تهران- ایرنا- مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امسال کمک معیشت به ١٠ هزار نفر از معسران(جانبازان و آزادگان فاقد شغل و درآمد) پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، محمود پاکدل روز یکشنبه (۲۱ اسفند) در نشست خبری که در مجتمع رسول زاده برگزار شد، اظهارداشت: ٢٠ هزار نفر معسران در نوبت هستند که به دنبال این هستیم در سال آینده کمک معیشت ١٠ هزار نفر از آنان را فراهم کنیم.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم خدمت با تکریم و رعایت عزتمندی به جامعه ایثارگر، با سهل ترین روش با حداقل زمان و خدمتی با تاثیر مثبت در رفع نیاز ایثارگر را ارائه دهیم.

پاکدل افزود: توسعه و فرهنگ ایثار و شهادت برای هر کشوری لازم است و محصول نهادینه شدن این فرهنگ، توسعه، امنیت و آرامش است.

٣ هزارو ٥٧٥ ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید هستند

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه دارای ۲۲۸ هزار و ٥٦٤ شهید گرانقدر هستیم، اظهارداشت: ٣ میلیون و ٥٧٥ هزار نفر جامعه هدف تحت پوشش بنیاد شهید هستند.

وی افزود: والدین در قید حیات ١١٥ هزار نفر ، همسران شهدا ٦١ هزار نفر ،١٧٣ هزار نفر فرزندان شهدا، ٥٤٠ هزار نفر جانباز و ٣٨ هزار آزاده تحت پوشش ما هستند.

پاکدل خاطرنشان کرد: بیش از ٣٥٠ هزار نفر جانباز زیر ٢٥ درصد هستند و این آمار در حال تغییر است. ٩٠ درصد آزادگان جانباز هستند.

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: چالش اول بنیاد شهید عدم تامین بار مالی است، سال قبل ١٢٦ هزار میلیارد تومان بودجه نیازمند بودیم اما بودجه ٣١ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان بود. قرار بود قانون جامع خدمات به ایثارگران اجرایی شود اما به دلیل بار مالی بخش کوچکی از آن اجرایی شده است.

پاکدل ادامه داد: چنانچه هر دستگاه به وظیفه خود عمل نکند تبعات و اعتراض ها متوجه بنیاد می شود.

جانبازی ٤٠ هزار نفر تایید شد

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ٤٠ هزار پرونده فاقد صورت سانحه و مدارک بالینی بودند که احراز و مشمول پنج درصد جانبازی شدند.

وی افزود: در حوزه مسکن و گلزارها امسال سند جامع مسکن تدوین و به استان ها ابلاغ شد و خدمات ایثارگران مشخص شد، یکی از مشکلات ما این بود که پروژه های ساختمانی با اطاله زمان مواجه می شود در این راستا مصوبه از هیات وزیران گرفته شد تا مبلغ آن پروژه را به روزرسانی کنیم ٢٢٠ میلیارد در سفرهای رییس جمهور برأی ساماندهی گلزارها در نظر گرفته شد و تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن منعقد شد تا با بنیاد همکاری داشته باشد و نسبت به ساخت بنا اقدام کنند.

پاکدل بیان کرد: قرارداد برای ساخت مسکن معسران در نظر گرفته شده و جانبازان برای دریافت مسکن معرفی شده‌اند، طی سال گذشته و جاری ٦٠ هزار فقره وام مسکن جذب و منجر به تامین مسکن شد.

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهارداشت: پاداش پایان خدمت جانبازان را عملیاتی کردیم و دستورالعمل نحوه پذیرش ومصادیق ایثارگران را به استان ها ابلاغ کردیم.

وی گفت: براساس مکاتبات دیوان محاسبات بعد سال آمار دقیق تبدیل وضعیت ٦٠ تا ١٥٠ تبدیل وضعیت در کشور مطرح شده که بخش عمده آنها در سازمان های وابسته به دولت هستند یکی از دغدغه جانبازان ٧٠ درصد داشتند استخدام بود آزمون برگزار شد و تعدادی جذب شدند اما برخی سازمان ها نتوانستند تامین بودجه کنند نظیر مخیط زیست، شهرداری و قوه قضاییه که ما به دنبال حل مشکل هستیم.

پاکدل افزود: در شهرداری ها اعلام شد ما نیاز به نیرو نداریم و پست ها تکمیل شده و در محیط زیست سخت گیری هایی در مورد فیزیک بدنی گرفتند و رد شدند ما پیگیر این موضوع از مراجع قانونی هستیم.

با ٢٠ دستگاه توافق کردیم

پاکدل اظهارداشت: نماینده سازمان اداری استخدامی که اهتمام ویژه ای برای استخدام فرزندان ایثارگران داشتند تشکر می کنند ٧٥ درصد واجد شرایط در ٢٠ دستگاه پست های آنها مشخص شود.

وی، جذب و استخدام حدود ٢٣ هزار و ١٠٠ نفر، مشاور شغلی حدود ٥٨ هزار و ٥٠٠ نفر را از دیگر اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال جاری عنوان کرد و گفت: تسهیلات رفاهی و بیمه عمر و حوادث از کنار از میلیون به ١٦ میلیون افزایش یافت و حوادث غیرمترقبه از ٥٠ به ٧٠ میلیون افزایش یافت.

وام قرض الحسنه

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: یکی از اقدامات که ایثارگران کلایه دارند واگذاری خودرو است از مجموع ٦٠٠ هزار نفر ١٠ هزار نفر مشمول بودند تلاش کردیم دولت الویت بندی را تصویب کرد ٢٣ هزار نفر از واجدین شرایط را به اداره صمت دادیم افرادی که خودرو داخلی دریافت کنند نمی توانند خودرو داخلی دریافت کنند.

پاکدل افزود: حدود ٧٠٠ هزار نفر در طرح سپاس دیدار صورت گرفت که ٣٥٠ هزار دیدار توسط سایر دستگاه انجام شد.

وی بیان کرد: کمک معیشت جانبازان زیر ٢٥ درصد چهار میلیون و ٥٠٠ و بالای ٢٥ درصد پنج ملیون و ٦٠٠ کمک معیشت پرداخت می شود. سال آینده ٥ تومان و ٦ تومان مد نظر است.

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهارداشت: جانبازان ٥٠ درصد به بالا مشمول واردات خودرو می شوند برای واگذاری خودروهای داخلی هم وزارت صمت زمان را اعلام می کند و یک گزینه در سایت خودروسازها برای ایثارگران در نظر گرفته شود

پاکدل خاطرنشان کرد: وام مسکن ناچیز است شاید این مبلغ در حال رایزنی با دولت برای افزایش هستیم مبلغ وام بر اساس کلان شهر و شهر و روسنا براساس دولت تامین می شود.