض خطر قرار دارند.

وی عنوان کرد: مبارزه با آفات باغ‌های بادام اسفراین که به علت ناتوانی در خرید سموم و تغذیه گیاهی رها شده اند در دستور کار قرار دارد.

محمدزاده ادامه داد: اقداماتی از جمله ایجاد سامانه های آبیاری، تغذیه گیاهی و مبارزه شیمیایی برای حفظ باغات به ویژه درختان بادام منطقه اسفراین در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، سوسک چوبخوار درختان میوه آفتی مخرب و آسیب ‌زاست که معمولاً گریبان گیر درختان میوه می‌شود. این آفت به ‌عنوان یکی از مخرب‌ترین و ویرانگرترین آفات کشاورزی شناخته می‌شود ‌که با قطع آوندهای موجود در درختان، روند تغذیه آن‌ها را دچار اختلال می کند.

شپشک، تفاله های سفید مومی شکل روی برگ ها و ساقه ها است و این حشرات ریز در محیط های گرم و مرطوب یافت می شوند و این آفت به شدت کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را مورد حمله قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان به سرعت گیاه را از بین می‌برد.

گستره باغ های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود و هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید می شود.

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.