تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷

تهران- ایرنا- ژنرال «لی شانگفو» که از کهنه‌سربازان ارتش آزادی‌بخش است و به دلیل تلاش برای مدرنیزه کردن ارتش این کشور و خرید تسلیحات از روسیه تحت تحریم آمریکا قرار دارد، امروز (یکشنبه) به عنوان وزیر دفاع جدید چین معرفی شد.

به گزارش ایرنا از رویترز، دیپلمات‌های منطقه می‌گویند که اگرچه پست جدید ژنرال شانگفو در سیستم چین عمدتاً دیپلماتیک و تشریفاتی تلقی می‌شود، اما انتصاب وی با توجه به سوابقش به دقت زیر نظر گرفته خواهد شد.

دوران تصدی وزارت دفاع این ژنرال در حالی آغاز می‌شود که واشنگتن در تلاش است تا گفت‌وگوها و ارتباطات نظامی بین دو کشور را که در واکنش به سفر ماه اوت سال گذشته نانسی پلوسی به تایوان تیره شد، به حالت عادی بازگرداند.

کارشناسان می‌گویند که سابقه ژنرال شانگفو به عنوان یک تکنوکرات که مهندس هوافضا است و در برنامه ماهواره‌ای چین کار می‌کرد، کمک می‌کند تا نقش مهمی در تحقق اهداف موقت شی جین پینگ رییس جمهور چین برای ارتش آزادی بخش این کشور ایفا کند.

جیمز چار پژوهشگر امنیتی در دانشکده مطالعات بین المللی اس. راجاراتنام سنگاپور، در این خصوص اظهار داشت: پیشینه عملیاتی و فناوری وزیر دفاع جدید چین به ویژه با توجه به این که ارتش آزادی بخش این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۴۹ به یک ارتش در کلاس جهانی تبدیل شود، بسیار مهم است.

در سال ۲۰۱۶ ژنرال شانگفو به عنوان معاون فرمانده نیروی پشتیبانی استراتژیک جدید ارتش چین انتخاب شد. این نهاد، یک نهاد نخبه است که وظیفه تسریع توسعه فضایی و قابلیت‌های جنگ سایبری این کشور را بر عهده دارد.